Óriási siker Oszakában

Szombaton, helyi idő szerint 11 órakor Sulyok Tamás köztársasági elnök beszédével kezdetét vette a magyar nemzeti nap az Oszakai Világkiállításon. A szakadó eső ellenére a programnak helyt adó Expo Nemzeti Ünnepi Csarnok teljesen megtelt, s habár a japánokról köztudott, hogy rajonganak a magyar kultúráért, ami Oszakában fogadott bennünket, arra nehezen találunk szavakat. Derűs arcok, csillogó tekintetek, gyermeki lelkesedés, őszinte csodálat. A magyar népzene, a mi zenénk hatása ez.
Legutóbb 2013-ban a Sziget fesztivál akkor még nagy sikerrel működő világzenei színpadánál tapasztaltam hasonlót. Fennállásának negyvenedik születésnapját ünnepelte a Muzsikás együttes, a multikulti közönség pedig – a holland punktól a decens németig – szívta magába az autentikus magyar muzsikát. Értették, érezték, élvezték a zenénket. Nincs ebben semmi meglepő – mondta egy beszélgetésünk alkalmával Hamar Dániel, az együttes alapító tagja, utalva a zenei nyelv univerzalitására, a baj szerinte inkább azzal van, hogy a kishitűség mélyen bennünk van: érzékenyek vagyunk arra, hogy a világ hogyan lát minket. Nos, az oszakai expó magyar nemzeti napján tapasztaltak egyértelmű választ adtak:
Japán különösen értékesnek tartja a magyar tradíciókat, mind a zenénkhez, mind a táncainkhoz könnyedén tudnak kapcsolódni.

A magyar népzene és néptánc kultusza Japánban
És hogy miért járják szinte autentikusan a kalotaszegi legényest, csárdást vagy szaporát, vagy éneklik szívvel-lélekkel a szatmári népdalokat? A magyar néptáncnak a hetvenes évektől alakult ki a kultusza Japánban, amikor is a szigetországba hívtak több neves magyar táncoktatót, többek között Pálfi Csabát, Erdélyi Tibort és Timár Sándort. Nekik is köszönhető, hogy nyolcvanas évektől több, kifejezetten magyar néptánccal foglalkozó tánccsoport alakult Japánban. A legjelentősebb közülük az 1986 óta működő tokiói Magyar Néptánccsoport, az expón pedig olyanokkal találkoztunk, akik a Kiotói Egyetemen tanulnak magyar néptáncot.
Persze nekünk furcsa, hogy a japánok összekapaszkodva énekelik a kalotaszegi vagy a szatmári népdalokat, de olyan szívvel csinálják, hogy az káprázatos. Az ilyen élmények arra ösztönzik őket, hogy a saját hagyományaik felé forduljanak, és azokban is megkeressék ezeket a mélységeket, ennek ezért van értelme
– fogalmazott lapunknak Pál István Szalonna, a Magyar Állami Népi Együttes művészeti vezetője, akivel a gálaműsor főpróbája előtt beszélgettünk. Hozzátette: csodálatos érzéssel töltötte el, mikor azt látta az előadás után, hogy a közönség néhány tagja csárdást táncolt, énekelt, csujogatott.