A hegymászó sem csak a csúcson fotózkodik

– Harmincéves a Kerekes Band. Honnan hová jutottak, milyen hullámhegyeket és -völgyeket jártak be?
Fehér Zsombor: A népzene burjánzó völgye nélkül a populáris zene kopár hegye értelmezhetetlen. Éveket töltöttünk a magyar népzene anyanyelvi szintű elsajátításával, a magyarság szellemi örökségének megértésével. A hegy a Mr. Hungary (One more drink, Lacikám?!) sikere a Petőfi rádión, ami megmutatja, hogy a zenénk mennyire fesztiválkompatibilis, populáris örömzene is. De ahogy a hegymászó sem csak a csúcson fotózkodik, mi sem csak a rádiós játszáson mérjük magunkat. A völgyek adták az esszenciát – ott tanultuk meg, hogyan sarjad egy dallam, hogyan nő ki egy archaikus motívumból egy etnofunk riff.
Harminc év után úgy érezzük: mi nem fölértünk valahová, hanem belenőttünk a Kerekes Band-zenébe, amit először mi értettünk meg, aztán a közönség is, szavak nélkül.
Fehér Viktor: Nehéz megfogni, hogy honnan hová jutottunk, de általában az út sokkal érdekesebb, mint a megérkezés. Mindig azt éreztem a legizgalmasabbnak, amelyik projektünk aktuálisan foglalkoztatott. De talán a legnehezebb feladat 30 éven keresztül olyan célokat kitűzni, amik motiválják az embert, megvalósíthatók, és nem önismétlés.
– Kívülállók, a népzene vadhajtásai vagyunk – nyilatkozták egy korábbi interjúban. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lennének népzenei gyökereik, hiszen gyerekkoruk óta ismerik a Kárpát-medencei folkanyagot. Mégis egy szokatlan, ahogy definiálták: etnofunk műfajt teremtettek meg. A könnyebb vagy a nehezebb út ez? Avagy mennyire nehéz törvényen kívüli betyárként létezni a szakmában?
Fehér Zsombor: „A népzene historikus popzene” – mondta Sebő Ferenc. A „vadhajtás” megjelenése mindig arra utal, hogy nincsenek optimális körülmények a fejlődéshez. A falusi közösségek felbomlásával a népzene organikusan a városba költözött – ott viszont a fejlődését szintetikus módon próbálták megállítani. Vadhajtásként mi nem az elvárt irányba nőttünk: a falusi népzene városi fejlődése felé törtünk utat, hogy újra popzeneként élhessen tovább. Sokan ezt az irányt nemkívánatos innovációnak tartották, pedig valójában ez a legtermészetesebb folyamat. Mondhatni, a könnyebbik út – de csak zeneileg. A „szakmában” ez valójában a nehezebb út, mert ott újra meg újra el kell magyarázni, hogy ez miért is nem rossz irány, és miért nem kellene lemetszeni.”