Akár már jövőre elkezdődhet annak a hajózási tervnek a kivitelezése, amelyről a vízi turizmus közös fellendítése érdekében egyeztet a román és a magyar kormány. Lucia Ana Varga, a bukaresti környezetvédelmi és fenntartható fejlődés minisztériumának államtitkára a projekt hét végi ismertetése során elmondta: az elképzelés szerint olyan hajóutat szeretnének kialakítani a Sebes-Körösön, amely Nagyváradot, Debrecent és Gyulát kötné össze, valószínűleg a Berettyó bevonásával. A szakértő szerint a két ország kormánya elvben már megállapodott a terv megvalósításában. Előtte azonban műszaki felméréseket, valamint megvalósíthatósági előtanulmányt kell készíteni, hogy kiderüljön, milyen feltételekkel indítható be a hajózás a Körösön. „Nem fogjuk átalakítani a folyó medrét, amelyet csak könnyű hajók használhatnak majd, hogy ne sérüljön a Körös hidromorfológiája” – idézte az államtitkárt a marosvásárhelyi Erdély FM rádió. A tervek szerint a 2010-ig megvalósuló hajóút mentén kerékpársávot is kiépítenének.
A romániai szaktárca először néhány hónappal ezelőtt rukkolt elő a Sebes-Körös a folyó Nagyvárad alatti szakaszának hajózhatóvá tételéről szóló elképzeléssel. Miközben a projekt kivitelezésére már kiírták a versenytárgyalást, Bukarestnek a jelek szerint sikerült a magyar felet is megnyerni az ügynek. A bukaresti környezetvédelmi minisztérium illetékesei szerint a vízi idegenforgalom fejlesztését célzó terv elsősorban az agroturizmus, a határ menti együttműködés és a természeti adottságok közös kihasználásának fejlesztését szolgálná. A munkálatok alkalmával szeretnék megszüntetni az erózió hatásait, a folyóparton pedig napozóhelyeket, strandokat, éttermeket, sőt a bihari megyeszékhely környékén kisebb kikötőt is kialakítanának. Ezt is oly módon, hogy ne zavarják a folyó és a part élővilágát. A Sebes-Körös Nagyvárad feletti részén már évek óta lehet hajózni, itt azonban főleg a kalandturizmus kedvelői ülnek kajakba vagy kenuba. A folyó Csarnóháza és Rév közötti szakaszán ugyanis rendkívül sebes a víz járása, ráadásul sziklák és kövek nehezítik az evezősök dolgát.
A Nagyvárad–Debrecen–Gyula közötti hajóúthoz hasonló létesítmény kialakítását tervezik a Szamoson is. Az észak-erdélyi Szatmár megyéből Magyarországra vezető szakasz fele már elkészült Az európai uniós Interreg program révén a magyar fél 90 millió forintot fektet a Szamos Vásárosnamény és a román–magyar határ közötti részének hajózhatóvá tételét elősegítő munkálatokba. A romániai oldalon Szatmárnémetiben fogadják majd a vízi járműveket.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban