Ki veszti el a háborút?

„Spin doctorokban” az elmúlt tíz esztendőben Magyarországon sem volt hiány, olyannyira nem, hogy az alább ismertetett négy csak kiragadott példa lehet – nem áll szándékunkban lekicsinyelni azok tevékenységét, akik nem szerepelnek az alábbi összeállításban.

MN-összeállítás
2007. 09. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hajóskapitány

Wermer András a Fidesz 1998-as országgyűlési választási győzelmét eredményező kampány kommunikációját vezényli csapatával, a győzelmet követően válik szilárddá pozíciója: ezután gyakorlatilag a kormányzati kommunikációt irányítja. Nevéhez kötődik a „polgári” jelző kitalálása a Fidesz megjelenítésére. Később nem titkolja, hogy olyasfajta ügynökség megalapozása volt a célja a kormánymegbízással, mint amilyen annak idején a brit Saatchi and Saatchi volt (ez Margaret Thatcher menedzselésével nőtte ki magát nemzetközileg elismert reklámcéggé – erre bővebben kitér fenti írásunk). Az ellenzéki sajtóban hamarosan támadni kezdik cége, az Ezüsthajó Kft. kormányzati megbízásait, mindez később a párt számára kínos kampánytémává válik. A 2002-es kampányt Wermer András kritikusai szerint túl későn kezdi meg, de így is emlékezetes marad az erre időzített A jövő elkezdődött szlogen. Igaz, Wermer számára a jövő amilyen gyorsan elkezdődött, olyan gyorsan véget is ért, mivel az elbukott parlamenti és önkormányzati választást követően leszállítják a párt hajójáról.
A kudarcról nemrégiben így nyilatkozott:
„Nem meglepő, ha a marketingstratéga felelős a kudarcért, ki más lenne? Ez vele jár. Ki veszíti el a háborút? Hát persze, hogy a tábornok. Ha pedig a cég bajban van, akkor is a marketingstratégát veszik elő, nem az elnököt. Aki egyébként azt mondja, hogy én egy személyben vesztettem el a 2002-es választásokat, annak azt mondom, kvittek vagyunk, mert ezek szerint 1998-ban meg én nyertem meg.”
(Ufi)


A hadúr

Talán az itt bemutatott négy magyarországi kampányguru közül a leginkább démoni természettel az izraeli Ron Werbert ruházta fel a honi sajtó. Annyiban nem tűnik önkényesnek ez az ábrázolás, hogy a légiósként szerződtetett profi kampánymenedzser alapvető és más országokban is bevetett kampánytechnikája a megosztásra és feszültségteremtésre épül. Az antiszemita kártya kijátszása, a fideszes politikusok vagyonosodásának előtérben tartása, a lejárató kampányok kísérték munkáját: nem túlzás állítani, a magyar politikai kampányok legagresszívabb megmozdulásai fűződnek a nevéhez. A 2004-es európai parlamenti választások előtt jutott a leginkább előtérbe a Werber által szervezett kampánystáb. Ebből az időszakból állnak egyébként rendelkezésünkre a werberi stratégiát legpontosabban dokumentáló információk, mivel akkor az Index internetes hírportál egyik újságírója inkognitóban bejutott az egyik, Werber által a párt aktivistáinak tartott kampánymegbeszélésre. Itt Werber kerek perec arról beszélt: az EP-kampány során háborúra készül. Az MSZP szereplése az EP-választáson azonban viszonylag gyengére sikerült, ezért ezután Werber leginkább a párt vezetőivel csatázott, hogy miképpen folytassa munkáját. Werber a 2006-os választások kampányának megindítása előtt tűnt fel ismét a párt közelében, de mivel akkor az MSZP-nek érezhetően kínos volt már nevének említése, ez idő tájt végzett munkájáról nincsenek megbízható információk.
Épp ezért álljon most itt idézetként tőle két mondat a 2004-ben elcsípett előadásából:
„[A választás lehetőséget nyújt arra, hogy] ne úgy legyen két nagy párt Magyarországon, hogy van egy szocialista és van egy fasiszta.”
„[Elmúltak azok a napok, amikor] lehugyoztak minket, mi meg esernyőt kértünk, mert esik. Elég volt, ne tovább!”
(Index)


A kézmíves

Mind közül a leginkább rejtélyes és legrejtőzködőbb kampánytanácsadó a Fidesznél Habony Árpád. Eredeti szakmáját tekintve kisiparos, később „koronagondnokként” tűnik fel: tudni lehet, ebben a minőségében ő helyezi el az Országházba átszállított Szent Koronát a nagy gonddal megtervezett golyóálló vitrinbe. Az általa fémjelzett választási kampányokról az efféle műgond már kevésbé mondható el: a Fidesz 2002-es választási vereségét követően kerül a párt kampánycsapatának élére, a kegyvesztett Wermer András helyére, ahonnan négy évvel később, a Fidesznek szintén bukást jelentő 2006-os választások után távozik, de a rázúduló kritikák ellenére nem bukott ember, a Fidesz, igaz, más minőségben, továbbra is igénybe veszi szolgálatait. A magát gyakorta spin doctornak nevező Habony nevéhez köthető többek között az a nagy vihart kavart eset is, amikor 2003-ban a Fidesz politikusainak kommunikációs tréningjére baloldali újságírókat kértek fel, mondván, a jobboldalinak tartott médiaszakemberek nem érik el az ehhez szükséges színvonalat.
Mivel a médiában Habony Árpád keveset szerepelt, ennek az ügynek a kapcsán találtuk a sajtóban az egyetlen teljes egészében idézhető, jellemző mondatot tőle:
„Nekem semmi közöm az egészhez, keressék Várhegyi Attilát, az ő ötlete volt.”
(Magyar Nemzet)


A fiú

Nem nevezhető túlképzettnek a Miniszterelnöki Hivatal kormányzati kommunikációért felelős jelenlegi államtitkára, Gál J. Zoltán sem, aki középiskolai végzettséggel futott be szédületes karriert. Korábban a Népszabadságnál, majd a Népszavánál tevékenykedett újságíróként – ez utóbbi lapnak később, 26 évesen lesz főszerkesztő-helyettese, állítása szerint MSZP-képviselő édesapjának, Gál Zoltánnak ebben nincs szerepe. 2001-ben kapcsolódik be Medgyessy Péter kampányába. A 2002-es kormányváltást követően kormányszóvivő, 2004-től helyettes államtitkár, majd államtitkár a Miniszterelnöki Hivatalnál. A 2006-os országgyűlési választások kampányában az MSZP kommunikációs vezetője volt, a miniszterelnök kabinetfőnökeként jelenleg is ilyen feladatokat lát el.
Nevéhez köthető tehát az a kampány, amelynek levezénylése után kiderült, semmi sem úgy van, ahogy mondták. Erről később így nyilatkozik:
„… azért kárhoztatni egy pártkampányt, hogy az nem a megszorításokról szólt, szerintem képmutatás. […] Tudomásul kell venni: egy politikai kampány szabályai és eszközei is hasonlatosak a reklámkampányokhoz: az előnyöket hangsúlyozza, és a szebbik arcát mutatja.”
(Népszava)

Magyar Nemzet-összeállítás

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.