Több-biztosító: süketek párbeszéde

2007. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, ahogy közeledik az egészségbiztosítási törvénytervezetről szóló parlamenti végszavazás napja, úgy durvul az Egészségügyi Minisztérium és az SZDSZ néhány szakértője, valamint a tervezetet ellenző szakértők, illetve társadalmi szervezetek népes tábora közötti vita. Az Egészségügyi Minisztérium november 21-én például hosszú közleményt adott ki, amelyben hazugság terjesztésével vádolja meg azokat, akik egy, az Egészségügyi Világszervezetnek tulajdonított állásfoglalásra hivatkoznak a benyújtott törvénytervezetet elutasító álláspontjuk alátámasztására. A Hírszerző nevű internetes újság ugyanakkor Horváth Ágnes és Mihályi Péter, valamint Sinkó Eszter és Boda Zsolt védő-, illetve vádbeszédeit állítja kontrasztba november 21-i cikkében, A kormánynak vagy a sztrájkolóknak van igaza? címmel. Valóban jogosnak tűnik a kérdés: kinek van igaza?
Mielőtt azonban rátérnénk ennek a valóban fontos kérdésnek a tisztására, érdemes elgondolkodnunk azon, hogy nem félrevezető-e a kérdést ennyire sarkosan megfogalmazni. A társadalmat érintő változtatások legtöbbje nem ítélhető meg egyértelműen: bizonyos célokat gyakran csak úgy lehet elérni, hogy más fontos célok esetében kénytelenek vagyunk visszalépni. A döntéshozók feladata ezekben az esetekben annak mérlegelése, hogy a várt előnyök érdekében érdemes-e vállalni az elkerülhetetlen hátrányokat. Sőt bizonyos esetekben abban sincs egyetértés, hogy mi tekinthető hátránynak, illetve előnynek, éppen azért, mert a különböző politikai pártok, a társadalom különböző csoportjai eltérően gondolkodnak arról, hogy melyek a kívánatos célok, azaz milyen a jó társadalom, a jó oktatási rendszer vagy éppen a jó egészségügy. Ezekben az esetekben nincs értelme igazságról, illetve hazugságról beszélni, hiszen ezeknek a dilemmáknak az eldöntéséhez a tudományos megközelítés nem ad segítséget. Értékválasztási kérdésekben a szakértői tekintély objektivitása mögé bújva nyilatkozni éppen olyan félrevezető, mint politikai köntösbe bújtatni a valóban szakértői szinten megbeszélendő és eldöntendő vitákat.
Az egészségbiztosítás tervezett reformja szerencsére nem ilyen kérdés, így van értelme a komoly szakértői vitának. Egyrészt azért nem, mert egyetértés van abban, hogy milyen célokat kell elérni: fenn kell tartani és erősíteni kell a társadalmi szolidaritást; növelni kell az ellátás minőségét; csökkenteni kell az ellátáshoz való hozzáférés különbségeit; és növelni kell az ellátórendszer hatékonyságát. Másrészt pedig azért nem, mert a szakértői vita nem várható előnyök és hátrányok mérlegeléséről, szembeállításáról szól, hanem egymásnak ellentmondó állítások ütközéséről. Miközben Horváth és Mihályi azt állítja, hogy a nyereségérdekelt biztosítók (a törvény szóhasználata szerint: pénztárak) versenye növeli a hozzáférést, az ellátás minőségét, és csökkenti az esélyegyenlőségben meglévő különbségeket, addig Sinkó és Boda éppen amellett érvel, hogy ezek a várakozások sem koncepcionálisan, sem pedig a nemzetközi tapasztalatok alapján nem támaszthatók alá, sőt várható, hogy még a jelenlegi kaotikus helyzetnél is rosszabb lesz. A rossz fog intézményesülni. Jogos tehát a kérdés: kinek van igaza?
