Európai Parlament
Magyar Péterék az EPP-vel és a baloldallal közösen mentegetik Ursula von der Leyent

Fizet a MÁV a káosz miatt. Az időjárási körülmények miatt bekövetkezett késések, változások vis maiornak minősülnek, ezért a vasúti személyszállító társaság nem kötelezhető a menetjegyek visszatérítésére. A MÁV-Start azonban – egyedi elbírálás alapján – azon utasainak, akik január 2-án más tömegközlekedési eszközt vettek igénybe, a fel nem használt menetjegyek árát viszszatéríti – tudatta tegnap közleményben a vasúttársaság. Ezenfelül a 2007. december és a 2008. január hónapra bérlettel rendelkező, más helyközi tömegközlekedési eszközt igénybe vevő utasok részére a vasúttársaság költségtérítést biztosít. Ha a bérlettel rendelkező utas más tömegközlekedési vállalat – Volán, BKV – szolgáltatását vette igénybe, részére a MÁV-Start a beküldött, eredeti tömegközlekedési menetjegyek alapján legfeljebb két darab, a vasúti bérlet kilométer-távolságával megegyező vasúti menetjegy árának megfelelő összeget térít meg. Egy utas egy oda- és egy visszaútra szóló menetjegy alapján igényelheti a költségtérítést. Helyi tömegközlekedési menetjegy, például BKV-jegy alapján költségtérítésre nincs lehetőség.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter tegnap kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelőbizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint az okozta a problémát, hogy a forgalmi irányítók január 1-jén a meteorológiai intézet előrejelzése alapján úgy döntöttek, hogy január 2-án nem tudnak teljes üzemben működni. Később kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek. Addigra azonban az utasítások kiadása megtörtént, és vasút-technológiai szempontból már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve nem lehetett forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat – mondta a vezérigazgató.
*
Tetézve a bajokat, a kialakult helyzetet kommunikációs probléma is kísérte. A MÁV saját hatáskörben vizsgálja, hogy a külső és belső kommunikáció hol csúszott félre. A vezérigazgató a miniszternek a vezetők elmozdítására vonatkozó kérésével kapcsolatban azt mondta, megvizsgálják, hogy kik azok a szakemberek, akik a vasúti közlekedés irányítására, ellenőrzésére képesek. Hangsúlyozta: a MÁV-Start igazgatóságát és felügyelőbizottságát az új tagok kinevezésével egy időben mentik fel.
A MÁV vezetésének van mit megmagyaráznia: mint tegnap megírtuk, nemcsak azt nem tudták megmondani szerdán az utasoknak a vasútállomásokon, hogy mikor indul a következő vonat, de azt sem, hogy a hétfői, a szerdai vagy a szombati menetrend szerint közlekednek a járatok. Lapunk kérdésére Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője elismerte, a kommunikációs igazgatóság hibájából jelent meg a médiában, hogy a MÁV szerdán a szombati menetrend szerint közlekedteti a vonatokat. Valójában a hét első munkanapjára vonatkozó menetrend volt érvényben, csak a hóhelyzet miatt módosítva. A kommunikációs hiba nemcsak az utasokat keverte meg, hanem a vasutasokat is, ezért nem tájékoztatták a közönséget a pályaudvarokon.
Vezércikk a 7. oldalon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.