Az útépítések lendületet adnak

É P Í T Ő I P A RAz M6-os autópálya 2010 első negyedévében éri el Pécset. A gyorsforgalmi út mellett fekvő városokban, településeken a vállalkozók is készülnek az alig három év múlva esedékes pályaátadásra. A Vegyépszer Zrt. a projektjeivel jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy könnyebben közlekedjenek az érintett települések lakói, s a gazdaság is gyorsabban fejlődhessen.

Munkatársainktól
2007. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bóka Máté Ciprián, Bodacz Péter, Csécsi László, Jámbor Gyula

A baranyai megyeszékhely vezetése a közelmúltban mutatta be befektetési portfólióját, amelyben a beruházások lehetőségeit ismertetik a potenciális befektetőkkel. Majdnem mindegyik fejlesztés záloga az, hogy javuljon a közúti infrastruktúra: megtörténjék a 6-os főút felújítása, és az autópálya néhány éven belül elérje a várost.
A tervek szerint a Pécset keletről elkerülő út mellett, az új M6-osról jól megközelíthető helyen épülne fel hat és fél milliárd forintból az új Egészségipari Innovációs Központ, s a helyi ipari park is a gyorsforgalmi út közvetlen közelében található. A város egyik legnagyobb horderejű és a régióra is kiható fejlesztésének azonban a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program ígérkezik. Az EKF keretében megközelítőleg negyvenmilliárdból négy nagy projektet valósítanak meg.
Létrehoznak egy konferencia- és koncerttermet, egy nemzetközi tárlatok megtartására is alkalmas kiállítóteret, a Zsolnay gyár területén pedig egy kulturális negyedet alakítanak ki, de 2010-re a több könyvtárat is integráló tudásközpont is elkészül.
Az EKF-hez kapcsolódóan a magánbefektetők szállodákat, illetve wellness-szállókat építenek a megyeszékhelyen – szintén az autópálya átadására időzítve a beruházásokat. Bókay Endre, Pécs országgyűlési képviselője szerint a megyeszékhely – más bányászati központokkal együtt – igencsak megszenvedte a rendszerváltással járó gazdasági átalakulást, s bár nem került olyan mély válságba, mint egyes szocialista iparvárosok, az autópálya megépítése nagymértékben javíthat a település pozícióin. A kulturális főváros program szintén léptékváltást hoz – teszi hozzá –, a megyeszékhely megközelíthetősége a program sikerének egyik záloga is. Úgy véli, hogy miután az M6-os a nemzetközi V/c korridornak is része, a Dél-dunántúli régió az út megépítésével a nemzetközi vérkeringésbe is bekapcsolódik. A képviselő elmondta azt is, nem tettek le arról sem, hogy Pécsen túl nyugati irányba egészen Szigetvárig – legalább egy-egy sávban – elkészüljön a pálya. Mint mondja, a Vegyépszer által megépített M9-es autóút pedig – a szekszárdi Duna-hídhoz kapcsolódóan – kelet–nyugati irányban jelent öszszeköttetést a régiók között.
– Pécsről, s általában a Dunántúl déli részéről a szekszárdi Szent László híd megnyitása óta eltelt négy év alatt könnyebb lett közúton kapcsolatot tartani az ország keleti részével, s ezáltal élénkülnek a kapcsolatok – mondta Juhász János, a Vegyépszer vezérigazgató-helyettese. Ugyanakkor Szekszárd és környéke lakóinak valószínűleg számottevően javulnak az életkörülményei. A híd előnyösen befolyásolja a tőkebeáramlást és különösen a kiskereskedelmi kapcsolatok bővülését. A Kalocsai kistérség szintén közvetlen haszonélvezője a szekszárdi Duna-hídnak. Az M6-os autópálya értékét növeli a Dunaújvárosnál idén nyáron átadott Pentele híd, amely a leghosszabb magyarországi folyami híd, s egyben az első autópályás átkelő a Dunán. Az építmény az M8-as autópálya része, amely a Duna mentén futó M6-os autópályát, a 6-os főutat és a Duna bal partján fekvő Dunavecsét elkerülő 51-es főutat köti össze. A híd teljes hoszsza 1675 méter, szélessége pedig 41 méter.
Szintén Vegyépszer-projektként jegyzett a 6-os főút felújítása, amelynek köszönhetően ugyancsak jelentős minőségi változás áll be a közlekedésben, egyben alternatív útvonalat is kínálva a települések között közlekedőknek. Síkfői Tamás, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara titkára szerint az évtizedes Budapesttől való bilaterális függőség is csökkenhet az M6-ossal. A titkár elmondta, a várostól alig húsz kilométerre futó nemzetközi közlekedési folyosó Lengyelországon és Magyarországon át egészen az Adriáig teremt kapcsolatot a kelet-közép-európai régió államai között.
Hozzátette: ezek az országok egymás piacain az adott gazdaság három százalékában részesednek, ezzel szemben a nyugat-európai országok esetében ez az arány ötven százalék. A titkár szerint az igencsak egyoldalú függőségi viszonyon is jelentősen változtathat a korridor. A tolnai megyeszékhely, Szekszárd vezetői a gazdaság területén két kitörési pontot látnak – a termelőüzemek letelepítéséről s a turizmusfejlesztésről van szó –, amelyek szintén köthetőek az autópályához, az M9-es autóúthoz, illetve a város határában már elkészült Duna-hídhoz. A megyeszékhely alpolgármestere, Ács Rezső szerint logisztikai szempontból még hátrányban vannak, de úgy gondolja, öt év múlva már előnnyel indulhatnak a befektetők megnyerését célzó versenyben.
Hozzátette, hogy a helyi ipari parkban jövőre négyszázmillió forintos fejlesztést hajtanak végre, éppen azért, hogy a pálya elkészítésének idejére az itt letelepedni szándékozó üzemeket teljes infrastrukturális háttérrel fogadhassák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.