A BKV vezérigazgatója nem vette komolyan a sztrájkfenyegetéseket, egyszer sem jelent meg az egyeztető tárgyalásokon, így nem csoda, ha a munkáltató és a szakszervezetek nem jutottak egymással dűlőre – hangzott el a Fürst Autóbusz Szakszervezet és a Cinkota Autóbusz Szakszervezet (Cinasz) közös sajtótájékoztatóján. Nemes Gábor, a Cinasz elnöke elmondta: a cég garázsai közt gyakorlatilag cserekereskedelem folyik, mert olyan kevés az alkatrész. Ezt egyébként a közlekedési cég vezetői is elismerték. Azt azonban nem, hogy olyan állapotú autóbuszok közlekednek, amelyek veszélyeztetik a forgalmat. A sajtótájékoztatón bemutatott fényképek azonban másról tanúskodtak. Azokon jól látható: több jármű is kritikus állapotú gumikkal és törött visszapillantó tükrökkel vesz részt a forgalomban.
A folyamatos leépítés következtében a vállalat több száz dolgozótól vált meg, az elküldöttek zöme szakmunkás volt, ezért, és az állandó alkatrészhiány miatt a karbantartás folyamatosan akadozik. Emellett a járművezetők is folyamatos létszámhiánnyal küszködnek. Mindez odavezetett, hogy a garázsokból nem tud a megfelelő számú busz kiállni. Figyelmeztető sztrájkjukkal a közönség, a rendőrség és a város vezetésének figyelmét szeretnék felhívni a kialakult helyzetre, mondta Bartha Pál, a Fürst Autóbusz Szakszervezet elnöke.
Felvetésünkre, hogy mennyire vették komolyan Regőczi Miklós, a BKV értékesítési és kommunikációs vezérigazgató-helyettese vasárnapi kijelentését, amely szerint a BKV feljelenti a sztrájkban részt vevő dolgozókat, Nemes Gábor azt felelte: a sztrájk jogszerű, így a dolgozók jogszerűen vesznek részt benne. – Ez csak a hagyományos Regőczi-féle terror, nem jelenthet fel senkit a cég, ha mégis, csak a szakszervezetek vezetőit.
Másképp látja a kialakult helyzetet Regőczi Miklós, aki lapunknak azt mondta: Bartha Pál 15 éve ugyanazokat a fényképeket mutogatja. – Soha busz úgy nem hagyta el a telephelyet, hogy balesetveszélyes lett volna a műszaki állapota, és a jövőben sem fogja – állítja a vezérigazgató-helyettes. Elmondta még: az 1500 autóbuszból huszonhat nem felelt meg műszakilag, és 45-nek volt törött a visszapillantója. Ez szerinte az egészhez képest elenyésző szám. Mindezzel együtt továbbra sem értik, hogy mivel elégedetlenek a szakszervezetek, ezért megtámadták a sztrájkot a bíróságon. Mint mondják, az idén el-bocsátott 1100 dolgozóból egy sem volt járművezető, a munkakörülményeken pedig folyamatosan javítanak: kimeszelték a végállomások váróhelyiségeit és mikrohullámú sütőt vettek a dolgozóknak.
A vállalat szerint a sztrájkoló szakszervezetek tagságának (1800 fő) körében 30-40 százalékos a figyelmeztető sztrájk támogatottsága, így remélik, holnap reggel csak kisebb fennakadások lesznek Budapest tömegközlekedésében.
A metró-, HÉV-, trolivonalakat nem érinti a sztrájk, néhány budai villamosviszonylatot, valamint a kelenföldi és a cinkotai garázsból induló buszjáratot viszont igen, bár Somodi László közlekedési vezérigazgató-helyettes reményét fejezte ki: valamilyen szolgáltatás minden vonalon lesz. Azért nem bíznak semmit a véletlenre: a BKV alvállalkozóit át fogja vezényelni a legforgalmasabb vonalakra. Ez sem új keletű fegyver a cég életében, emlékezetes, hogy augusztusban napilapokban adott fel hirdetést sztrájktörőket keresve.
Ártatlan civilekre támadtak az ukránok
