Látszólag gyorsan és határozottan cselekedett a közlekedési miniszter, amikor kezdeményezte a MÁV-Start igazgatósági tagjainak felmentését. Valójában a miniszteri intézkedés csak gesztus, ami akkor vezet eredményre, ha a MÁV Zrt. igazgatósága ezt kezdeményezi – mondta lapunk kérdésére Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke. Az új igazgatóság kinevezéséhez azonban a vasúti hatóság hozzájárulása is szükséges. Az elnök javasolta a MÁV igazgatóságának, hogy előzetesen konzultáljanak a szóba jöhető személyekről, mert a vasúttársaságnak igazolnia kell a menedzsmentjének szakmai és személyes megbízhatóságát. Az MVH az engedélyokirat módosításakor csak olyan új menedzsmenttagok kinevezéséhez járul hozzá, akik esetében a vasúttársaság igazolni tudja, hogy a vasúti személyszállítás jelenlegi szakmai és pénzügyi helyzetéért, illetve a pályavasúti szolgáltatások esetében feltárt mulasztásokért személyesen nem felelősek. Lapunk kérdésére, hogy ez a jelenlegi elnök-vezérigazgató, Mosóczi László személyének kizárását jelenti-e, Antal Dániel azt mondta, személyi ügyekben nem kíván nyilatkozni. Azt azonban elmondta, hogy jelenleg a MÁV-Start igazgatósága és ügyvezetése szinte egybeesik. Nehezen tudja elképzelni – fogalmazott az elnök –, hogy aki igazgatósági tagságra nem alkalmas személy, az ügyvezetésre viszont igen. Ha az igazgatótanács tagjainak kinevezését vizsgálja a vasúti hatóság, erre a jogszabályok szerint – a jelöltek névsorának benyújtásától számítva – hatvan napja van.
Antal Dániel szerint azonban a személyeken túl a MÁV Zrt. szervezete okozza a problémát: a személyszállító vállalat tavaly nyári alapításakor nem sikerült önálló működésre képes céget alkotni, nem különítették el ugyanis az anyacég és a leány közötti jogköröket. Ennek következtében a MÁV-Start nem tekinthető önálló vállalatnak. A január 2-i menetrendi káosz megmutatta, hogy súlyos működési zavarok vannak a rendszerben: a vasúti szerelvények indításáért felelős Start és a menetirányításért felelős MÁV Zrt. – amely érvényben lévő kormányhatározat ellenére nem hozta létre önálló pályavasúti cégét – egymásra mutogat a felelősség kérdésében. Hasonlóképp, mint a tavaly februárban Szőnynél történt halálos vasúti balesetnél, amelynek azóta sincs felelőse. Az önálló pályavasút forgalmi vezetője lehet az a személy, aki nemcsak biztonsági, de pénzügyi és kárfedezeti értelemben is egyszemélyi felelőse a forgalomban történteknek – mondta Antal Dániel.
Az MVH elnöke elmondta, hogy decemberben általános piacfelügyeleti vizsgálatot indítottak a MÁV pályavasútnál, hogy megállapítsák, szabályosan, szakszerűen működik-e. Emlékeztetett arra, hogy a MÁV pályavasútnak másfél éve nincs működési engedélye, így a MÁV valójában törvényen kívüli, exlex állapotban működik.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszternek le kell mondania, mert őt terheli a felelősség amiatt, hogy szerdán több vonalon nem indultak el az elővárosi vonatok – mondta Fónagy János. A Fidesz szakpolitikusa szerint a miniszter politikai felelőssége attól függetlenül megáll, hogy Kákosy csak néhány hete van hivatalában.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó