Szagos reklámok hangos éjszakája

Tölgyesi Gábor
2007. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felhívott a napokban egy marketinges cég. Mivel inkább elszórakozom a gyanútlan ügynökökkel, mintsem a kéretlen telefonokat automatikusan lecsapjam, válaszolgattam egy húszperces teszt kérdéseire – ezúttal mellőzve az ugratásokat. Az eredmény még így is abszurd lett: ha egyáltalán emlékszem valamilyen reklámra, azt termékhez még csak-csak, márkához egyáltalán nem kapcsolom.
A Reklámzabálók éjszakája jó szombat esti programnak ígérkezett – végre bebizonyosodik, hogy a fejemben nincs beépített reklámszűrő. Ám a bejáratnál újabb képzelgés kísértett meg: a két lábon járó rendőrségi szondává alakulás rémképe. Karneváli hangulatot teremtendő sípokat osztogattak boldog-boldogtalannak. A sok fütyüléstől viszont megtelt a levegő a közönség által elfogyasztott sörök és rágcsálnivalók jellegzetes bukéjával, amely aztán keveredett az édes és agresszív parfümök illatával, kutyavadító szaggá keveredve.
Minden érzékszervemre támaszkodva sikerült helyet találnom a tömegben, kíváncsian várva, mit kezdek az önmagammal szemben táplált előítéletekkel. Elöljáróban: nem erősségem a nosztalgia, így amikor a rendezvény szponzorai által összeválogatott régi magyar klipek kerültek a vászonra, borzalom ébredt bennem. Meg káröröm: bebizonyosodott, régi hagyományunk meggyőzni a megrendelőt arról, hogy a film, amit a márka vagy a termék kap az ügynökségtől, a lehetséges reklámok legjobbika.
Ám nem csupán szenvedés az élet, s magam sem vagyok a jóra immunis: sikerült olyan brit autómárka-reklámot felfedezni, ami ötletességével és könnyedségével nem csak hazánkban lehet példamutató. Még a jó ízlés határait súrolta, de nem lépte át az amerikaiak egészségvédő reklámja: cowboy énekli gégemikrofonba, hogy a dohányzás nem halálos – gégemetszetten. Emlékezetes, ahogy az argentinok kedves iróniával szerepeltetik a brazil futballcsillagokat, az olaszok pedig szellemesek, rácáfolnak a latin mítosz közhelyeire. Két nagy blokkban lehetett találkozni egy holland biztosítócég és – anakronisztikusnak tűnő módon – egy, a nevében a francia fővárost hordozó cigarettamárka termékeivel. Előbbi azt bizonyította, hogy a humor egyáltalán nem csúszós talaj a reklám világában, amennyiben valóban van humorérzéke az alkotónak. Utóbbi blokkban neves rendezők klipjei szerepeltek, s Kusturica már nem csak az utóbbi játékfilmjeivel okozott nekem csalódást.
Ami egyértelműen és százszázalékosan jó volt: Jamie Winchester és Hrutka Róbert minikoncertje. Ez itt az ő reklámjuk helye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.