időjárás
Ma sem ússzuk meg, hullámban érkeznek majd a zivatarok

Kormányzati körökben
a döntés nyilvánvaló meglepetést keltett, egyesek nem is igen akarták elhinni, hogy Sólyom megkegyelmezett nekik. Az őszödi beszéd
kiszivárgása után, a bizalmatlanság légkörében sebtében összetákolt konstrukció aligha állná ki az alkotmányos próbát
Nem változtat az egészségbiztosítási törvény alapkoncepcióján a kormánytöbbség – jelentette ki a parlament szakbizottságának szocialista elnöke. Kökény Mihály azt mondta: legfeljebb a garanciákon változtatnak, erről azonban még nincs döntés. Az történik, ami várható volt: az Országgyűlés a zárószavazást megismételve február 11-én változatlan formában megszavazza a december 17-i ülésnapon már elfogadott jogszabályt. Sólyom László sem hihette, hogy kijavítják a törvény hibáit, amikor december 27-én a rendelkezésére álló lehetőségek közül a politikai vétót választotta. Ez ugyanis – noha az elnöki hivatal ezt az elmúlt napokban többször cáfolta – a puhább, gyengébb eszköz. Súlya és jelentősége nem is hasonlítható a jogi vétóéhoz. Egészen más az, ha az államfő a jogszabályt újratárgyalásra, megfontolásra visszaküldi az Országgyűlésnek, s megint más, ha a törvényt előzetes kontrollra az alkotmánybírákhoz továbbítja.
A politikai vétó és az alkotmányjogi vétó különbségét Mádl Ferenc államfői működése idején ismerhettük meg. A szocialista többség arcátlansága és gátlástalansága ekkor a maga teljességében megnyilvánult. Az államfő 2003. június 23-án küldte vissza a kórház-privatizációról szóló törvényt, s a Ház azt még aznap este 8 órakor napirendjére vette. Szili Katalin, noha az alkotmány előírja a tájékoztatást, úgy hívta öszsze a Ház ülését, hogy annak időpontjáról az államfőt nem értesítette. A visszaküldött törvényt megtárgyalták, változatlan formában megszavazták. Ezzel maguk semmisítették meg, tették érvénytelenné művüket. Nem sokkal később ugyanis Mádl Ferenc alkotmányértelmezést kérő indítványára az Alkotmánybíróság (AB) azt válaszolta: közjogi érvénytelenség miatt semmis az a jogszabály, amelyet a köztársasági elnök politikai vétója alapján úgy tárgyal meg ismét az Országgyűlés, hogy az ülésre, a napirend közlésével, nem hívja meg az államfőt, s nem adja meg részére a vitában a felszólalás lehetőségét. Ugyanezen a napon, de már a Fidesz utólagos kontrollt kérő beadványára az AB levonta a közjogi érvénytelenség konzekvenciáit, és megsemmisítette a kórház-privatizációs törvényt. Azt azóta sem terjesztették be újra.
Ugyanakkor 2003 decemberében döntött úgy az AB, hogy ha az államfő a politikai vétót választja, a kifogásolt jogszabályt később nem küldheti meg az alkotmánybíráknak. A jogi vétót nem alkalmazhatja. Mint Holló András, az AB akkori elnöke egy interjúban elmondta: a testület megosztott volt a kérdésben. Az ő szavazatával került többségbe az az álláspont, hogy a politikai és a jogi vétó egyazon ügyben nem vehető igénybe. Nem ringathatjuk persze magunkat abban az illúzióban, hogy Sólyom László az ügy második fordulójában az Alkotmánybírósághoz fordulna, ha erre meg lenne a lehetősége. A jelenlegi köztársasági elnök – az eddigi tapasztalatokból ítélve – anyagi, pénzügyi, vagyoni, gazdasági témakörökben nem óhajtja megkeresni az alkotmánybírákat. Az úgynevezett első generációs alapjogok ügyeit, például a szólás, a gyülekezés és a sajtó szabadságát eminens értékeknek tekinti, a második és a harmadik generációs jogokat, köztük az egészséghez és a szociális biztonsághoz való jogot azonban nagyobbrészt a kormányzat hatáskörébe utalja.
