Hatvan éve heverő bombák

Még 1944-ben felrobbantották az akkor éppen fél évszázados Északi vasúti összekötő hidat, az 1953–55 között zajló újjáépítésnél azonban nem lőszermentesítették a Duna medrét. Az egykori hanyagság miatt kerülhetett elő néhány hete két, múlt hét csütörtökön pedig újabb öt robbanószerkezet. Több mint ötven éven keresztül összesen 3500 kilogramm súlyú bomba felett jártak a Budapest–Esztergom vonalon közlekedő vonatok.

Urbán Péter
2007. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Központi gyűjtőhelyre szállította a Magyar Honvédség tűzszerészeti egysége azt az öt második világháborús bombát, amit egy hete találtak az Északi vasúti összekötő híd pillérénél – tájékoztatta lapunkat Horváth Tibor, a katonaság mérnök alezredese. Az utolsó szerkezetet tegnap vitték abba a raktárba, ahol megsemmisítik. A korábban előkerült két, szintén ötszáz kilogrammos robbanóeszközt már hatástalanították.
Azért csak most bukkantak rá a bombákra, mert a híd 1953–55 közötti felújítása idején nem lőszermentesítették a Duna medrét – közölte lapunkkal Takács László, a Hídépítő Zrt. létesítményvezetője. Mivel az 1944-ben felrobbantott szerkezet pillérei megmaradtak, azokra illesztették akkor a máig használt felépítményt. Tehát ötven éven keresztül többmázsányi robbanószer fölött döcögtek nap mint nap az Esztergom–Budapest között közlekedő vonatok. A mostani felújításnál kőszórással erősítik és védik meg a Dunában álló tartóelemeket, ezért ki kellett kotorni a folyó medrét; ekkor bukkantak rá a veszélyes eszközökre. Egy hónapja dolgoznak a hídon, a robbanószerkezeteket búvárok vizsgálták meg, majd a honvédség tűzszerészei és a katasztrófavédelem szakemberei emelték ki és szállították el. A bombákban nem volt gyújtó, ezért kevésbé voltak veszélyesek, mint az élesíthető robbanószerek. A gyújtó hiánya azt bizonyítja: azért helyezték oda a bombákat a háborúban, hogy alkalomadtán levegőbe repíthessék az átkelőt. A létesítményvezető elmondta azt is, hogy az Északi összekötő tartóelemeit injektálással erősítik meg: lyukat fúrnak az oszlopokba és kötőanyagot juttatnak beléjük. Új felépítményt kap a híd, ezzel külsőleg is megújul. A régi szerkezet a roncstelepre kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.