A tudomány művelői számára a kérdés egyértelműen megválaszolható, hiszen a rendelkezésre álló bizonyítékok hasonlóan meggyőző módon cáfolják a társadalombiztosítási rendszer funkcionális privatizációjával kapcsolatos minisztériumi álláspontot, mint például a dohánylobbi azon igyekezetét, hogy elhitesse, a dohányzás nem károsítja az egészséget. A vita, amint azt a minisztérium által kiadott nyilatkozat mutatja, azonban már régen nem szakértői érvek szintjén zajlik. A vita arról szól, hogy ki a hiteles és ki a hiteltelen szakértő. A vitába korábban bekapcsolódott egészségügyi közgazdászok, egészségpolitikai szakértők (köztük én magam is) azt tapasztalták, hogy az elhangzott érveikre, az idézett adatokra, bizonyítékokra alig-alig érkezik érdemi válasz. Ehelyett folyamatosan olyan támadások érték őket, amelyekkel igyekezték hitelességüket megkérdőjelezni. Többek között az államszocialista rendszer szekértolóinak, a kiváltságosok védelmezőinek, most legújabban pedig az ellenzéki pártok politikai ügynökeinek bélyegezték őket. Bár nyilvánvalóan abszurd dolog mondjuk Ferge Zsuzsát, Orosz Évát, Rácz Jenőt vagy éppen Dózsa Csabát Fidesz-ügynöknek tartani, úgy tűnik, a politikai elfogultság vádjának hangoztatásával Magyarországon sajnos még mindig viszonylag könnyen el lehet értékteleníteni bármely szakmailag egyébként kifogástalan megnyilatkozást is. Nem véletlen hát, hogy a vita a nemzetközi szakértői szintre tevődött át, és jelen pillanatban arról folyik, hogy mit, illetve mit nem mondott az Egészségügyi Világszervezet az egészségügy finanszírozásának magánosításával kapcsolatban.
A szakmai korrektség megőrzése érdekében fontosnak tartom leszögezni, hogy az Egészségügyi Minisztérium által felvetett kifogások jogosak: az idézett WHO-s anyag valóban csak tervezet volt, azaz nem vált határozattá, valamint az is igaz, hogy az inkriminált idézet nem hivatkozik a társadalombiztosítás funkcionális privatizációjára. A teljes idézet a minisztérium fordításában így hangzik: „A finanszírozás privatizációja, az önkéntes magánbiztosítás bevezetésével és/vagy az out-of-pocket fizetések növelésével (zsebből fizetés, vagyis közvetlen lakossági hozzájárulás – a szerző megjegyzése), benne a költségmegosztással (azaz a vizitdíj, a kórházi napidíj, a gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-térítés minden formája – a szerző megjegyzése) vagy a pult alatti fizetésekkel negatívan befolyásolja a szolidaritást, csökkenti a hátrányos helyzetűek hozzáférését, és rontja az egészségügyi rendszer teljesítőképességét.”
Az Egészségügyi Minisztérium megnyilatkozásainak hitelessége szempontjából viszont nagyon érdekes az, amit a továbbiakban ezzel kapcsolatban írnak: „A mondat tehát arról szól, hogy – a parlament elé benyújtott törvénytervezet szándékával egyezően – a dokumentum elítélte az önkéntes magánbiztosítások bevezetését és a közfinanszírozás arányának a visszaszorítását. Ezzel egyébként teljesen egyetértünk.”
