A szakképzés jövője és a tanárok áldozatvállalása

Homoródi Atina
2008. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt napokban döntött a Fővárosi Közgyűlés – 24. napirendi pontként – a szakoktatás átalakításáról, illetve további tizenegy térségi integrációs szakképzési központ létrehozásáról. Az érintett iskolák dolgozóin, tanulóin kívül talán kevés emberhez jutott el részletes tájékoztatás.
A szakképzés a II. világháború után technikumokban történt, majd ezek megszüntetése után szakközép-, illetve szakmunkásképző iskolákban. A rendszerváltozás több átalakítást hozott a szakoktatás szerkezetében. A szakmunkásképző iskolák jelentős hányada négyévesre növelte az oktatást. A színvonal csökkenése részben emiatt következett be, ugyanis több gyengébb képességű vagy szorgalmú diákhoz is kellett igazítani a követelményeket. Csaknem tíz évvel ezelőtt a szakközépiskolákban alapozó tárgyként kezdték oktatni a szakmát, illetve egy vagy két évvel bővült a képzés. A csökkenő tanulólétszám miatt érdekében is állt az intézménynek a 13., 14. évfolyamú szakképzés bevezetése, s az ehhez szükséges engedélyt is megkapta. Három évvel ezelőtt határozták el, hogy 2008 szeptemberétől kezdve a szakképzést csak kiemelt intézményekben, az úgynevezett térségi integrációs szakképzési központokban lehet folytatni. E döntést azzal indokolták, hogy a szakképzésben is csökken a diákok száma. Szétaprózottnak vélik a szakoktatást, amelyben jelenleg tizenötezer diák tanul kilencven képzési helyen. Pedig nem tűnik magasnak az utóbbi szám még egy kisebb országban sem. A térségi integrációs szakképzési központok létrehozásával magasabb színvonalú gyakorlati képzést ígérnek, s kevesebb intézménybe kell beszerezni a korszerű, ám drága technikai eszközöket. Csakhogy…
A szakképzési központok létrehozásának több feltétele van: a könnyen megközelíthető intézményben magas színvonalú oktatás folyt az elmúlt években, a tanórán kívüli nevelést is könnyen megvalósíthatták. A valóság kicsit mást mutat: a fenti kritériumoknak megfelelő, az adott szakmában igen rangos iskolák nem kapták meg az engedélyt. Kimaradtak továbbá a központtá alakulásból olyan intézmények is, amelyekben az elmúlt évek során többmilliós műhelyfelújítás, beruházás történt. Ez természetesen nem vész kárba, az alapképzéshez továbbra is szükségesek.
A térségi integrációs szakképzési központok létrehozásával mamutiskolák jönnek létre, jóllehet az unióban működő Európai Szakszervezeti Szövetség Oktatási Bizottságának (ETUCE) 2006. október 31-i határozata kisebb létszámú iskolákat, illetve osztályokat javasol. A magas létszám pedig szükséges, mivel uniós támogatásban csak az ezerötszáz tanulót oktató intézmények részesülhetnek. Az Európai Unió szakképzési ajánlásában ugyanakkor nyolcszáz diákot határoznak meg a finanszírozás feltételeként. További gondot okoz, hogy a képzés jellegének kialakítása, a munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás érdekében megkérdezett több száz cég töredéke reagált a megkeresésre.
