Vlagyimir Putyin aranyszárnyai

Az elmúlt hónapokban az orosz vezetés számtalan olyan kijelentést tett, és haderejével olyan demonstrációnak is beillő manővereket hajtatott végre, hogy sok nyugati megfigyelő a hidegháború kiújulásának lehetőségéről beszélt. Akármilyen szerepet is szán Vlagyimir Putyin a védelmi szektornak Oroszország tekintélyének helyreállításában, egy biztos: a héten az orosz repülőgép- és hadiipar a MAKS 2007 kiállításon ország-világ előtt bizonyította képességeit.

Zord Gábor László
2007. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egykor a Szovjetunió több ezer titkos városának egyike volt a Zsukovszkij légibázis, amely a vörös birodalom légierejének kísérleti központjaként működött. Bár a Kreml már érezhetően visszavett a kilencvenes évek önfeledt kitárulkozási politikájából, a kiállítás ideje alatt mindenki előtt nyitva állnak a Gromov repülőkísérleti intézet repülőterének (Pentagon-zsargonban: Ramenszkoje) kapui – főleg, ha azok külföldi megrendelők, készpénzben gazdag kínai vagy indiai beszerzők, akiknek dollármilliárdjaiból új élet bontakozhatott ki az iparág szovjet összeomlást követően hátramaradt üszkös romjain.
A siker szimbóluma a Moszkvában máig politikailag befolyásos Szuhoj tervezőiroda Szu–27-es vadászgépcsaládja, amelynek példányaiból Délkelet-Ázsia országai (és újabban a Washingtont fricskázó Venezuela is) figyelemre méltó védelmi képességeket építettek ki az amerikai stratégiai dominancia árnyékában. A típuscsalád legújabb vásárlói közé tartozik Algéria, ami viszont már annak a jele, hogy Moszkva – nyilván számítva az iraki fiaskó miatt nőttön-növő Amerika-ellenességre – visszahódíthatja pozícióit a közel-keleti fegyverpiacon. S hogy az orosz technológia miként faragja az aktuális biztonságpolitika kontúrjait, arra jó példával szolgálnak azok a MiG–29K gépek is, amelyek az indiai haditengerészet jövendő repülőgép-hordozóiról vetítik előre Újdelhi megnövekedett hatalmát – akár globálisan is. A feltörekvők speciális fegyverzeti igényeikkel egyébként sem fordulhatnak máshoz a Kremlen kívül, amely óvatos „adagolással” saját gyengeségeinek fedezésére is felhasználja megrendelőit.
Míg az export újjászületést tett lehetővé a szovjet–orosz repülőgép- és hadiipar számára, addig ma már az a kérdés, hogy az orosz állam megnövekedett energia- és pénzpiaci bevételeiből finanszírozva tud-e ismét hírneves cégeinek megbecsült kuncsaftjai közé lépni. Az elnök, akinek politikáját itt a védelmi szektorban mindenki az orosz hatalmi reneszánsszal szinonim fogalomként ismeri el, a MAKS keddi megnyitóján nem hagyott kétséget afelől, hogy a válasz igen.
Elemzők azonban sejtetik, hogy a jelenlegi és jövőbeli orosz erőforrások fényében ez a fegyverkezési konjunktúra már nem fejthet ki olyan közvetlen hatást, mint a szovjet időkben. Helyette arra figyelmeztetnek, hogy a stratégiai nukleáris paritás nehezen kommunikálható (silókban lapuló, vagy tengeralattjárók gyomrában pihenő rakétákra alapozó) törekvése mellett kívánatos a leglátványosabb haderőnem, a légierő fejlesztése is. Talán merész ötlet a Putyin által sokat emlegetett „aszimmetrikus válaszadás” részének tartani, mindenesetre elgondolkodtató, hogy mediatizált világunkban egy-egy, a brit partoknál felbukkanó Tu–95-ös (NATO-zsargonban: Medve) nehézbombázóról szóló híradás nem pótol-e néhány hiányzó rakétát az orosz arzenálban, vagy nem töm-e be néhány milliárd dolláros lyukat a Kreml védelmi büdzséjén.
A légcsavaros Tupoljev mellett egy, az amerikai B–1-esre hajazó Tu–160-as is itt gubbaszt Zsukovszkij betonján, sok tucat korszerűsített vadászbombázóval, Szuhojokkal és MiG–29-esekkel, illetve Kamov és Mil harci és szállító helikopterekkel együtt. Szemközt velük – stílszerűen – pedig nagy békességben azok a gépek álldogálnak, amelyek washingtoni tulajdonosainak szól az utóbbi hónapok putyini kommunikációja. Az amerikai légierő – csakúgy, mint két éve – ezúttal is kitett magáért, és szépszámú küldöttséggel tesz eleget a régi-új rivális meghívásának: vannak itt F–15-ösök és 16-osok éppúgy, mint egy ikonszerű B–52-es, amely szörnyű pusztulást hozott volna erre a vidékre, ha a hidegháború valaha forróra váltott volna. A dinoszauruszkorú bombázó fiatal pilótái akkor még alighanem rajzfilmekkel múlatták az időt, többségük pedig még soha életében nem látott közelről orosz harci technikát. A Moszkva légvédelmi rendszerében minap felavatott, a MAKS 2007-en először kiállított Sz–400-as légvédelmi rakétakomplexum (az Almaz-Antey légvédelmi mamutcég terméke) exportálva könynyen pontot tehet karrierjük végére a jövő egyik még ki sem talált, a demokrácia terjesztéséért vívott háborújában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.