Párizsban a szokásosnál többen ültek tegnap biciklire vagy szálltak autóba, miután kedden este nyolc órakor határozatlan ideig sztrájkba léptek a francia vasúttársaság (SNCF) dolgozói a kormány által meghirdetett nyugdíjreform ellen tiltakozásul. A 700 belföldi nagy sebességű TGV-vonatból tegnap csupán 90 közlekedett. Az állami vasúttársaság arra számít, hogy ma és még a hét végén is kaotikus lesz a helyzet a franciaországi vasútvonalakon, hiszen a vonatok egyötöde fog csak közlekedni. Párizsban a metrók nagy része is leállt, a párizsi metró vezetősége szerint minden ötödik szerelvény közlekedik. A vasutasok sztrájkjához ugyanis csatlakoztak a Párizsi Közlekedési Vállalat, a villamos művek és a gázművek munkatársai is. Az október 18-i tiltakozással ellentétben ezúttal nem egynapos figyelmeztető, hanem határozatlan idejű, 24 óránként megújítható sztrájkfelhívást tettek közzé.
A munkabeszüntetéssel a vasutasok a tervezett nyugdíjreform ellen tiltakoznak, amely megnyirbálná eddigi kiváltságaikat. A vasúttársaság alkalmazottai jelenleg ugyanis már 50 évesen nyugdíjba mehetnek. Sőt, míg a magánszektorban dolgozó 18 millió francia negyven évig fizeti a nyugdíjjárulékot, a speciális nyugdíjrendszerhez tartozó félmillió munkavállaló – a vasutasok mellett az energiaszektorban dolgozók, a képviselők, a közjegyzők vagy kiemelt művészeti intézmények, így a párizsi operaház dolgozói – átlagosan 37,5 évig.
Német sztrájk. Megkezdődött a német vasutak történetének legátfogóbb és leghosszabb sztrájkja. A mozdonyvezetők szakszervezete szombaton szándékozik feloldani a sztrájkot, de attól sem riad vissza, hogy korlátlan munkamegtagadással gyakoroljon nyomást. (S. L.)
Polgárháború szélére sodródhat az Egyesült Államok 2035-re?
