Kókának nem lesz hálás az utókor

Munkanélküliség, elszegényedés jellemzi a dél-békési térséget. Megjelentek a magyar településeken a romániai ingatlanfelvásárlók, a határ túloldalán létrejött vállalkozások keresik a magyar munkaerőt, minden jel arra mutat, hogy a magyar kormányzat által elhanyagolt vidék számára kiút lehetne a romániai Arad vonzáskörzetébe tartozás, de a kormányzati közlekedéspolitikai elképzelések még ezt az lehetőséget is elveszik a kilátástalan helyzetben élőktől. Miközben európai uniós támogatásból elkészült a nemzetközi vasútszakasz újjáépítésének terve, Battonya, Mezőhegyes, Orosháza körzetében megszűnhetnek a vasútvonalak.

Varga Attila
2007. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tudják, hogy mi a köze a Belfastban élő Pamela Scurfield senior account managernek és a County Downban élő Andrew Scurfield chartered minerals surveyornak Battonyához? Hát nem sok. Csupán az, hogy névjegykártyáik hullanak ki a battonyai bálaruhás turkáló egyik asztalán található táskákból. A szemetest, a szeméttelepi gyűjtögetőket, a bálázókat s a kamionos szállítmányozókat is beleértve igen hosszú utat tettek meg ezek a pólók és pulóverek, alsóneműk és táskák, hogy íme, a battonyai asszonyok öröméül szolgáljanak, s ráadásul most a használtcikket is kilóra ugyan, ám ötvenszázalékos engedménnyel lehet hazavinni. Az asztalokra öntött igencsak viseltes és természetesen divatjamúlt ruházatnak nagy a keletje, szinte egymás kezéből kapkodják ki a portékát a vásárlók. Ha az ember igazán el akar keseredni azon, hogy hogyan süllyed el egy hajdan fejlődő település a politikai és gazdasági döntések következményeképpen, elég rövid sétát tennie a román határnál fekvő Battonyán. A főutcán van egy virágbolt, s találok még négy használtcikk-kereskedést, de csak az ötvenszázalékos leárazással csábítgató turkáló van nyitva.
Dicső múlt, ma folyamatos leépülés
Battonya felvirágzásában valószínűleg közrejátszott az a körülmény is, hogy a település a Pest és Arad között húzódó fontos kereskedelmi útvonalon feküdt, s az itt előállított termékek kedvező értékesítési lehetősége a lakosság gazdagodását segítette elő. Az I. világháborút követő trianoni döntés Battonyára nézve súlyos csapást jelentett, hiszen a térség gazdasági és közigazgatási központjából egy elsorvasztásra kárhoztatott határszéli település lett. Sajnos Battonya a két világháború közötti korszakban vajmi keveset fejlődött. Battonya különösképpen 1950 után, amikor a megszűnő Csanád vármegyéből közigazgatásilag Békés megyéhez került, a leépítésre szánt települések sorsára jutott. A település 1989-ben újra visszanyerte városi rangját. A város jelentős erőfeszítéseket tett azért, hogy helyreállítsa korábbi kapcsolatait. És bármilyen furcsa, a gazdasági fellendülését már nem a magyar kormánytól várja, hanem a romániai Arad fejlődésében bízik. A kétszázezer lakosú város ugyanis alig húsz kilométerre található, ipari parkja pedig még közelebb esik a határhoz.
Aradra járnak a battonyaiak
A helyi vállalkozói iroda ablakában plakátokat látok, és az egyik battonyai italkimérésben a pult szélén is egy hasonló tartalmú szórólap akad a kezembe, mely szerint egy Aradon megtelepedett multinacionális befektető csapatszellemmel rendelkező, három műszakot is vállaló, jó kézügyességű magyarországi munkavállalókat keres. A kábeltekercs-készítésért 580 bruttó lej az alapfizetés, amely hat hónap után 620 lej lehet, a jutalékrendszerben erre akár 200 lej is rájöhet, nem beszélve a harmincszázalékos éjszakai pótlékról. A dolgozók ráadásul 155 lej értékben még étkezési jegyet is kapnak. A szórólapok szerint a munkaügyi hivatal mezőhegyesi kirendeltségén és a battonyai önkormányzatnál is lehet jelentkezni a munkaerő-toborzásra. Jómagam az önkormányzati kapcsolattartót, Horváth László településfejlesztési menedzsert keresem fel. A fiatalembertől megtudom, hogy eddig mintegy hatvanan jelentkeztek a munkára, s az alkalmassági és orvosi vizsgálatoknak megfelelve már heten munkába is álltak, és rövidesen újabb 15-18 környéki lakos csatlakozhat hozzájuk. Megtudom, hogy egy dolgozó átlagos nettó jövedelme 42 500 forintnak megfelelő lej, és erre jön még a 11 200 forintnyi étkezési hozzájárulás.
