Csónakkal Debrecenbe

A román–magyar határ mentén fekvő Nagyváradot, valamint Debrecent és Gyulát összekötő hajóutat szeretne kialakítani a Sebes-Körösön a bukaresti és a budapesti kormány. A hidrotechnikai munkálatok mellett a román fél a sporthorgászatot és az idegenforgalmat is fellendítené a folyó különböző szakaszain.

2007. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár már jövőre elkezdődhet annak a hajózási tervnek a kivitelezése, amelyről a vízi turizmus közös fellendítése érdekében egyeztet a román és a magyar kormány. Lucia Ana Varga, a bukaresti környezetvédelmi és fenntartható fejlődés minisztériumának államtitkára a projekt hét végi ismertetése során elmondta: az elképzelés szerint olyan hajóutat szeretnének kialakítani a Sebes-Körösön, amely Nagyváradot, Debrecent és Gyulát kötné össze, valószínűleg a Berettyó bevonásával. A szakértő szerint a két ország kormánya elvben már megállapodott a terv megvalósításában. Előtte azonban műszaki felméréseket, valamint megvalósíthatósági előtanulmányt kell készíteni, hogy kiderüljön, milyen feltételekkel indítható be a hajózás a Körösön. „Nem fogjuk átalakítani a folyó medrét, amelyet csak könnyű hajók használhatnak majd, hogy ne sérüljön a Körös hidromorfológiája” – idézte az államtitkárt a marosvásárhelyi Erdély FM rádió. A tervek szerint a 2010-ig megvalósuló hajóút mentén kerékpársávot is kiépítenének.
A romániai szaktárca először néhány hónappal ezelőtt rukkolt elő a Sebes-Körös a folyó Nagyvárad alatti szakaszának hajózhatóvá tételéről szóló elképzeléssel. Miközben a projekt kivitelezésére már kiírták a versenytárgyalást, Bukarestnek a jelek szerint sikerült a magyar felet is megnyerni az ügynek. A bukaresti környezetvédelmi minisztérium illetékesei szerint a vízi idegenforgalom fejlesztését célzó terv elsősorban az agroturizmus, a határ menti együttműködés és a természeti adottságok közös kihasználásának fejlesztését szolgálná. A munkálatok alkalmával szeretnék megszüntetni az erózió hatásait, a folyóparton pedig napozóhelyeket, strandokat, éttermeket, sőt a bihari megyeszékhely környékén kisebb kikötőt is kialakítanának. Ezt is oly módon, hogy ne zavarják a folyó és a part élővilágát. A Sebes-Körös Nagyvárad feletti részén már évek óta lehet hajózni, itt azonban főleg a kalandturizmus kedvelői ülnek kajakba vagy kenuba. A folyó Csarnóháza és Rév közötti szakaszán ugyanis rendkívül sebes a víz járása, ráadásul sziklák és kövek nehezítik az evezősök dolgát.
A Nagyvárad–Debrecen–Gyula közötti hajóúthoz hasonló létesítmény kialakítását tervezik a Szamoson is. Az észak-erdélyi Szatmár megyéből Magyarországra vezető szakasz fele már elkészült Az európai uniós Interreg program révén a magyar fél 90 millió forintot fektet a Szamos Vásárosnamény és a román–magyar határ közötti részének hajózhatóvá tételét elősegítő munkálatokba. A romániai oldalon Szatmárnémetiben fogadják majd a vízi járműveket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.