Tiszai reneszánsz

k ö n y v e s h á z

Zsebõk Csaba
2007. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a határon túli magyar képzőművészetről szó esik, az anyaországi értelmiség színe-java is zavarba jön. Néhány kiemelkedő alkotót talán fel tudunk sorolni az elmúlt nyolcvan–száz évből, főleg erdélyieket meg olyanokat, akik áttelepültek a mai Magyarországra, de hamar megáll a tudomány. Nem csoda, hogy a felvidékiekről és a délvidékiekről, hát még a kárpátaljaiakról alig vannak ismereteink, bármiféle összefoglaló munkát ugyanis elvétve vehetünk a kezünkbe. Ezért hiánypótló vállalkozás Balázs-Arth Valéria lexikona, amely 402 részletes szócikkben bemutatja az 1900 és 2005 között alkotó délvidéki festőket, grafikusokat, illusztrátorokat, szobrászokat, keramikusokat, grafikai formatervezőket, fotográfusokat és díszlettervezőket, valamint művészettörténészeket s művészeti írókat.
A szerző másfél évtizede ír hasonló tárgyú szócikkeket, méghozzá több jelentős magyarországi ismerettár számára. A Délvidéki magyar képzőművészeti lexikon főként a dokumentálás, az összegzés szándékával született meg, és a teljességre való törekvés jellemzi. Igaz, félszáz alkotó adathiány és sikertelen kapcsolatfelvétel miatt kimaradt a kötetből, de mivel nyolcszor annyian szerepelnek benne, kijelenthetjük: a hajdani délmagyar terrénum elmúlt évszázadbeli képzőművészetéről hiteles képet kapunk.
S hogy mit jelent a szerző-szerkesztő számára a Délvidék? A történelmi magyar hon első világháború után leválasztott déli-délnyugati részét, amely ma Szerbia, Horvátország és Szlovénia között oszlik meg.
Néhány olyan művész is szerepel a kötetben, aki nem csak vagy nem elsősorban a képzőművészetben jelentős, példa erre a Tisza menti reneszánsz ember, Tari István vagy a világhírű, Magyarkanizsán felcseperedett táncos-koreográfus Nagy József, illetve helyet kapott a lexikonban néhány olyan rendező, mint a nemzetközi szinten is elismert újvidéki Vicsek Károly, aki filmeket készített délvidéki magyar képzőművészekről.
Száz meg száz mestermunka között rácsodálkozhatunk – önkényesen válogatva – a szinte egész Bácskát belakó Balázs G. Árpád festményeire, a szabadkai Nemes Fekete Edit megkapóan szép kerámiáira, a szabácsi-kanizsai Dobó Tihamér letaglózó erejű grafikáira, az újvidéki Brezsán Gyula míves fotográfiáira, a bácskertesi-palicsi Dudás Antal festőművész sajátosan játékos képi világára, a muravidéki (szlovéniai) Király Ferenc merészen egyéni faszobraira vagy a fiumei születésű és Szabadkán révbe ért Farkas Béla ragyogó festészetére.
Óriási erénye a kötetnek, hogy az eredeti stílusú naiv festők hasonló súllyal szerepelnek benne, mint az alternatív művészvilág jelesei. Lapunk olvasói ismerősként üdvözölhetik a nagybecskereki-újvidéki illetőségű Léphaft Pált, az első osztályú karikaturistát, ugyanakkor – valljuk meg – a legtöbben valószínűleg itt látnak először alkotást a tíz éve elhunyt szlovéniai, közelebbről lendvai Gálics Istvántól, akinek világraszóló fametszetei még Japánban is díjakat kaptak.
Egyetlen hibát találtam, amennyiben ezt annak lehet nevezni: egy-egy alkotónál olyan fénykép került be, amely nem a legmeggyőzőbb munkáit mutatja. Ugyanakkor a kötet kiállítása magas színvonalú. A szerzőnek és munkatársainak köszönhetően pedig könnyen beláthatjuk: a néhány százezres délvidéki magyarság az elmúlt évszázadban olyan nívójú képzőművészetet produkált, hogy az többmilliós lélekszámú nemzettől sem lenne kis teljesítmény.
(Balázs-Arth Valéria: Délvidéki magyar képzőművészeti lexikon. Timp Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 11 990 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.