Érzéki lebegés bábokkal

Hajózva a fények és a dallamok között, előhozza a gyermeki képzeletet, majd felnőtté érleli a nézőket Stephen Mottram darabja. Az Organillo tengerei című bábelőadásban olyan fokú a precizitás, hogy már szinte animációs filmet perget az asztalnyi színpadon. A bábos jelleg a filmessel keveredik.

Pilári Darinka
2008. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elenyésző a felnőtteknek szóló előadások száma a bábosok ösvényein, épp csak gyertyát gyújtanak a sötétben. Esetleg a pécsi nemzetközi felnőttbábfesztiválról hallhatunk, de azok, akik idősödő embereknek szeretnék kinyitni a bábszínház kapuit, nincs könnyű dolguk. Stephen Mottram angol bábművész is jócskán megújította az egykor vásári színpadon lavírozó fabábok által életre keltett világot. A játéktér mérete apró maradt, ahogyan a bábokat is, a képiséget is a költészet ihlette. Mottram, a budapesti Trafóban két este előadott Organillo tengerei című előadása már az első öt percben kiköveteli magának, hogy a néző visszavegyen kicsit a tempóból. Emlékezzen ösztöneire, ismerje fel önmagát a gömbölyű női formákban vagy a fallikus férfi elemekben. A bábművész a tenger élőlényeit, a halakat, a növényeket, a sós vizét kelti életre, hogy lefesse azt a környezetet, amelyben mindannyiunk élete (Darwin szerint) kezdődött. Az egyedfejlődés kiindulópontjába, a tengerbe vezet vissza, a születés jelképeként.
Stephen Mottram Moszkvában tanult, egy hagyományos angol marionettszínházhoz szerződött kitanulni a mesterséget. A budapesti Állami Bábszínháznál is képezte magát, több mint húsz éve hivatásos bábművész. A leginkább egyedül dolgozó Mottram, elektronikus zenei aláfestéssel, vagy épp egy kintorna emberi hangjaival aláfestve – Sebastian Castagna zeneszerzővel együtt dolgozva – boncolja a színpadon az emberi anatómiát. A szexualitás által átélhető lebegést, az érzékiséget, a megtermékenyítés pillanatát, a születést. A vörös, sárgás fények a kicsi, ugyanakkor rendkívüli érzékenységgel mozgatott bábok és az ezzel összefüggő zeneiség filmes hangulatot teremt a fekete kesztyűs, paravános, felzsinórozott bábszínház helyett. Mottram törekszik arra, hogy előadása bábos maradjon, ugyanakkor – ahogy halad az előadás előre – ezt sokszor elfeledtetik a beépített elektronikus szerkezetek, amelyeket segítségül hív.
A művész végül bebizonyítja, hogy a bábszínház is lehet mélyebb gondolatok forrása, csupán a megfelelő eszközöket kell használni, hogy felkeltse a mai kor emberének érdeklődését.
(Stephen Mottram: Organillo tengerei, bábelőadás. Trafó, január 4, 5.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.