Ez a nézet egyébként végigvonul jogrendszerünkön a rendszerváltozás óta. Azt követően ugyanis, hogy a demokratikus ellenzék 1989-ben a pártállam képviselőivel egyetértve létrehozta a ma is hatályos alkotmányt, kettősséget tapasztalunk. A régi hatalmi elit a maga belátása szerint alakítja, formálja a gazdasági, vagyoni viszonyokat, a magukat polgárinak valló erők pedig beérik a közvetlen önkényuralmi megnyilvánulások eltűnésével. A szabadságjogokkal és a tulajdoni formák egyenjogúságának deklarálásával. A társadalom többsége is tudomásul veszi, hogy az állami és a magántulajdon egyenrangú, ám abba nem szól bele, hogy kinek a magántulajdonává váljanak az állami javak, s azt miképpen kamatoztassák az új tulajdonosok. Ez így történt az MDF-kormány időszakában, és így van jelenleg is. A rendszerváltást előkészítő spontán privatizációnak ugyanúgy kevesen látták hasznát, mint a nagy állami vállalatok magánosításának, majd a Horn-érában az energetikai cégek privatizálásának. A szociális piacgazdaság alkotmányba rögzített elvéből a maga módján a piacgazdaság valósult meg.
Mostanra már csak kevés vagyon maradt. Megkönnyíti a végkiárusítást az a vagyontörvény, amelyet szintén tavaly fogadott el a parlament, és amelyet – a politikai vétó jogával élve – Sólyom László ugyancsak visszaküldött az Országgyűlésnek. A T. Ház mindent megfontolt, mindent meggondolt, és a törvényt egy fricskával felérő apró módosítással ismét megszavazta. A változtatás Sólyom Lászlót ruházta fel azoknak a tisztségviselőknek a kinevezésével, akik az immár egységes vagyongazdálkodási szervezet élére kerülhetnek. Akik majd az állami vagyon maradékával gazdálkodhatnak. A gazdálkodás javában zajlik: az állami vasúttársaság egyetlen nyereséges vállalatát éppen most dobták piacra.
Ha az Országgyűlés február 11-i ülésén egy-két passzust módosítanak is, csak azért teszik, hogy viszonozzák a köztársasági elnök létfontosságú gesztusát. Az államfő ugyanis a politikai vétóval a széthulló kormányzati elit kezébe tette le az 1500 milliárd forint összegű tb-kassza sorsát. Kormányzati körökben a döntés nyilvánvaló meglepetést keltett, egyesek nem is igen akarták elhinni, hogy Sólyom megkegyelmezett nekik. Az őszödi beszéd kiszivárgása után, a bizalmatlanság légkörében sebtében összetákolt konstrukció aligha állná ki az alkotmányos próbát. Ez egyébként a köztársasági elnöknek Szili Katalin házelnökhöz írt leveléből is kitetszik. A levél kétharmad része voltaképpen a törvénynek azon hibáit sorolja fel, amelyek nem egyeztethetők össze a jogállam követelményével. Sólyom egyebek közt a következőket írja: „…a törvény nem tartalmazza a tárgyával összefüggő összes szükséges garanciát, s hatása többek közt a későbbi jogalkotásra utalt lényeges kérdések miatt is kiszámíthatatlan.” A kiszámíthatóság a rendszerváltozás óta alapfeltétele a jogalkotásnak. Olyan jogszabályokat kell alkotni, amelyek az állampolgárok, vagyis a norma címzettjei számára egyértelmű, kiszámítható követelményeket fogalmaznak meg. A polgároknak és szervezeteiknek tudniuk kell, mihez tartsák magukat, e nélkül nincs törvénytisztelet és nincs jogbiztonság, jogállam sem.
Maximálisan alátámasztja ezt az államfő érvei közül az, amely a részleteket elemezve a következőket tartalmazza: nem lehet tudni, hogyan osztoznak a pénzen, a feladatokon és a felelősségen az egészségbiztosítási pénztárak és az Országos Kockázatközösségi Alap (OKA). Nem derül ki, hogy melyek azok a drága és fontos ellátások, amelyeket az OKA pénzéből kell majd finanszírozni. Az alapellátás körvonalai is bizonytalanok. Mindezen lényegi elemeknek a szabályozását a végrehajtási rendeletekre, a háttéralkukra hagyják a jogalkotók. Csupán ennek az egy momentumnak az említésével is bízvást megkereshette volna az alkotmánybírákat az államfő. Különösen azért, mert – mint megfogalmazta – a törvény az állam ellenőrző és ellátásszervező feladatát ruházza át az egészségbiztosítási pénztárakra.
Magyarán: a közhatalmi funkciókat magánosítja. Ez viszonylag új mozzanat, nem ártott volna megtudni róla a bírák véleményét. Az elnöknek nem lett volna kötelessége, hogy a káoszt az állampolgárok számára zsinórmértékül szolgáló jogszabályként fogadja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.