Életképtelen a MÁV-Start?

A január 2-i vasúti káoszt nem a hóhelyzet, hanem az állami vasút sikertelen szervezeti átalakítása okozta – állítja a Magyar Vasúti Hivatal elnöke. Antal Dániel szerint a MÁV ma exlex állapotban működik, ennek bizonyítéka, hogy a menetrendi káosznak nincs megnevezhető egyszemélyi felelőse. A Fidesz szerint a felelős maga a közlekedési miniszter.

2008. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látszólag gyorsan és határozottan cselekedett a közlekedési miniszter, amikor kezdeményezte a MÁV-Start igazgatósági tagjainak felmentését. Valójában a miniszteri intézkedés csak gesztus, ami akkor vezet eredményre, ha a MÁV Zrt. igazgatósága ezt kezdeményezi – mondta lapunk kérdésére Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke. Az új igazgatóság kinevezéséhez azonban a vasúti hatóság hozzájárulása is szükséges. Az elnök javasolta a MÁV igazgatóságának, hogy előzetesen konzultáljanak a szóba jöhető személyekről, mert a vasúttársaságnak igazolnia kell a menedzsmentjének szakmai és személyes megbízhatóságát. Az MVH az engedélyokirat módosításakor csak olyan új menedzsmenttagok kinevezéséhez járul hozzá, akik esetében a vasúttársaság igazolni tudja, hogy a vasúti személyszállítás jelenlegi szakmai és pénzügyi helyzetéért, illetve a pályavasúti szolgáltatások esetében feltárt mulasztásokért személyesen nem felelősek. Lapunk kérdésére, hogy ez a jelenlegi elnök-vezérigazgató, Mosóczi László személyének kizárását jelenti-e, Antal Dániel azt mondta, személyi ügyekben nem kíván nyilatkozni. Azt azonban elmondta, hogy jelenleg a MÁV-Start igazgatósága és ügyvezetése szinte egybeesik. Nehezen tudja elképzelni – fogalmazott az elnök –, hogy aki igazgatósági tagságra nem alkalmas személy, az ügyvezetésre viszont igen. Ha az igazgatótanács tagjainak kinevezését vizsgálja a vasúti hatóság, erre a jogszabályok szerint – a jelöltek névsorának benyújtásától számítva – hatvan napja van.
Antal Dániel szerint azonban a személyeken túl a MÁV Zrt. szervezete okozza a problémát: a személyszállító vállalat tavaly nyári alapításakor nem sikerült önálló működésre képes céget alkotni, nem különítették el ugyanis az anyacég és a leány közötti jogköröket. Ennek következtében a MÁV-Start nem tekinthető önálló vállalatnak. A január 2-i menetrendi káosz megmutatta, hogy súlyos működési zavarok vannak a rendszerben: a vasúti szerelvények indításáért felelős Start és a menetirányításért felelős MÁV Zrt. – amely érvényben lévő kormányhatározat ellenére nem hozta létre önálló pályavasúti cégét – egymásra mutogat a felelősség kérdésében. Hasonlóképp, mint a tavaly februárban Szőnynél történt halálos vasúti balesetnél, amelynek azóta sincs felelőse. Az önálló pályavasút forgalmi vezetője lehet az a személy, aki nemcsak biztonsági, de pénzügyi és kárfedezeti értelemben is egyszemélyi felelőse a forgalomban történteknek – mondta Antal Dániel.
Az MVH elnöke elmondta, hogy decemberben általános piacfelügyeleti vizsgálatot indítottak a MÁV pályavasútnál, hogy megállapítsák, szabályosan, szakszerűen működik-e. Emlékeztetett arra, hogy a MÁV pályavasútnak másfél éve nincs működési engedélye, így a MÁV valójában törvényen kívüli, exlex állapotban működik.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszternek le kell mondania, mert őt terheli a felelősség amiatt, hogy szerdán több vonalon nem indultak el az elővárosi vonatok – mondta Fónagy János. A Fidesz szakpolitikusa szerint a miniszter politikai felelőssége attól függetlenül megáll, hogy Kákosy csak néhány hete van hivatalában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.