Egon szereti Döncit és viszont

Mézeskalácsidill, őszi pompa, csörgedező patak felett táncoló pillangók. A mennybéli tájon szertenéz Egon, a hóbortos csillagász: az eget kémleli, a galaxisokat odafent, amelyekben valahol, egy egészen távoli kék bolygón él képmása, az ember. Világszínvonalú, bájos magyar animáció önerőből, bő százmillióból.

Muray Gábor
2007. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedélyes egyszerűséggel mesél arról az első magyar 3D-animáció (s rágja szánkba végül, hogy a maflák is értsék), hogy ennek az űrbeli, naptárképszépségű – gyermeki – csodavilágnak a földi mása örökre elveszett, mert az ember, az áhított és csodált galaxisbeli társ tönkretette.
Hogy megszoktuk annak idején, s hogy kiveszett az animációból a báj; micsoda képi terror zuhan a mai gyerekre – az utódra –, amint a mesecsatornákat bámulja, milyen eszeveszett, csak a rövid távú szempontokat figyelembe vevő, piaci kapzsiság kell ahhoz, hogy az animátorok a gyerekeket megigéző mocskot, poklot és horrort tekintsék csak eladhatónak, s hogy szivárog vissza most mosolyogva a valódi mesebeliség a moziba. A Pixar-filmek minőségét simán hozó Egon és Dönci a magyar animáció legszebb hagyományait követi, nem akarja a valóságot mímelni, nem ijesztget-rémisztget, nem bukkannak elő gennyes-véres szörnyek az odvakból, egyszerűen csak szerethető és szép akar lenni, ráadásul még okít is. (Éppen ezért – mert olyan, amilyen – élesen szemben áll a hét másik premieranimációjával, a Beowulf című, VIII. századi angolszász epikus költeményt meglehetősen szabadon értelmező és átdolgozó „szuperprodukcióval”. A kettőt persze nem lehet és nem is érdemes összehasonlítani, itt és most éppen csak annyit, hogy a Beowulf technikai csoda, semmi több. Fantasyélménye már a vége főcím alatt tovaröppen.)
Az Egon és Dönci üzenni akar. Nem beszél, inkább csak gügyög, csendesen eljátszadozik a hóbortos csillagásszal, aki saját bolygóján a Voyager 3-ra lelve fel akarná kutatni az embert, de elkésne. Egon jóakaratú figura, rossz tulajdonságokkal csak teltkarcsú, lusta űrmacskája terhelt, valahogy úgy, mint Garfield odaát a tengerentúlon, ráadásul ettől még Egon szereti. A csillagász eszközei öregesen kopottak, recsegnek és ropognak, semmi nem tökéletes, sőt minden elromlik, ezek között a mókás, szinte önálló életet élő tárgyak (ócska képernyő, százéves pénztárgépre emlékeztető műszerfal, plüssállat és paprika) között hibátlan burleszk kezdődik a súlytalanságban, ahol a gondok sem igazán nyomják a lelket, pedig vannak bőven: az űrhajó defektes, a Plútó túl hideg, a Nap túl meleg, a Marson emberek helyett ufonauták röpdösnek, s a Föld pedig, az úticél egy repedezett, szikkadt, szinte (!) kihalt sivatagbolygó. Azért csak ne keseregjünk, mi még élünk, a magyar animáció meg ezen a szikkadt tájon is virágot bont, illatozik, valahogy úgy, mint Máris szomszéd hőskorában, amikor az örökzöld népmeséktől Szirénkén és Kukorin át Gusztávig, János vitéztől Grabovszkin át Döbrögiig a mese bája, színei feloldották a barakk szürkeségét, s betapétázták gyerekkorunkat.
(Egon és Dönci – Mindenütt jó, de legjobb otthon. Színes, szöveg nélküli magyar animációs film, 72 perc. Rendezte: Magyar Dániel, Magyar Ádám. Forgalmazza a Hungaricom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.