A jelenlegi szabályozás teljes átalakítását kezdeményezte a kormánynál Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Az ombudsman az Európai Unióból (EU) behozott járművek forgalomba helyezési eljárását vizsgálta, s megállapította: a szabályok több alapjogot is sértenek.
A biztos rögzítette: az EU más tagállamából behozott használt járművek forgalomba helyezése jelenleg egy több hatóság előtt folyó, hosszadalmas és költséges engedélyezési eljárásban történhet. Az első szakaszban az okmányiroda ellenőrzi a közösségi jármű származását. Ezt követően a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megvizsgálja a járművet, és megadja a forgalomba helyezési engedélyt. Miután a vámhivatal megállapította a regisztrációs adó összegét, s azt az ügyfél megfizette, az okmányiroda kiadja az új rendszámtáblát, a hatósági matricát.
Az eljárás indokolatlanul hoszszú ideig tart – állapította meg Szabó Máté. Ennek legfőbb oka, hogy az érintett hatóságok az adatokat az engedélyezés valamennyi fázisában rögzítik, saját adatbázist alakítanak ki. Lényegesen csökkentené az ügyintézési időt és a költségeket, ha a fontos tényeket csak egyszer vennék fel, s a hivatalok egymással elektronikus úton közölnék megállapításaikat. Ezzel elkerülhetők lennének az elírásból fakadó bizonytalanságok is. Jelenleg ugyanakkor az eljáró szervek csak papíron érintkeznek egymással, vagyis az iratokat postán küldik el. A biztos tapasztalatai szerint a hatóságok emiatt több időt töltenek adminisztrációval, mint a járművek vizsgálatával. A többhetes ügyintézés – a biztos megállapítása szerint – nem felel meg az ésszerű határidejű eljárás alkotmányos követelményének, és sérti a tulajdonhoz való jogot is, hiszen az engedély megadásáig a tulajdonos nem használhatja járművét. További gond, hogy a jelenlegi szabályok többszöri megjelenésre kötelezik az ügyfeleket, ám a sorszámra gyakran heteket kell várni. A vámhivatali nyomtatványok rendkívül bonyolultak, kitöltésükhöz a hivatali ügyintéző segítsége szükséges. Az ombudsman aggályosnak ítélte még, hogy a regisztrációs adó nem fizethető meg elektronikus úton, ezért olykor nagy összegű készpénzt kell, hogy magával vigyen az ügyfél.
Szabó Máté a feltárt alkotmányos visszásságok megszüntetésére, ügyfélbarát szabályok megalkotására szólította fel a kormányt. Kezdeményezte, hogy a kabinet hozzon rendeletet az egykapus eljárásról, s biztosítsa az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Az ombudsman indítványozta továbbá, hogy a pénzügyminiszter dolgozza ki a regisztrációs adó befizetésének egyszerűsített módját.
A biztos hivatalában kérdésünkre elmondták: ajánlásaikat október végén küldték meg a kabinetnek. Az érintett minisztériumoknak hatvan napon belül, vagyis az év végéig kell válaszolniuk a biztos felvetéseire.
Szabályt sértő járművizsgálat. Korlátozza az áruk szabad mozgásának szabadságát a magyar közlekedési hatóság járművizsgálati eljárása – áll Szabó Máté jelentésében. Az NKH az EU-ból behozott járművek esetében is lefolytatja a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi ellenőrzést. Az uniós szabályok alapján azonban a hatóság nem jogosult a vizsgálat elvégzésére, ha az eljárás már más tagállamban megtörtént, s ez érvényes dokumentummal bizonyítható.
Hét lakat alatt sínylődik a gyilkos olimpiai bajnok
