Végszavazás előtt

2007. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas erőfeszítéseket tett az elmúlt egy évben a balliberális kormányzat és szellemi (szolgai) holdudvara, hogy megakadályozza a Fidesz népszavazását néhány gazdasági és társadalmi kérdésben. Úgy látszik azonban, hogy igyekezetük hiábavaló volt. A referendumot nem kerülhetik el, de ez csak a kisebbik rossz. A nagyobb hátrány amiatt éri őket, hogy megpróbálták ellehetetleníteni, a végtelenségig elhúzni, elodázni a voksolás időpontját. Az igazság pillanata azonban a jelek szerint elérkezett: a nép dönteni fog, s a döntést előkészítő kampány a kormányzati huzavona miatt egybeesik az úgynevezett egészségügyi reform döntő időpontjával: a biztosítás privatizációjáról összetákolt jogi fércmű, vagyis a törvény elfogadásával. A népszavazás a végszavazással.
Szili Katalin házelnök szerette volna elnapolni a végső döntést a kínkeservesen összeállított liberális törvénytervezetről, mondván, a társadalomnak előbb meg kell ismernie az elképzeléseket. Februárig a kormánykoalíció meggyőzhetné a polgárokat arról, hogy mit hoz számukra a reform. Az MSZP képviselőcsoportja azonban – a frakcióvezető állítása szerint – szinte egy emberként utasította el a házelnök kezdeményezését. Egy képviselő kivételével a 17-i végszavazás mellett foglalt állást. Pedig Szili Katalinnak igaza van. Ugyan nem tudhatjuk pontosan, milyen megfontolások juttatták erre az elhatározásra, ám az több mint valószínű, hogy egy ilyen horderejű jogszabály – ha megszavazzák – nem felelhet meg az alkotmány követelményének. Emlékezzünk csak a Bokros-csomagra! Az Alkotmánybíróság (AB) a Horn-kormány idején azzal semmisítette meg a szintén erőszakosan összeállított és megszavaztatott rendelkezések nagy részét, hogy a jogalkotók nem adtak elegendő időt a merőben új szabályok megismerésére. Gyakorlati alkalmazásuk így lehetetlenné vált. Függetlenül a végszavazás előtt álló mostani törvény tartalmi hibáitól, maga az idő rövidsége is kellő ok lehet rá, hogy az egészségbiztosítás privatizálása a Bokros-csomag sorsára jusson. Feltéve persze, hogy az államfő aláírja majd a jogszabályt.
Meglepő volna, ha Sólyom László, aki saját közlése szerint hozomra írta alá a Gyurcsány-csomagot, ugyanezt megtenné az egészségbiztosítást privatizáló jogszabállyal is. Ha ugyanis laikus polgárként elvégezzük a szükségesség-arányosság tesztjét, amelyet az Alkotmánybíróság gyakorlatából ismerhetünk, azt mondhatjuk: a privatizálás nem szükséges ahhoz, hogy a biztosítás jól működjön, ha mégis szükséges volna, akkor nem arányos. Több kárt okoz, mint amenynyi hasznot várhatunk tőle. A fő gond azonban a jogbiztonság teljes hiánya. Ahogy Szili Katalin is mondta: nem ismerjük a végrehajtási rendeleteket, a lényeg pedig a részletekben rejtőzik. S mert a számtalan politikai alkuval létrehozott öszvérmódszert a világon még sehol sem próbálták ki, sejtelmünk sincs, mit várhatunk tőle.
Sok jót nem. Az SZDSZ gazdasági holdudvara nyilván profitálna az üzletből. A megszorításoktól, a munkanélküliségtől, az iskolák, a kórházak, a posták s a vasúti szárnyvonalak megszüntetésétől szenvedő polgárok aligha. A széles tömegek további elnyomorodásától tartva fogalmazta meg ellenvetéseit több mint száz értelmiségi. A szakszervezetek sztrájkra készülnek. A szocialista parlamenti többség ezenközben szinte egy emberként tűri a terrort, hagyja, hogy a magukat szabadelvűként deklaráló, agresszív üzleti körök ráerőltessék az országra az akaratukat. Bárhogyan végződjék azonban az egészségbiztosítás ügyében a végszavazás, bizonyosra vehetjük, hogy a törvény esetleges elfogadása nem az utolsó szó lesz ebben az ügyben. S ha így vesszük, még szerencse is, hogy a népszavazás előkészítésének folyamata éppen most jut el a végkifejletig: az Országgyűlésnek a 17-i ülésnapon a Fidesz és a KDNP által több mint egy esztendeje kezdeményezett referendum elrendeléséről is döntenie kellene.
