Égnek a lelkisegély-vonalak

Nem az ünnepek előtt vagy karácsony és szilveszter között, hanem január elején fogadják a legtöbb hívást országszerte a lelkisegély-vonalak. Sokan ekkor szembesülnek menthetetlennek tűnő anyagi helyzetükkel, felszínre kerülnek a családi gondok, és nem találnak vigaszt a magányosan élők. Majdnem három éve érhető el Magyarországon állami finanszírozású krízisvonal, amit elsősorban az erőszaknak kitett nőknek hoztak létre. A többi, ingyenesen hívható segélyvonalat civilek működtetik nonprofit formában, önkéntesekkel. A szolgálatok folyamatosan forráshiánnyal küzdenek.

Berta Hajnal
2008. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lelkisegély-vonalakat nagyrészt magányos idősek hívják, és olyan anyák, illetve családfők, akik elviselhetetlennek érzik a munkanélküliséget, az anyagi gondokat, a tehetetlenséget – válaszolta kérdésünkre Morassi Ákos, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) ügyvezető igazgatója. Az ingyenes segélyvonalakat november óta a 06-80/505-505-ös számon hívhatják a bajbajutottak, a készüléket ez esetben nem szakemberek, hanem jól képzett önkéntesek veszik fel. Túlnyomó többségük valamilyen segítő szakmában dolgozik, sok pedagógus, szociális munkás vállalja ezt a pluszmunkát, ők a mindennapokban is szembesülnek kétségbeejtő élethelyzetekkel. Nem ritka, hogy maguk is megéltek már olyan vagy hasonló esetet, amely megoldásához a segítségüket kérik – hangsúlyozta Morassi Ákos. A LESZ hét éve vezet honlapján is elérhető statisztikát, amelynek adatai első látásra biztatónak tűnnek. A számok ugyanis azt mutatják, hogy míg 2000-ben több mint félmillió, addig tavaly már csak 227 ezer segélykérő hívás érkezett a szolgálatokhoz. Ennek oka az, hogy a vonalak csak vezetékes telefonról hívhatók, amiből egyre kevesebb van az országban. A szövetség folyamatosan próbálja a mobilszolgáltatók segítségét kérni, de mindeddig nem kaptak tőlük támogatást. Az ingyenesen hívható számok után a számlát a szolgálatok állják, ehhez pedig csak a Magyar Telekom ad nekik kedvezményt.
Az első segélyvonalakat kifejezetten az öngyilkosságra készülőknek hozták létre. Ma is az ilyen jellegű hívások teszik ki az esetek többségét, de a panaszok típusából évek alatt változó világunk, a mindennapi gondok fő keresztmetszete is jól követhető. Egyre többen küzdenek megélhetési nehézségekkel, sokan már elvesztették munkahelyüket, mások állandóan rettegnek az elbocsátástól – olvasható ki az esetek összegzéséből. A stressz közvetetten családok széthullásához vezethet, az apák, férjek az alkoholba menekülnek. A többségnek az is elég, ha elmondhatja gondjait, és megkönnyebbül. Egyeseket azonnal szakemberhez irányítanak, vagy megadják egy speciális segélyvonal elérhetőségét. Működik ugyanis ma már külön krízisvonal például a hajléktalanok, a HIV-fertőzöttek vagy a bántalmazottak számára is.
A karácsony előtti időszak a közhiedelemmel ellentétben önmagában még nem növeli a krízishelyzetet, a felfokozott várakozást, ünnepi varázst azonban gyakran keserű kiábrándulás követi. Január első hetében ugrásszerűen megnő a hívások száma, mert nyilvánvalóvá válik a szegénység, előjönnek a szőnyeg alá söpört problémák, és a magányosan élők hiába várták szeretteiket – magyarázta Morassi Ákos. A hívók minden esetben kilétük feltárása nélkül mondhatják el gondjaikat. Az önkéntesek nem várnak látványos sikereket, már annak is örülnek, ha visszajelzéseket kapnak egy-egy súlyos eset megoldódásáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.