Fejek hullanak a MÁV-Startnál

Ritkán történik meg, hogy egy civil szervezet követelése azonnal meghallgatásra talál. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a szerdán kialakult vasúti káosz miatt (Budapest környékén nem jártak az elővárosi vonatok, és azt sem lehetett tudni, hogy milyen menetrend van érvényben) szólította fel a szakminisztert, hogy nevezze meg a felelősöket.

2008. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fizet a MÁV a káosz miatt. Az időjárási körülmények miatt bekövetkezett késések, változások vis maiornak minősülnek, ezért a vasúti személyszállító társaság nem kötelezhető a menetjegyek visszatérítésére. A MÁV-Start azonban – egyedi elbírálás alapján – azon utasainak, akik január 2-án más tömegközlekedési eszközt vettek igénybe, a fel nem használt menetjegyek árát viszszatéríti – tudatta tegnap közleményben a vasúttársaság. Ezenfelül a 2007. december és a 2008. január hónapra bérlettel rendelkező, más helyközi tömegközlekedési eszközt igénybe vevő utasok részére a vasúttársaság költségtérítést biztosít. Ha a bérlettel rendelkező utas más tömegközlekedési vállalat – Volán, BKV – szolgáltatását vette igénybe, részére a MÁV-Start a beküldött, eredeti tömegközlekedési menetjegyek alapján legfeljebb két darab, a vasúti bérlet kilométer-távolságával megegyező vasúti menetjegy árának megfelelő összeget térít meg. Egy utas egy oda- és egy visszaútra szóló menetjegy alapján igényelheti a költségtérítést. Helyi tömegközlekedési menetjegy, például BKV-jegy alapján költségtérítésre nincs lehetőség.


Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter tegnap kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelőbizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint az okozta a problémát, hogy a forgalmi irányítók január 1-jén a meteorológiai intézet előrejelzése alapján úgy döntöttek, hogy január 2-án nem tudnak teljes üzemben működni. Később kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek. Addigra azonban az utasítások kiadása megtörtént, és vasút-technológiai szempontból már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve nem lehetett forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat – mondta a vezérigazgató.
*
Tetézve a bajokat, a kialakult helyzetet kommunikációs probléma is kísérte. A MÁV saját hatáskörben vizsgálja, hogy a külső és belső kommunikáció hol csúszott félre. A vezérigazgató a miniszternek a vezetők elmozdítására vonatkozó kérésével kapcsolatban azt mondta, megvizsgálják, hogy kik azok a szakemberek, akik a vasúti közlekedés irányítására, ellenőrzésére képesek. Hangsúlyozta: a MÁV-Start igazgatóságát és felügyelőbizottságát az új tagok kinevezésével egy időben mentik fel.
A MÁV vezetésének van mit megmagyaráznia: mint tegnap megírtuk, nemcsak azt nem tudták megmondani szerdán az utasoknak a vasútállomásokon, hogy mikor indul a következő vonat, de azt sem, hogy a hétfői, a szerdai vagy a szombati menetrend szerint közlekednek a járatok. Lapunk kérdésére Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője elismerte, a kommunikációs igazgatóság hibájából jelent meg a médiában, hogy a MÁV szerdán a szombati menetrend szerint közlekedteti a vonatokat. Valójában a hét első munkanapjára vonatkozó menetrend volt érvényben, csak a hóhelyzet miatt módosítva. A kommunikációs hiba nemcsak az utasokat keverte meg, hanem a vasutasokat is, ezért nem tájékoztatták a közönséget a pályaudvarokon.

Vezércikk a 7. oldalon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.