Színes fotó a FAZ címlapján

A német Európa vezető és a világ ötödik legnagyobb médiapiaca. A nyomtatott sajtó, kilábalva eddigi talán legnagyobb válságából, új utakat keresve próbál megbirkózni a XXI. század kihívásaival. Ennek legutóbbi példája, hogy szakítva hagyományaival, színes fotóval a címlapján jelenik meg a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Stefan Lázár
2007. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy négy esztendő elteltével, 2004 végén kezdett kilábalni mély válságából a nyomtatott sajtó. A német lapokat fenyegető helyzetet a gazdasági recesszió váltotta ki. A vállalkozásokra nehezedő anyagi teher a hirdetési piac öszszeomlásához vezetett, a kiadók elvesztették reklámbevételeik több mint felét, kénytelenek voltak megválni adminisztratív munkát végző alkalmazottaik egy részétől. Számtalan szakma (ingatlan- és munkahely-közvetítés, autóipar) a sokkal előnyösebb ajánlatokkal fellépő internetes piac felé fordult. A gazdaság stabilizálása véget vetett ugyan a mélyrepülésnek, de arra késztette a kiadókat, hogy maguk is új utakat keressenek. Így főleg a fiatalok igényeit szem előtt tartva megjelent a kompakt formátum. Jó példa erre a Die Welt. A Süddeutsche Zeitung irodalmi könyvtárat hozott létre, a hetente megjelenő Die Zeit lexikonsorozatot bocsátott ki. Mindezt arra a meggyőződésre alapozva, hogy a lapok jó hírneve más irányú vállalkozásokat is sikerre vihet. A posta szolgáltatásainak liberalizálása további lehetőséget nyújtott. A német kiadók a levélkézbesítésért indítottak harcot, utalva az általuk üzemeltetett és jól bevált terjesztési rendszerre, a tapasztalt munkatársakra.
A gazdasági jellegű átalakulások mellett a nyomtatott sajtó tartalmilag alig változott. Anja Pasquay, a kiadók szövetségének sajtófőnöke e jelenséget azzal magyarázza, hogy „a jó zsurnalisztika bizonyos előfeltételekre támaszkodik, ezek pedig a gazdasági receszszió megindulása előtt sem voltak mások, mint ma”. Feltűnő jelenség ugyanakkor, hogy elmosódnak a különböző rovatok közötti határvonalak, az irodalmi cikkek például sokszor jelentős politikai mondanivalót tartalmaznak. Fokozatosan érzékelhető a témák erősebb személyi kötődésű feldolgozása. Németországban azonban nincs pártelkötelezettség. A hírmagyarázatok és kommentárok legfeljebb liberális vagy konzervatív tendenciát mutatnak. Inkább a gazdasági, semmint a politikai szféra részéről érezhető néha nyomásgyakorlás. Voltak vállalatok, amelyeknek nem tetszett egy-egy lap tudósításának hangneme, ezért visszavonták hirdetéseiket.
Az olvasókért harcoló német nyomtatott sajtó attól sem riad vissza, hogy átalakítsa megjelenési formájának egyes tradicionális jellemzőit. A befolyásos Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) átvilágította olvasótáborát, és rájött, abban túl kevés a fiatal. E felismerés vezetett azután oda, hogy a FAZ lemondott kommentárjainak a középkorra visszanyúló, úgynevezett gótikus betűkkel szedett szalagcíméről, és ezen túlmenően színes fotóval illusztrálja a lap első oldalát. Az évtizedek óta használt forma modernizálása kétszáz előfizetőt arra késztetett, hogy felmondja megrendelését, holott a „forradalminak” minősült változás semmi befolyással sem volt a lap megszokott tartalmi irányvonalára.
A kritikus időszak nem múlt el széles körű felháborodást kiváltó botrány nélkül. A Münstersche Zeitung szinte az éj leple alatt lebonyolított akcióval útilaput kötött teljes szerkesztősége talpa alá, és alacsony bérért alkalmazott újságírógárdával pótolta őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.