A térségi integrációs szakképzési központok tevékenységéhez pedagógiai programokat kell készíteni, a központokhoz tartozó hat-tíz intézménynek szoros együttműködést kell kialakítaniuk. Egyeztetni szükséges az oktatandó tárgyakat, a haladás ütemét, színvonalát, a követelményeket. Egy-egy iskolán belül is eltérő lehet az elvárás a tanár igényei, szigorúsága szerint. Nagy kihívást jelent tehát a több intézmény közötti egyeztetés, amelyhez külső szakértőt is bevonnának. A rendelkezésre álló fél esztendő kevésnek tűnik a programok és az együttműködés kialakítására. (A tanárok 14.30-kor fejezik be az oktatást, ezt követően összeülnek majd a képzési központokban, ahol várhatóan késő estig zajlanak a megbeszélések.) A szakképzéstől megszabadított iskola tanárai feltehetőleg két intézmény – a szakközépiskola és a képzési központ – között ingázhatnak. Nagy bravúrt igényel emiatt az átlátható és a közlekedés szempontjából is megfelelő órarend elkészítése. Ám pillanatnyilag ez a legkisebb gondjuk az állásukért aggódó pedagógusoknak. A közeljövőben megalakuló regionális fejlesztési, képzési bizottságok fogják eldönteni, hogy ki, hol és mit oktat majd, illetve szükség van-e leépítésre. Érdekes azonban e bizottságok összetétele: egy fő képviseli a fenntartót, egy fő a szakszervezetet, egy fő az Országos Közoktatási és Vizsgaközpontot, a jelenlegi elképzelések szerint hét fő pedig a különféle szakmai szövetségeket és kamarákat. Vajon mi alapján kívánnak dönteni a kívülállók a pedagógusok sorsát illetően?
A diákok szempontjából sem kedvező a szakképzés koncentrációja. A fővárosban várhatóan tizenhárom központ működik az összes szakmában, vidéken feltehetőleg a megyeközpontokban, a nagyobb városokban alakítanak majd ki térségi integrációs szakképzési központokat. Pest megyében például kettő, Békés megyében csupán egyetlen központ működik majd. Nő a tanulók utazási ideje és költsége, emiatt a lemorzsolódás is nagyobb méreteket ölthet. Ezenkívül aggodalomra adhat okot az egyes iskolákból érkező diákok eltérő színvonalú alapképzettsége – bár az azonos nívójú alapismeret is feltétele lenne a térségi integrációs szakképzési központ létrehozásának, illetve működésének. A tanulók alkalmazkodóképességét igényli majd az esetleges tanárváltás.
A döntéssel egyidejűleg – 2004-ben – két szakképzési központot hoztak létre: az Észak-Pesti TISZK Kht.-t a gépészet, közlekedés, elektronika, elektrotechnika, informatika szakmacsoportok; valamint a Belvárosi TISZK Kht.-t az informatika, kereskedelem, marketing, közgazdaság, ügyvitel, vendéglátóipar és idegenforgalom szakmacsoportok oktatására. Kísérjük figyelemmel ezek működését, anyagi helyzetét. Az Észak-Pesti TISZK Kht. az unió 752,5; a fővárosi önkormányzat 250 millió forintos támogatásával kezdte tevékenységét. Bizonyos információk szerint a tanműhely felújítására 287, a berendezések, eszközök beszerzésére hatszázmilliót fordítanak. Máris felmerül a kérdés: mire költik a fennmaradó, csaknem kétszázmillió forintot? Az igényes tervezés, kivitelezés következtében a tágas műhelyek újjáépítése elkészült, hamarosan megérkeznek a legkorszerűbb felszerelések. Egyelőre azonban személyi szempontból nem megoldott ezek átvétele, beüzemelése, őrzése. Az iskola tanárai, oktatói erre nem vállalkozhatnak, a főváros még nem döntött ez ügyben. Az sem tisztázott, hogy a térségi integrációs szakképzési központhoz tartozó hét iskola tanárai váltakozva alkalmazzák-e majd a nagy értékű felszereléseket, vagy csak a központ kinevezett oktatói; ki és hogyan vigyáz rájuk, ki viseli a felelősséget? A tapasztalatok szerint a diákok olykor rongálják a gépeket, s 6500 tanuló esetén képtelenség kideríteni, kik a tettesek.
A Belvárosi TISZK Kht.-ben a 2008 szeptemberi tanévkezdés is kételyeket támaszt. Az új székház építésére körülbelül egymillió forintért odatelepített daru állítólag csaknem két évig tétlenül állt – havi két-háromszázezer forint működési díjért. Az épület falai elkészültek, a tető még nem, így feltehetőleg a belső munkák sem folytatódhatnak télvíz idején. Meglehetősen nagy tehát a bizonytalanság a 2008 szeptemberében új formában működő szakképzés terén. Az egyébként is túlterhelt pedagógusok áldozatvállalását, még aktívabb tevékenységét igényli a zökkenőmentes kezdés.

A szerző pedagógus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.