Úgy tűnik, hogy a minisztérium abbéli igyekezetében, hogy hiteltelenítse a törvénytervezet ellen a fenti idézettel érvelőket, elfelejtkezett arról, hogy milyen intézkedéseket valósítottak meg eddig. A vizitdíj és a kórházi napidíj bevezetése, mind pedig a gyógyszerek társadalombiztosítási támogatásának csökkentése, azaz a lakossági térítési díjak emelése olyan intézkedések voltak, amelyek növelték a betegekre közvetlenül háruló terheket. A konvergenciaprogram forráskivonást irányoz elő az egészségügyből, így ezeknek az intézkedéseknek az együttes hatása prognosztizálhatóan csökkenteni fogja a közfinanszírozás arányát, amely a 2006-os reformok előtt sem volt nagynak mondható európai összehasonlításban. Ha tényleg egyetért a minisztérium azzal, hogy nem szabad csökkenteni a közfinanszírozás arányát, mert az negatívan befolyásolja a szolidaritást, és rontja a hátrányos helyzetűek hozzáférését, akkor miért nem vonják vissza a korábbi intézkedéseiket? Arról nem is beszélve, hogy a törvénytervezet nagyon is homályban hagyja, hogy mekkora szerepe lesz majd az önkéntes magánbiztosításoknak a nyereségérdekelt pénztárak esetleges megjelenése után. A törvényben nevesített díjtételbizottságnak a korábbi tervezet szerint döntési jogköre lett volna a szolgáltatáscsomag meghatározásában (azaz annak eldöntésében, hogy mi jár a társadalombiztosítási járulékért cserébe, és mi lesz az, amiért majd zsebből vagy éppen önkéntes magánbiztosítás keretében fizetünk, ha van elég pénzünk), amelyet a parlament elé került törvényből ugyan részben kivetettek, egyes paragrafusokban, illetve a törvény általános indoklásában ugyanakkor ez a döntési jogosítvány még szerepel. Egyáltalán nem alaptalan félelem tehát az, hogy a társadalombiztosítási rendszerre nehezedő pénzügyi nyomást a nyereségérdekelt biztosítók és a kormány együttesen a szolgáltatáscsomag szűkítésével, illetve az önkéntes magánbiztosítás (kiegészítő biztosítás) növelésével fogja majd kezelni.
Visszatérve azonban a kiinduló kérdéshez, hogy az Egészségügyi Világszervezetnek van-e, lesz-e állásfoglalása az egészségbiztosítás reformjával kapcsolatban, jó, ha ez ügyben nem táplálunk magunkban hiú reményeket. Mivel az Egészségügyi Világszervezet a tagországai akaratából létezik, kicsi a valószínűsége, hogy testületi állásfoglalást bocsát ki konkrét egészségügyi reformmegoldásokra vonatkozóan. Annál is inkább, mert ugyanannak a reformintézkedésnek különböző országokban, eltérő körülmények között, eltérő problémák esetén, eltérő hatásai lehetnek. A sokat szidott holland reformnak Hollandiában volt értelme, mert így tudták bevonni a magánbiztosítással rendelkező gazdagokat a társadalombiztosításba. Ennek a reformnak Chilében is lenne értelme, mert ott Pinochet korábban megszüntette az egységes társadalombiztosítási rendszert, és ezt nem lehet anélkül visszaállítani, hogy a korábban széles teret nyert magánbiztosítóknak valamit ne ajánlanának. Magyarországon történelmi okokból nincs ilyen probléma. Egy egyszerű náthára tehát nemcsak azért nem célszerű antibiotikumot szedni, mert a gyógyszer hatástalan, hanem azért sem, mert komoly mellékhatásai lehetnek.
Az Egészségügyi Világszervezetnek ugyanakkor vannak szakértői, akik az egyes tagországok egészségügyi reformjait elemzik, értékelik, feldolgozzák a tapasztalatokat, és ennek alapján tanácsot adnak, segítenek más tagországoknak. Az Egészségügyi Minisztérium által szervezett, kétnapos január végi konferenciára is eljöttek ezek a szakértők. Az egyikőjük, aki az egészségügyi finanszírozás kérdéseinek szakértője, a következőket mondta: „Az Egészségügyi Világszervezet szemszögéből a versengő több-biztosítós rendszer magyarországi bevezetését alátámasztó elemzés két fontos szempontból is TÉVES: nincs logikus összefüggés az azonosított problémák és a javasolt megoldás között. Általánosságban, az egészségügy finanszírozásának elemzése során alkalmazott megközelítésmód korszerűtlen, elavult. Az biztos, hogy a javaslat sokkal drágábbá fogja tenni a rendszert, miközben kétséges, hogy bármiféle javulást fog eredményezni.” (Joe Kutzin, 2007. január 25.)
Ha már az Egészségügyi Minisztérium nem hallgat a magyar szakértők többségére, legalább a hazai politikai viszonyrendszertől minden kétséget kizáróan független külföldi szakértők tanácsait fontolja meg.

A szerző egyetemi adjunktus,
Semmelweis Egyetem, Egészségügyi Menedzserképző Központ

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.