Profit és közérdek a vízszolgáltatásban

Szükség van a szakmai befektetőkre a hazai vízszolgáltatásban – véli Csorba Zoltán, a Suez Environment Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. A társaság Magyarországon Pécsett, Kaposváron és Budapesten csaknem két és fél millió embert lát el vízzel, míg francia anyacége a világ 70 országában 68 millió állampolgárt szolgál ki ivóvízzel, s 44 millió számára nyújt csatornaszolgáltatást.

Dékány Lóránt
2007. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokszor felmerül, hogy aggályos, ha a vízszolgáltatás külföldi kézbe kerül. Hogyan oszlatná el ezeket a félelmeket?
– Két lényeges kérdés van ezzel kapcsolatban, amelyet külön kell kezelni. Az egyik, hogy a vízszolgáltatáshoz, illetve a szennyvízelvezetéshez szükséges közművagyon kinek a tulajdonában van. A másik, hogy ennek a vagyonnak az üzemeltetését ki végzi. Nekem az az álláspontom, hogy a közművagyon maradhat, sőt maradjon száz százalékig közösségi tulajdonban. Ennek a vagyonnak a működtetésére azonban a leghatékonyabb üzemeltetőt kell megkeresni, s ebben nem lehet szempont, hogy egy üzemeltetőtársaság hazai vagy külföldi székhelyű.
– Mi az, ami az állami működtetés ellen szól?
– Direkt módon semmi. A lényeg a hatékonysági különbség. Mi a felhalmozott szakmai tudással és az üzleti orientáltságunkkal ugyanazt a vízművet hatékonyabban tudjuk működtetni. Ennek hasznait pedig minden érdekelt fél élvezi.
– Sok szó esik ugyanakkor a magáncégeknek járó menedzsmentdíjról, mely még a zöldtárca szerint is emeli a víz árát.
– Ezzel nem értek egyet. Vegyünk egy példát! Százegységnyi víz- vagy csatornadíjból mi kevesebb felhasználásával ugyanazt a szolgáltatási szintet vagy még magasabbat tudunk elérni. A hatékonyságjavulás belső többletforrást eredményez. Bármely együttműködés kezdetétől fogva jelentős befektetéseket hajtunk végre a vízműcégben, s ennek megtérülése fedezetét is ez a többletforrás biztosítja. De a másik hányad ott marad a közösség javára. Ebből lehet például a korábban elmaradt rekonstrukciókat, beruházásokat fokozatosan pótolni.
– A menedzsmentdíj kérdése főként a fővárosban jelent vitapontot évek óta, hogy az talán túl magas, a főváros számára esetleg előnytelen szerződés köttetett 1997-ben. Ön ezt hogy látja?
– Természetesen az idő múlik, minden egyes szerződés, együttműködés, hosszú távú partnerség során bekövetkezhetnek olyan változások, amelyek eredményeképpen a korábban jól megkötött szerződések egyes részeit célszerű átvizsgálni. Nem titok, hogy egyeztetés folyik a felek között a szerződés jobbá tétele érdekében.
– Az árképzés önkormányzati feladat, de általában a magáncégekkel való közös megegyezéssel zajlik.
– Egyértelmű, hogy az önkormányzatok rendelkeznek ármegállapító jogosítvánnyal. Természetes az is, hogy egy üzemeltető – legyen az akár százszázalékos önkormányzati tulajdonban, akár szakmai befektető bevonásával működő cég – valamilyen gazdasági alapon díjjavaslatot tesz. Ez az esetek többségében szerződésben meghatározott díjképlet alapján történik. Ennek elbírálása és a hozzá kötődő döntés önkormányzati hatáskör.
– A tapasztalat szerint önök mennyire tudják érvényesíteni a szükségesnek tartott díjemelést?
– Általában tudjuk érvényesíteni. Több év átlagában inflációt nem meghaladó díjemeléssel, csökkenő értékesítési mennyiség mellett úgy sikerült a meglévő üzemeltetések eredményességét növelni, hogy mind a működtető vagyonon, mind pedig a közművagyonon egyre nagyobb értékű beruházásokat végeztünk el. Ez a sikerünk titka.
– A Magyar Víziközmű-szövetség (Mavíz) a jövő évre 10-12 százalékos emelést javasol. Ön szerint ez mennyire reális?
– Nagyságrendjében, iránymutatásában és indoklásában egyetértünk a szövetséggel. A víziközmű-ágazaton erős inflációs nyomás van, mert iparágunk energiaigényes. Ebből fakadóan az átlagos inflációt messze meghaladó mértékben várható energiaár-emelkedés kifejezetten sújtja ezt a tevékenységet.
– Ha ezt lebontjuk Kaposvárra, Pécsre és Budapestre, ahol a Sueznek érdekeltségei vannak, meg lehet mondani, mekkora lesz a jövő évi drágulás?
– Inkább azt mondanám, hogy a mi közreműködésünk hatására a három városban a Mavíz által javasolt 10-12 százalékos határt jelentősen alulmúló díjemelés várható.
– Az önkormányzatok tőkehiánya lehetőséget adhat a vízellátásban a magáncégek terjeszkedésére. A Sueznek van ilyen szándéka?
– Célunk, hogy a lehetőségeket nyomon kövessük, és a számszerűen bizonyítható eredményeink jól mutatják, honnan hová jutottunk el. Például Pécsett a vízellátó rendszert 37-38 százalékos hálózati veszteséggel vettük át, a cégkultúra átalakítása, az irányítástechnika fejlesztése, a folyamatos képzések, illetve az emelt szintű rekonstrukciók eredményeképpen a vízveszteséget sikerült lecsökkenteni 20-21 százalékra. Azt gondoljuk, hogy van tere, lehetősége, sőt szüksége annak, hogy szakmai befektetőként a továbbiakban más településeken, más vízművek üzemeltetésében is szerepet vállaljunk.

Állítások a Suezről. Az internetes jog- és környezetvédő honlapok némelyike – híreikből korábban lapunk is idézett – a Suezt meglehetősen rossz színben tünteti fel. Az egyik ilyen híresztelés szerint a cég Bolíviában 200 ezer embert fosztott meg a vízellátástól, és mivel túl magasak voltak a bekötési díjak, lázadás tört ki. Ezzel szemben a Suez hivatalos papírjaiból kiderül, hogy az állításban szereplő 200 ezer ember vízellátása nem tartozott a szerződésben meghatározott ellátási területbe, ennek ellenére a társaság mobil egységekkel biztosított ivóvizet, az országos lázadás pedig az üzemanyagár emelése miatt tört ki, amely általános elégedetlenséghez vezetett a külföldi befektetőkkel szemben. Az említett oldalak írnak egy Fülöp-szigeteki esetről is, ahol állításuk szerint a Suez 400-700 százalékkal emelte hét év alatt a víz díját, ráadásul a szolgáltatásuk miatt vérhas- és kolerajárvány tört ki. A cég ezzel szemben arról tájékoztatott, hogy a tarifa főként a helyi pénznem drámai leértékelődése miatt drágult – másfél év alatt a duplájára. A járvány a csőhálózatra egy korábbi hulladéklerakó helyen illegálisan rákötött vezeték hibája miatt ütötte fel a fejét, és a kórokozók terjedése többek közt a Suez gyors beavatkozásának köszönhetően állt meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.