Mezőhegyesről, Dombegyházáról, Battonyáról hajnalban, délben és este viszik a kisbuszok a magyarországi munkaerőt Aradra. Meglepő sajátosság az is, hogy román állampolgárok vásárolják fel a magyar települések eladó házait. Battonyán például háromszáz ház került román tulajdonba Horváth László településfejlesztési menedzser állítása szerint. A kereslet oka az, hogy Arad, Temesvár vagy Nagyvárad olyan léptékben fejlődik, hogy csak az nem dolgozik, aki nem akar, a letelepedni szándékozók pedig a román városok egyre emelkedő ingatlanárait már nem tudják kifizetni, ezért a határ túloldalán keresnek ma még viszonylag olcsón megvásárolható házat. És kétségtelen, egy romániai Arad környéki panellakás áráért Magyarországon házat lehet venni. „Casa de vinzare”, eladó ház – olvasni lépten-nyomon az út széli ingatlanokon, lakóházakon, s Battonyán egy bezárt vegyesboltot is román felirattal kínálnak eladásra.
Romániához tartozni?
„Rou de intermedieri tranzactii imobiliare” – látom egy battonyi ingatlanközvetítő cégtábláján. Tordai Zoltán erdélyi származású, édesanyjával egy éve költöztek Magyarországra. Először sóbarlangot nyitottak, amely a mai napig is üzemel, de az élet átalakította a vállalkozásukat, mondhatni, az ingatlanok iránti kereslet közbeszólt. Az elmúlt években Arad hetven kilométeres vonzáskörzetében megugrottak az ingatlanárak. Ma már Tordaiék Romániából hoznak embereket, s egy körutazással bemutatják nekik a környék eladásra kínált ingatlanjait, s megbízott ügyvédjük még az adásvételi szerződést is elkészíti.
A romániai Pécska és Battonya között vasút húzódik, jó hatvan éve nem jár rajta a vonat. Az Európai Unió támogatásából már készül az a tanulmány, amely a Battonya– Pécska vasútvonal újraindításának várható társadalmi, gazdasági hatásait méri fel. Az itt élőknek elemi érdeke lenne a vasút újjáépítése, ugyanis a Battonyától 15 kilométerre található, 13 ezer lelkes Pécskán külföldi befektetők bevonásával olyan ipari parkot alakítottak ki, amelybe kimondottan Magyarországról várnak munkásokat. Míg Románia nyugati fertályát komoly munkaerőhiány sújtja, Battonya térségében a munkaképesek több mint 40 százaléka nem talál magának munkát. Nos, e koncepciót alapvetően húzza át Kóka János szabad demokrata gazdasági miniszter elképzelése, mely szerint decembertől Battonya környékén minden létező vasúti szakaszon megszűnne a közlekedés.
„Szerződésünk van a bankkal. Ők nem csapolnak sört, mi nem adunk hitelt” – olvasom a mezőhegyesi resti falán. Újj Zoltán már hét éve üzemelteti az italkimérést. Tudomása szerint a felmérést végzők a jegypénztárak által leadott adatokat összesítették, így kikerült a statisztikából az a többség, akik Szegeden tanulva vagy dolgozva váltották meg jegyeiket, s átszálló utasként érkeznek Mezőhegyesre. Szerinte a következő választáson felesleges lesz bárkinek is azzal kampányolnia, hogy „szavazz Kókára és Gyurcsányra”, mert azokra, akik megszüntették a vasutat, vidéken senki sem fog szavazni. Egyre többen érzik úgy, hogy a térségnek javára válna, ha Romániához tartozna. Ráadásul a vidékrombolók olyan károkat okoznak, amelyek helyrehozásához száz év is kevés, így az utókor nem lesz hálás a jelenlegi kormánynak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.