Mindenhol drágul az élelmiszer

A búza világpiaci árának emelkedése és az aszály miatt Európa-szerte drágultak, s várhatóan tovább drágulnak az élelmiszerek. Németországban például a vaj ára 40 százalékkal növekedett, Romániában több termék ára közelít az EU-szinthez.

Tudósítóinktól
2007. 08. 21. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Növekvő anyagi megterhelés vár a német háztartásokra, nőnek az élelmiszerárak. A fogyasztók érdekeit védő szervezet jogosnak tartja e jelenséget, ha ennek hasznát a földművesek is érzékelik.
A szinte inflációs folyamat kezdetéről a pékek gondoskodtak, mert 2006 során a búza ára a duplájára emelkedett. Így drágább lett a kenyér és a zsömle. A folytatás a tejtermékeket érintette, főként a vaj ára emelkedett meg ugrásszerűen, az áremelkedés negyven és ötven százalék között mozog. A tej, a tejszín, a sajt és a túró ára is emelkedni fog, bár itt a vásárlókat előreláthatólag húsz százalék körüli drágulás terheli majd. Statisztikai felmérések szerint havonta négy euróval – ezer forinttal – többet adnak majd ki a németek a tejtermékekre.
Az élelmiszer-piaci szakértők figyelmeztetik a felháborodott vásárlókat arra, hogy a világháborút követően az NSZK-ban az alapvető élelmiszerek egyre olcsóbbak lettek, és európai összehasonlításban még mindig tizenhárom százalékkal alacsonyabbak, mint az EU-átlag. A szeszes italok piacán tizennyolc százalék a németek előnye.
*
A dömpingárakkal párhuzamosan fokozatosan csökkent a termelők bevétele, egy-egy állattartással foglalkozó gazdaság mindössze havi kétezer euróra rúgó haszonnal kénytelen megelégedni. A Német Parasztszövetség azonnal kritikával reagált a megemelt piaci árakra azon meglátásból kiindulva, hogy abból a tejtermelőknek csupán tizenöt cent jut literenként, holott a nyereséges gazdálkodás biztosítására legalább harminchárom centre lenne szükség. Követeléseinek alátámasztására Münchenben több mint tízezer földműves vonult ki az utcára, s tüntetett érdekei védelmében.
Csehországban is a gabona világpiaci árának növekedése a legsúlyosabb tényező, amelynek hatására ez év végéig Csehországban átlagosan tíz százalékkal emelkedhetnek az élelmiszerárak. Jan Veleba, a cseh agrárkamara elnöke úgy látja, hogy a lakosság 2008-ban is számolhat egyes élelmiszerek drágulásával. Veleba úgy véli, mindez összefügg azzal, hogy Csehországban az elmúlt években alig változtak az élelmiszerárak, s mind máig nincsenek összhangban a mezőgazdasági ráfordításokkal, sem a világpiaci árakkal. Cseh szakemberek szerint az idei takarmánybúza-árak növekedését követően a sertéshús ára kilogrammonként akár három koronával is emelkedhet. Újabb áremelést fontolgatnak a tejipari vállalatok is. Már jelezték, hogy egy liter félzsíros tej ára például a közeljövőben elérheti a 15,5 koronát.
A statisztikai hivatal adatai szerint 2007-ben az előző évhez viszonyítva az élelmiszerárak 3,7 százalékkal emelkedtek. Ezen belül a zöldség és a péksütemény drágulása meghaladta a tíz százalékot, a halak és a gyümölcsök árai viszont csak mérsékelten emelkedtek. A drágulási folyamat ellenére a hús és a cukor olcsóbb lett.
Az Európai Unióhoz az év elején csatlakozott Romániához képest hat európai országban kisebb az élelmiszer-árindex, keleti szomszédunknál az élelmiszertermékek átlagos árszintje a 27 tagállamú unió átlagának 71 százalékát teszi ki. Az alapélelmiszerek közül Romániában inkább a tej, a sajt, a tojás, valamint az étolaj drágább, s közelít az uniós átlaghoz, míg a kenyér és a hús olcsóbb valamivel. Egy kiló kenyér 0,7-0,8 euróba kerül odaát, miközben a kenyérár éppen augusztus elsején drágult tíz százalékkal. A bukaresti mezőgazdasági tárca javaslatára a román kormány azt fontolgatja, hogy a péktermékekre kivetett áfát 19-ről 9 százalékosra csökkenti. Romániában az általános, 19 százalékos áfakulcs mellett létezik egy csökkentett, 9 százalékos is, amely jelenleg a turisztikai szálláshelyekre, az orvosi protézisekre, a könyvekre és újságokra, valamint a múzeumi belépőjegyekre vonatkozik. A sertéscomb kilója átlagban négy eurónak megfelelő lejbe kerül, a karaj kilóját hat, a csirkecombét és felvágottakét négy, a jobb minőségű szalámikét 10-12 euróért mérik. A tej literenként 0,8-1 euróba, az olajé 0,9-1,2 euróba kerül, a cukorért egy, a lisztért 0,6 eurót kérnek. A paradicsom kilónkénti ára egy, a paprikáé 1,2, a krumplié 0,5 euró körül mozog. Egyébként az idei, az egész országot sújtó példátlan aszály miatt az előrejelzések szerint ötvenszázalékos áremelkedés várható az alapélelmiszerek esetében.
Szerbiában viszont már megugrottak az élelmiszerárak, a drágulást az aszály következményének tartják. Drágább lett a kenyér, a tej, a hús. A legnépszerűbb hetvendekás vekni most 35 dinárba (109 forintba) kerül, korábban 25-ért adták. Az egykilós cipók ára még nem emelkedett, továbbra is 45 dinár. Az árak természetesen nem egységesek, nemcsak a kenyér fajtájától, hanem a magánpékek és a kenyérgyárak eltérő árkalkulációitól is függ. Az árutartalékok lisztkészleteinek piacra dobásával próbálták mérsékelni a drágulást, ám az ilyen intézkedések általában csak rövid távon hoznak eredményt. A hús esetében ilyen beavatkozással meg sem próbálkozhattak, mivel az árutartalékok nem rendelkeztek ehhez elegendő hússal és húsáruval. A sertéscomb most 400 dinárba (1250 forintba) kerül. A csirkehús esetében volt nagyobb a drágulás: 140 dinárról 219-re (680 forintra) ugrott a csirke kilója. A húsgyáriak le is mondták megbeszélésüket az árakról, amelynek alakítását a piacra bízták. A tej az áremelkedés után 39 dinár (122 forint). Az élelmiszer általános forgalmi adója 8 százalékos.
Radovan Jelasics bankkormányzó szerint az alapvető élelmiszerek és a mezőgazdasági termékek árának növekedése kérdésessé teheti a tervezett 6,5 százalékos inflációt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.