Pulyát tartani

A N Y A N Y E L V Ü N K

A. Jászó Anna
2007. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új értelmező szótárról lesz szó, a szavakról, melyekről Juhász Gyula így írt 1934-ben: „Szavak, csodálatos szavak. / Békítenek, lázítanak. // Eldöntenek egy életet. / Följárnak, mint a kísértetek.” Mint a kísértetek? Emlékeket hordoznak, vagy szertefoszlanak?
Az egyetemistáknak olykor meghökkentő szóértelmezéseik vannak; már edzettek vagyunk, mégis meglepődünk. Egyszer a vájárra azt mondták tanítványaim, hogy föld alatti állat, a kolhozra pedig, hogy az valamiféle büntetőtelep volt a hajdani Szovjetunióban. Nemrégiben a zeugma nevű alakzatot magyaráztam hallgatóimnak. Elmondtam, hogy a szó görög eredetű, jelentése „járom, iga”. Az elnevezés arra utal, hogy van a mondatban egy olyan szó, amely több szerkezetet fog össze. Híres példája Adynak a Magyar jakobinus dala című költeményéből való:

Meddig lesz még úr a betyárság
És pulya had mi, milliók?

Tudniillik meddig leszünk pulya had mi, milliók. A zeugma körül minden világos volt, mégis feszültség honolt a teremben; ismerik ezt a hangulatot: a tanár érzi, hogy valami nincs rendben. Végül egy lány feltette a kezét, és megkérdezte, hogy mit jelent a pulya szó. Senki nem tudta. Pedig kulcsszó, nélküle valóban nem érthető az idézet.
Az Értelmező szótárban (főszerk.: Eőry Vilma, Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2007; ára: 11 990 forint) benne van a pulya, két csillaggal minősítve, ami azt jelenti, hogy nem is nagyon ritka szó, olyan, mint a pumpa, a puncs vagy a purgatórium. A puma vagy a purdé ritka, egy csillag áll mögöttük. A pisztácia vagy a pulzus, a puli vagy a pulóver háromcsillagos, a pult négy csillagot kapott. A puska ötcsillagos, tehát a leggyakoribb szavak közé tartozik. Röpke társadalomkép az 1294. és az 1295. oldalakról? (Egyébként a 16 065 szavas anyagban eléggé arányosan oszlanak meg a leggyakoribb, a gyakori, a közepesen gyakori és a ritka szavak. Körülbelül 3300 van mindegyik típusból, a legritkább szavak száma nagyjából 2000.)
E szótár többletet nyújt például az iskolának, amely a legnagyobb fogyasztó, ezért a tanár szemével nézem és értékelem az új szótárt, most csak két szempontból.
A szómagyarázat művészet, és mindennapos feladata a tanárnak, tanítónak. Meglehetősen egysíkúan végzik, többnyire szinonimát mondanak, vagy közlik a munkafüzet értelmezését. Sok lehetőség van pedig: a definíció, a körülírás, a rámutatás, mondatba helyezés, szinonimák, antonimák mondása, etimologizálás stb. stb. A szótár logikusan felépített szócikke tulajdonképpen kínálja a változatos értelmezési lehetőségeket.
Nézzük meg a pulyát. Értelmezése: kisgyermek. A példamondat: Nehezen tartja a sok pulyát, kevés a jövedelme. Szinonimái: gyerek, bizalmas minősítéssel lurkó, gyerkőc, csemete, választékosan szólva kisded. Etimológiájáról annyit mond, hogy bizonytalan eredetű, talán román jövevényszó.
A puska értelmezése klasszikus definíció: hosszú csövű kézi tűzfegyver, a példamondat alatt szólás is szerepel: Mintha puskából lőtték volna ki: olyan gyorsan (távozik valahonnan). Második jelentése bizalmas minősítést kapott: Adatokat, képleteket stb. tartalmazó, előre elkészített és feleléskor, dolgozatíráskor használatos feljegyzés mint tiltott iskolai segédeszköz. Etimológiája: német, végső soron latin eredetű vándorszó.
