Nem veszik fel a munkát a BKV-sofőrök

A munkakörülmények javításáért és a létszámleépítések ellen tiltakozik négy szakszervezet, ezért ma, a hajnali órákban figyelmeztető sztrájkot tartanak. A garázsok mintegy feléből nem futnak ki a buszjáratok hajnali négy és hat óra között, így a tömegközlekedésben valószínűleg csak a reggeli órákban áll helyre a rend. A BKV nem érti, mivel elégedetlenek a szakszervezetek, ezért megtámadták a sztrájkot a bíróságon.

Velkei Tamás
2007. 11. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV vezérigazgatója nem vette komolyan a sztrájkfenyegetéseket, egyszer sem jelent meg az egyeztető tárgyalásokon, így nem csoda, ha a munkáltató és a szakszervezetek nem jutottak egymással dűlőre – hangzott el a Fürst Autóbusz Szakszervezet és a Cinkota Autóbusz Szakszervezet (Cinasz) közös sajtótájékoztatóján. Nemes Gábor, a Cinasz elnöke elmondta: a cég garázsai közt gyakorlatilag cserekereskedelem folyik, mert olyan kevés az alkatrész. Ezt egyébként a közlekedési cég vezetői is elismerték. Azt azonban nem, hogy olyan állapotú autóbuszok közlekednek, amelyek veszélyeztetik a forgalmat. A sajtótájékoztatón bemutatott fényképek azonban másról tanúskodtak. Azokon jól látható: több jármű is kritikus állapotú gumikkal és törött visszapillantó tükrökkel vesz részt a forgalomban.
A folyamatos leépítés következtében a vállalat több száz dolgozótól vált meg, az elküldöttek zöme szakmunkás volt, ezért, és az állandó alkatrészhiány miatt a karbantartás folyamatosan akadozik. Emellett a járművezetők is folyamatos létszámhiánnyal küszködnek. Mindez odavezetett, hogy a garázsokból nem tud a megfelelő számú busz kiállni. Figyelmeztető sztrájkjukkal a közönség, a rendőrség és a város vezetésének figyelmét szeretnék felhívni a kialakult helyzetre, mondta Bartha Pál, a Fürst Autóbusz Szakszervezet elnöke.
Felvetésünkre, hogy mennyire vették komolyan Regőczi Miklós, a BKV értékesítési és kommunikációs vezérigazgató-helyettese vasárnapi kijelentését, amely szerint a BKV feljelenti a sztrájkban részt vevő dolgozókat, Nemes Gábor azt felelte: a sztrájk jogszerű, így a dolgozók jogszerűen vesznek részt benne. – Ez csak a hagyományos Regőczi-féle terror, nem jelenthet fel senkit a cég, ha mégis, csak a szakszervezetek vezetőit.
Másképp látja a kialakult helyzetet Regőczi Miklós, aki lapunknak azt mondta: Bartha Pál 15 éve ugyanazokat a fényképeket mutogatja. – Soha busz úgy nem hagyta el a telephelyet, hogy balesetveszélyes lett volna a műszaki állapota, és a jövőben sem fogja – állítja a vezérigazgató-helyettes. Elmondta még: az 1500 autóbuszból huszonhat nem felelt meg műszakilag, és 45-nek volt törött a visszapillantója. Ez szerinte az egészhez képest elenyésző szám. Mindezzel együtt továbbra sem értik, hogy mivel elégedetlenek a szakszervezetek, ezért megtámadták a sztrájkot a bíróságon. Mint mondják, az idén el-bocsátott 1100 dolgozóból egy sem volt járművezető, a munkakörülményeken pedig folyamatosan javítanak: kimeszelték a végállomások váróhelyiségeit és mikrohullámú sütőt vettek a dolgozóknak.
A vállalat szerint a sztrájkoló szakszervezetek tagságának (1800 fő) körében 30-40 százalékos a figyelmeztető sztrájk támogatottsága, így remélik, holnap reggel csak kisebb fennakadások lesznek Budapest tömegközlekedésében.
A metró-, HÉV-, trolivonalakat nem érinti a sztrájk, néhány budai villamosviszonylatot, valamint a kelenföldi és a cinkotai garázsból induló buszjáratot viszont igen, bár Somodi László közlekedési vezérigazgató-helyettes reményét fejezte ki: valamilyen szolgáltatás minden vonalon lesz. Azért nem bíznak semmit a véletlenre: a BKV alvállalkozóit át fogja vezényelni a legforgalmasabb vonalakra. Ez sem új keletű fegyver a cég életében, emlékezetes, hogy augusztusban napilapokban adott fel hirdetést sztrájktörőket keresve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.