Ahogyan a koalíció pártjai a kormányalakítást megelőző tárgyalásoktól egészen mostanáig alkudoztak, egyeztettek a nemzeti vagyon részeként kezelendő utolsó nagy tétel, az egészségbiztosítási kassza magánosításáról, ugyanúgy akadályozták, hátráltatták az elmúlt több mint egy év alatt a népszavazási kezdeményezés sikerét. A Fidesz és a KDNP vezetői által tavaly október 24-én elindított folyamatnak először azzal próbáltak gátat vetni, hogy kinyilvánították: a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj a kormányprogram meghatározó elemei, a kabinet programjáról pedig az alkotmány szerint nem lehet népszavazást tartani. Ezt a nézetet – talán nem véletlenül – az Országos Választási Bizottság (OVB) helyettes elnöke, Halmai Gábor hangoztatta elsősorban. Ő fogalmazta meg azt az érvet is, hogy a három említett ügyben azért sincs helye referendumnak, mert ez az alkotmány módosítását tenné szükségessé. Az alaptörvény ugyanis nem szabja meg, mennyi ideig köti a népakarat a törvényhozást. Harmadik érvként hivatkozott az OVB és annak alelnöke arra, hogy költségvetési kérdéskörökről van szó. Emiatt sem engedhető meg a referendum. Mindent egybevetve: az új összetételű OVB tavaly februárban megválasztott tagjai megdolgoztak a pénzükért. Ugyanis csak ők kapnak fizetést, a pártok által delegált tagok nem. Megküzdöttek azért, hogy az eljárás minél tovább tartson. Így 2006 októbere és 2007 júniusa között kétszer utasították el a népszavazási kezdeményezést. Miután az Alkotmánybíróság mindegyik érvüket megcáfolta és visszautasította, ráfanyalodtak, hogy harmadjára, az AB kifejezett utasítása nyomán hitelesítsék az aláírásgyűjtő íveket a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj ügyében. Harmadik határozatuk meghozatala előtt Halmai Gábor, az SZDSZ holdudvarához tartozó alkotmányjogász heves politikai kirohanásokat intézett az alkotmánybírák indokai ellen.
A legutóbbi hetekben Halmai megújította támadásait. Arra hivatkozik, hogy mivel az AB által időközben meghozott elvi jelentőségű határozat szerint a törvényhozásnak december végéig rendelkeznie kell arról, mennyi ideig köti a nép döntése az Országgyűlést, fel kell függeszteni az eljárást a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj ügyében. Ez az érvelés – talán nem véletlenül – megjelent az egyik olyan kifogásban is, amelyet az OVB-nek a népszavazást támogató, egyenként 250 ezer aláírás hitelesítését elrendelő határozatai ellen jelentettek be a Legfelsőbb Bíróságon. A bírói fórum elutasította ezt a kifogást is. Számítani lehet arra, hogy amennyiben az Országgyűlés most, az OVB immár jogerős határozatai alapján elrendeli a népszavazást, ezeket a határozatokat megtámadják majd az Alkotmánybíróságon. Mégpedig azzal az érveléssel, amelyet Halmai Gábor az elmúlt hetekben mindenfelé hirdetett. Akad majd egy nyelvész vagy más foglalkozású személy, aki – persze nem strómanként, hanem meggyőződésből – az AB-hez fordul. Erre is elmehet egy-két hónap, habár a bírák soron kívül intézik az ilyen ügyeket.
A több mint egyéves huzavona a télen így is véget ér. A szálak összefutnak: kiderül, milyen sorsra jut az Országgyűlésben és a köztársasági elnök kontrollja nyomán az egészségbiztosítás magánosítása, s mikorra írja ki az államfő a három kérdésről a népszavazást. Bár Kóka János, az SZDSZ öntelt elnöke korábban azt nyilatkozta, a békákat nem szokták megkérdezni a mocsár lecsapolása előtt, erre tavasszal minden akadályozó tényező ellenére várhatóan sort keríthetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.