A puttonynál rajz is látható, lehet tehát alkalmazni az osztenzív meghatározást, vagyis a gyerek Mi a puttony? kérdésére rámutatunk a képre: ez.
Ebből a kis felsorolásból is érzékelhető, hogy milyen változatos a szótár kínálata, de ennél fontosabb korszerű szemlélete: rendszerben, összefüggéseiben térképezi fel a szavak jelentését.
Természetesen kitűnő segédeszköz az újságírók, a fordítók számára is, különösen azért, mert nemcsak számos szinonimát, szólást, irodalmi idézetet ad meg, hanem vonzatokat, az értelmezéseknél is, a szinonimáknál is, minden szükséges helyen. Ez azért fontos, mert az egyes nyelvek sajátosságai a vonzatokban mutatkoznak meg. A hisz ige jelentésénél például ezt olvassuk: hisz valakinek, valaminek; mondatban: Ha nem hiszel nekem, higgy a saját szemednek!; továbbá: hisz valakiben, valamiben: Hisz Istenben. Hisz a csodákban. Szinonimái: remél valamit; bízik, bizakodik, reménykedik valamiben. Antonimáiból egyetlen példa: kételkedik valakiben, valamiben. A szócikk végén kis kép, egy feltartott mutatóujj figyelmeztet a helyesírási nehézségekre: higgyek, hidd.
Sokan emlegetik, hogy kár volt eltörölni a beszéd- és értelemgyakorlatokat (1963-ban történt ez a meggondolatlanság). Azt azonban kevesen tudják, hogy ezeken a foglalkozásokon játékosan, szemléltetve tanították a fogalmi köröket, mert jól tudták, hogy ezzel konkrét, szemléleti alapon előkészítik az elvont nyelvtan és a retorikai érvelés tanítását/tanulását meg általában a tanulást. Az okos tanítók most is felosztanak, illetőleg osztályoznak vagy kategorizálnak, és jelentéstérképpel szemléltetik az összefüggéseket. Munkájukat nagyon megkönnyíti a szótár végén lévő Fogalomköri csoportok című fejezet, például a gabonafajták, zöldségek, járművek felsorolása. A fogalmi körök nagyobb egységekben követik egymást: például lakóhely, lakberendezés, öltözködés, táplálkozás, oktatás-nevelés-tudomány, egészségügy, közélet. A nyelvtan tanítását nem kivenni kell a tananyagból, állítólagos nehézsége miatt, hanem ily módon előkészíteni, megkönnyíteni. A szótár egyik, talán legfontosabb plusza ez a fogalomköri függelék.
Azt mondják, a gyerekek nem értik az eléjük tett olvasmányokat. Ostoba módon némelyek úgy próbálják megoldani ezt a problémát, hogy száműzik az iskolából a régi írókat. De ki a régi író? A gyereknek már egy emberöltőnyi idő is réginek számít, honnan tudná, hogy mi az őrs, vagy hogyan méri a fagylaltját Bagaméri? Az irodalomirtó szemlélet a szó szoros értelmében sehová sem vezet. Csakis az ellenkezője a megoldás: olvastatni és szavakat magyarázni, könnyedén, színesen, ahogyan ez a szótár sugallja.
Juhász Gyula – akit Tóth Árpáddal együtt már kivettek a tananyagból – ezt is írja a szavakról: „Világot jelentenek, / Meghaltál, ha már nincsenek”. A pszicholingvisztika mentális lexikonról beszél, nem mindegy sem az egyén, sem a közösség szempontjából, hogy mekkora a passzív és az aktív állománya. Egyáltalán előhívható-e belőle múltunk s jelenünk?
Az Értelmező szótár egy világot jelent, életünk része. Tolle, lege. Vedd és olvasd!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.