A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a Vasutasok Szakszervezete szintén a 38 vasúti mellékvonal tervezett megszüntetése elleni tiltakozik a munkabeszüntetéssel, és érdemi egyeztetéseket követel az ügyben. Erre eddig nem került sor. A helyzetet jól példázza, hogy a tegnapi utolsó egyeztetésre mindössze fél órát szánt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). A tárgyalás ennek megfelelően eredménytelenül zárult, így a szakszervezetek eredeti elképzelésének megfelelően ma két órán keresztül sem személy-, sem tehervonatok nem közlekednek, a vonatokon ugyanakkor biztosítják a fűtést, az utastájékoztatást, az élet- és vagyonbiztonságot.
*
Az érdekképviseletek felmérése szerint tagságuk körében 90-100 százalékos a sztrájk támogatottsága, így a munkabeszüntetés alatt hét-tízezer ember nem veszi fel a munkát. Arról, hogy az akció várhatóan hány vonatot és utast érint, a szakszervezetek nem tudtak nyilatkozni. Tény, a mozdonyvezetők két hete ugyanebben az időpontban tartott sztrájkja hatszáz vonatot és közel háromszázezer utast érintett. A tegnapi egyeztetésen a szakszervezetek világossá tették, hogy a figyelmeztető sztrájk csak a kezdet. Ha a tárca nem kezd érdemi tárgyalásokat, és nem tesz új javaslatot a mellékvonalak ügyében, úgy megállapodásig tartó munkabeszüntetést is készek tartani. Garamhegyi Ábel a tegnapi egyeztetés után mégis úgy nyilatkozott: reméli, hogy a szakszervezetek nem tartják meg sztrájkjukat. A tárca államtitkára azt hangsúlyozta, hogy még nincs döntés a 38 mellékvonallal kapcsolatban, hiszen a térségi közlekedés működtetésére az érintett önkormányzatoknak máig kell a szándéknyilatkozatokat beadni.
Nem született megállapodás a vasutassztrájk idejére elégséges vasúti szolgáltatásról a munkaadók és a sztrájkoló szakszervezetek között. A MÁV Zrt. az MTI-vel közölte: a munkabeszüntetés több mint 600 vonatot érinthet, ezért szerdán délelőtt késésekre, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani. A munkabeszüntetés miatt a jegykiadás is bizonytalan lesz. Emiatt az utasok a vonatokon pótdíj nélkül is megválthatják menetjegyeiket – áll a közleményben.
Eközben nyolc Békés megyei szocialista képviselő is tiltakozását fejezte ki a szárnyvonalak tervezett bezárása miatt. – Számunkra teljesen elfogadhatatlan, hogy hét szárnyvonalon akarják a személyi szállítást szüneteltetni az ország egyik leghátrányosabb megyéjében – olvasható a Kóka János SZDSZ-es miniszternek írt levelükben.
Fehérgyarmaton polgármesterek tiltakoznak a vasútvonalak megszüntetése ellen. Tucatnyi polgármester és országgyűlési képviselő ad hangot ellenvéleményének ma a Mátészalka–Zajta, Mátészalka–Csenger, Mátészalka–Vásárosnamény–Záhony vasúti vonalak megszüntetése miatt.
– Csak azoknak a vasúti szárnyvonalaknak a megszüntetésével értenek egyet a szocialista képviselők, amelyek bezárásához a helyi önkormányzatok is hozzájárulnak – jelentette be Kovács Tibor (MSZP) frakcióvezető-helyettes tegnap. Közölte, nem kaptak megnyugtató választ a gazdasági tárcától arra, hogy milyen megtakarítást vagy hatékonyságnövelést eredményeztek a már bezárt vonalak.
– A magyar vasút nem nyereségorientált vállalkozás, hanem közszolgáltatás, amit a magyar kormánynak veszteséges működés mellett is fenn kell tartania – mondta Fónagy János. A Fidesz szakpolitikusa úgy fogalmazott, tudja, hogy a vasutassztrájk sok embernek okoz majd kellemetlenséget, ennek ellenére szükségesnek tartja, hogy a dolgozok érvényesíthessék érdekeiket.
Orosz–brit háborúra figyelmeztet a tábornok
