Sokablakos, időhúzó adminisztráció

Alkotmányosan aggályos az Európai Unió tagállamaiból behozott járművek forgalomba helyezési eljárása – olvasható az állampolgári jogok országgyűlési biztosának jelentésében. Szabó Máté a megfelelő szabályok megalkotására hívta fel a kabinet figyelmét.

Jakubász Tamás
2007. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi szabályozás teljes átalakítását kezdeményezte a kormánynál Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Az ombudsman az Európai Unióból (EU) behozott járművek forgalomba helyezési eljárását vizsgálta, s megállapította: a szabályok több alapjogot is sértenek.
A biztos rögzítette: az EU más tagállamából behozott használt járművek forgalomba helyezése jelenleg egy több hatóság előtt folyó, hosszadalmas és költséges engedélyezési eljárásban történhet. Az első szakaszban az okmányiroda ellenőrzi a közösségi jármű származását. Ezt követően a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megvizsgálja a járművet, és megadja a forgalomba helyezési engedélyt. Miután a vámhivatal megállapította a regisztrációs adó összegét, s azt az ügyfél megfizette, az okmányiroda kiadja az új rendszámtáblát, a hatósági matricát.
Az eljárás indokolatlanul hoszszú ideig tart – állapította meg Szabó Máté. Ennek legfőbb oka, hogy az érintett hatóságok az adatokat az engedélyezés valamennyi fázisában rögzítik, saját adatbázist alakítanak ki. Lényegesen csökkentené az ügyintézési időt és a költségeket, ha a fontos tényeket csak egyszer vennék fel, s a hivatalok egymással elektronikus úton közölnék megállapításaikat. Ezzel elkerülhetők lennének az elírásból fakadó bizonytalanságok is. Jelenleg ugyanakkor az eljáró szervek csak papíron érintkeznek egymással, vagyis az iratokat postán küldik el. A biztos tapasztalatai szerint a hatóságok emiatt több időt töltenek adminisztrációval, mint a járművek vizsgálatával. A többhetes ügyintézés – a biztos megállapítása szerint – nem felel meg az ésszerű határidejű eljárás alkotmányos követelményének, és sérti a tulajdonhoz való jogot is, hiszen az engedély megadásáig a tulajdonos nem használhatja járművét. További gond, hogy a jelenlegi szabályok többszöri megjelenésre kötelezik az ügyfeleket, ám a sorszámra gyakran heteket kell várni. A vámhivatali nyomtatványok rendkívül bonyolultak, kitöltésükhöz a hivatali ügyintéző segítsége szükséges. Az ombudsman aggályosnak ítélte még, hogy a regisztrációs adó nem fizethető meg elektronikus úton, ezért olykor nagy összegű készpénzt kell, hogy magával vigyen az ügyfél.
Szabó Máté a feltárt alkotmányos visszásságok megszüntetésére, ügyfélbarát szabályok megalkotására szólította fel a kormányt. Kezdeményezte, hogy a kabinet hozzon rendeletet az egykapus eljárásról, s biztosítsa az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Az ombudsman indítványozta továbbá, hogy a pénzügyminiszter dolgozza ki a regisztrációs adó befizetésének egyszerűsített módját.
A biztos hivatalában kérdésünkre elmondták: ajánlásaikat október végén küldték meg a kabinetnek. Az érintett minisztériumoknak hatvan napon belül, vagyis az év végéig kell válaszolniuk a biztos felvetéseire.

Szabályt sértő járművizsgálat. Korlátozza az áruk szabad mozgásának szabadságát a magyar közlekedési hatóság járművizsgálati eljárása – áll Szabó Máté jelentésében. Az NKH az EU-ból behozott járművek esetében is lefolytatja a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi ellenőrzést. Az uniós szabályok alapján azonban a hatóság nem jogosult a vizsgálat elvégzésére, ha az eljárás már más tagállamban megtörtént, s ez érvényes dokumentummal bizonyítható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.