Megtalált szemöldök

Fehér Zsigmond
2007. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Francesco del Giocondo, a gazdag firenzei selyemkereskedő ötszáz évvel ezelőtt, 1507 novemberében bízta meg Leonardót, hogy fesse meg felesége képét. Ez a festmény lett végül is az 1452-ben született festő leghíresebb műve: a Mona Lisa del Gioconda. Tekintsük tehát ezt a dátumot a festmény születése napjának annak ellenére, hogy a szakértők máig nem ismerik pontosan a kép keletkezésének dátumát (sőt vitatják a modell kilétét is). Csak abban tudnak megegyezni, hogy a kép a XVI. század első éveiben keletkezett, és a Mona Lisa címet harmincegy évvel Leonardo halála után Giorgio Vasaritól kapta.
A Milánót meghódító I. Ferenc francia király 1517-ben meghívta Leonardót az udvarába, aki a Mona Lisával együtt költözött Clos Lucéba. Két évet töltött itt, 1519-ben megbetegedett és meghalt. A festmény útja innentől bizonytalan, de közismert, hogy I. Ferenc Leonardo halála után 4000 dukátért vásárolta meg, később Napóleon hálószobájának falát is díszítette, és 1804-ben a Louvre-ba került.
Bár a jelenleg érvényes feltételezések szerint a kép Francesco del Giocondo feleségét, Lisa Gherardinit ábrázolja, sok más feltevés is létezik. Egyesek szerint Leonardo az édesanyját festette meg, de felmerült a milánói hercegnő, Aragóniai Izabella neve is, illetve Leonardo egyik mecénásának, Giuliano de Medicinek a szeretőjét is kapcsolatba hozták a képpel. Ezt igazolni látszik Vinci város múzeumigazgatójának nyilatkozata, amely szerint birtokukban van egy olyan levél, amelyben Leonardo leírja, a Mona Lisa Giuliano de Medici szeretőjét ábrázolja. Az amerikai Bell Laboratórium kutatói viszont néhány éve számítógéppel hasonlították össze az alkotást Leonardo egyik önarcképével, és arra jutottak, hogy a festmény valójában a festőt ábrázolja.
Sok viszontagságon ment keresztül a kép. Legutóbb 96 évvel ezelőtt lopták el. Egy olasz szobafestő a Louvre helyreállítási munkálatai alatt egy látogatási szüneti napon leakasztotta a helyéről, kivette a rámájából, és a ruhája alá rejtve kisétált vele a múzeumból. Széles körű nyomozás indult, még Picasso is gyanúba keveredett. Két év múlva a festmény és a tettes is megkerült. A bírósági tárgyalások alatt az olaszok nemzeti hősként ünnepelték a rablót, akinek az volt a célja, hogy a kép visszakerüljön Olaszországba. A második világháború alatt a francia hatóság kisvárosokban rejtegette a festményt, nehogy a németek kezébe kerüljön. 1956-ban egy fiatal bolíviai kővel dobta meg a Mona Lisát. Ráadásul a Louvre illetékesei 2004-ben bejelentették, hogy a festmény állapota egyre romlik. A nyárfa lemez, amelyre Leonardo a Mona Lisát festette, meggörbült, ami igen súlyos aggodalomra ad okot.
Nemrég került napvilágra a hír, hogy egy francia mérnök megtalálta a Mona Lisa szemöldökét és szempilláit. Pascal Cotte saját fejlesztésű kamerájával tizenhárom fénytartományban készített több millió pixeles felvételeket a festményről. A 3000 órás vizsgálat során megtalálta a szem körüli szőrzet nyomait. Valószínűleg egy tisztítási kísérlet során, amikor a szem körül próbálták eltakarítani a szennyeződést, véletlenül a festmény egy részét is eltüntették. A fényvizsgálat során az is kiderült, hogy Leonardo Mona Lisa bal kezét más pozícióba tervezte, valamint hogy a mosolya eredetileg szélesebb volt, és a művész a csaknem egy évtizedig tartó finomítgatások során változtatta meg. Pascal ezenfelül elkészítette a festmény tökéletes virtuális másolatát, amelyből kiderült, hogy milyenek lehettek az ötszáz éve fakuló portré eredeti színei.
Kevesen tudják, hogy a Main állambeli portlandi szépművészeti múzeumban létezik egy „ikertestvére” is a Mona Lisának. A múzeum főigazgatója szerint nem reprodukcióval állunk szemben, hanem a világhírű festmény egyik vázlatával. Daniel O’Leary a New York Timesnak elmondta, hogy a képet 1983-ban egy helyi lakostól örökölték meg, azóta egyszer állították ki, 2004-ben. A Harvard Egyetem kutatóinak vizsgálata szerint a kép kétségkívül 1510 előtt készült, valamint a háttér ecsetvonásai egyértelműen balkezes festőre utalnak, ezért még az is elképzelhető, hogy a portlandi kép a Mona Lisa előtanulmányaként készült.
Mona Lisát a Szent Orsolya-zárdában temették el, amely a művész apjának házától mindössze 250 méterre található – állítja Giuseppe Pallantini amatőr történész. A Pallantini kutatásai során előkerült legújabb dokumentumokból az derült ki, hogy Leonardo apja és Lisa del Gioconda családja szomszédok voltak. Lisa 1495-ben, 16 évesen ment hozzá Francesco del Giocondóhoz, aki az előző évben vesztette el első feleségét. A párnak öt gyermeke született. Lisa a második terhességét festményen szerette volna megörökíteni, és erre a fennálló barátság miatt szomszédja fiát, Leonardo da Vincit kérte meg. A két család később is jó kapcsolatot ápolt. Francesco végrendeletében arra kérte fiatalabbik lányát, hogy viselje gondját Lisának. Az apácává lett Marietta a Szent Orsolya-zárdába vitte beteg anyját, ahol az 63 éves korában elhunyt. A zárda levéltárában talált halottak könyve szerint Lisa 1542. július 15-én halt meg.
A Kaliforniai Egyetemen működő Leonardo-tanulmányok Armand Hammer Központjának igazgatója, Carlo Pedretti szerint nagyon fontos lenne megtalálni a maradványokat, hogy a modern arcrekonstrukciós technológiákkal megfejthessék, valóban Lisa del Gioconda-e a híres portréalak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.