Vizsgálatot indított a Nemzeti Hírközlési Hatóság egy távközlési társaság szerződéseivel kapcsolatban. Az NHH eljárását állampolgári bejelentés alapján kezdeményezte Szabó Máté. Az ombudsmanhoz érkezett beadványban a panaszos azt kifogásolta, hogy a Tele2-vel kötött előfizetői megállapodás szabad szemmel alig olvasható betűmérettel tartalmazza az általános szerződési feltételek kivonatát. A kivonatban azok a legtöbb megállapodásban szereplő kikötések találhatók, amelyeket a társaság egyedül, a fogyasztótól függetlenül határoz meg. A bejelentő nem tudta elolvasni az általános szerződési feltételekben foglaltakat, ezért számlázási vitába keveredett a telefoncéggel.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa úgy vélekedett: a jogbiztonság alkotmányos elvével ellentétes, ha az előfizető azért nem ismeri a szerződésből fakadó jogait és kötelezettségeit, mert nem vagy csak nagyítóval tudja elolvasni a megállapodás bizonyos részeit. Szabó Máté álláspontja szerint egyenesen az alaptörvénybe ütközik, ha a szerződést rendkívül apró betűvel írják le. Összehasonlításul: a napilapokban használt betűméret felének, negyedének megfelelő nagyságú szöveg szerepelt a szerződésekben.
Az NHH többször vizsgálta már a távközlési szolgáltatók és a fogyasztók közötti megállapodásokat – mondta lapunknak Márton György. A hírközlési hatóság szóvivője hozzátette ugyanakkor, hogy a mostani eljárás eltér a korábbiaktól. Az NHH-nak most arról kell döntenie, megfelel-e az áttekinthetőség és az olvashatóság követelményének az apró betűvel írt szöveg. A szóvivő közölte: nem határozhatják meg, mekkora méretű írásjeleket kell használni. Csak afelől dönthetnek, hogy az érintett szerződés olvasható-e vagy sem.
Márton György úgy vélekedett, hogy ha a hatóság elmarasztalja az érintett céget, várhatóan az összes telefontársaság alkalmazkodni fog határozatukhoz. Vagyis ezután nagyobb betűvel írják le a megállapodásokat. Ennek az lehet a következménye, hogy több oldalas irat tartalmazza majd a szerződések részleteit, és elképzelhető, az ügyfelek a nagy terjedelem miatt nem olvassák el a dokumentumokat. Jelenleg azonban csak az éles szeműek tudhatják meg, mit is tartalmaz pontosan az előfizetői szerződés.
Ide tartozó hír, hogy az NHH január 1-jétől megújítja az elektronikus hírközlési szolgáltatások hatósági nyilvántartását. A megújítás célja a teljes körű elektronikus ügyintézés megvalósítása a hatóság és a szolgáltatók között. Az új rendszer előfizetői és hálózati szolgáltatásokat különböztet meg. Az előfizetői szolgáltatások hangátviteli, bérelt vonali, adatátviteli és műsor-terjesztési szolgáltatási csoportokra oszlanak, a hálózati szolgáltatásokat pedig négy nagy és több alcsoportba sorolják. A hivatal szerint az új besorolás átfogóbb és pontosabb képet nyújt a szolgáltatások tényleges tartalmáról.
PM Orban: We Will Triple Irrigated Land + Video
