Kiáll és mondja

Ha nagy késéssel is, de csak lezajlott a rendszer-, egyben generációváltás a magyar kabaréban. Hódít a „stand up comedy”. Sorban állnak a fiatalok a színpad előtt, ami annak is köszönhető, hogy a kabaré végre kilépett az államilag intézményesített keretek közül.

Hanthy Kinga
2008. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs féltékenység, irigység. Sőt! Segítőkészség, csapatmunka, tanító szándékú „öregek” és tanulni vágyó fiatalok. Sinkó Péter, a Rádiókabaré főszerkesztője, Litkai Gergely és Fábry Sándor humorista szavaiból legalábbis ez derül ki. Tőlük kérdeztük: merre tart a magyar kabaré?

Sinkó Péter – Le a mezővárosokig
– Középre húzódik, a maszek, a polgári világ felé, a politika is ebből a hétköznapi szemszögből jelenik meg benne. Jönnek a fiatalok, a húszas és harmincas évjárat az ő ízlés- és élményvilágával, és azt csinálhatja, amit tud, amihez kedvet érez. Ez mindenkinek jó. Korábban sok konfliktusnak volt forrása, hogy az elvárások szerint a kabarénak elsődlegesen a politikáról kellett szólnia.
– Mintha nem csak generációváltás történt volna. Mintha a fiatalok közül kevesebben érkeztek volna a főváros, a Nagykörút tájékáról, és többen lennének a vidékiek.
– Való igaz, hogy ez az urbánus műfaj szétspriccelt. Korábban szinte kizárólag Pestről és Szegedről jöttek a humoristák, mostanra a kabaré lement a mezővárosokig. Szentes például kiemelten képviselteti magát a stand up színpadokon.
– Mit remélnek a fiatalok? Sikert, hírnevet és megélhetést?
– Szinte mindannyian rendelkeznek civil foglalkozással, amelyet nem is szeretnének feladni. Csak néhányan tervezik, hogy ebből fognak megélni.
– A Rádiókabaré befogadta a fiatalokat, a hetente jelentkező Kabaréklub az ő produkciójukból áll össze. Hogyan lehet ezt az ízig-vérig élő, improvizatív műfajt a közszolgálati mérték szerint kordában tartani?
– A stand upnak az a veszélye, hogy mivel nincs megírva a szövege, az előadó ösztönösen közelít a közönség igénye felé. A rádiókabarékat közönség előtt rögzítjük, tehát ha a közönség buta, nem reagál az intellektuális poénokra, akkor a humorista elindul a nadrág felé. Ezt a szerkesztő utólag tudja korrigálni, vagyis kivágja, amit nem tart közszolgálathoz méltónak.
– Mit szól a közönség az új irányhoz?
– Régebben inkább az aktuálpolitikai humor volt az elvárás, ám ha végignézzük a magyar kabaré archívumát, látható, hogy azok a maradandó, ismételhető darabok, amelyek ennél azért többre építettek. Az igazi siker soha nem a primer politika volt.
– Hallgatnak-e a fiatalok az öregekre?
– A fiatalok társasága már máshogy dolgozik, mint a mi nemzedékünk. Gegpartik vannak, küldik egymásnak az írásokat, ötleteket, poénokat, nekem pedig csak annyi a dolgom, hogy békén hagyjam őket. Inkább a terelgetés, mint a beleszólás módszerét alkalmazom. Az ízlésem és az elvárásom a szerkesztésből derül ki.
– És mit szólnak a régiek, színészek, jelenetírók az új hanghoz és az új hang sikeréhez?
– Néhány régi kolléga elmaradt, a többség azonban ragaszkodik a rádióhoz, hiszen itt mégiscsak műhelymunka folyik. Nem vitatható, jót tesz a fiatalok színre lépése az öregeknek is. Azzal biztatják magukat: ezt én is kipróbálom, hisz én is tudok ilyeneket mondani.

Litkai Gergely – Fokozatos beavatás
– Generációváltás van, amelyben nagy a szerepe a dumaszínház megszületésének és terjeszkedésének. Nem a műfajt találtuk fel, hiszen a stand up comedy szerte a világon virágzik, a mi érdemünk – Ardai Tamással és Sáfár Zoltánnal –, hogy ennek itthon megteremtettük az intézményrendszerét. Ezáltal a dumaszínház szórakozási forma lett, ugyanakkor a tehetséggondozás színterévé is vált. Mára országossá bővült a hálózat, szerződést kötünk vendéglátóhelyekkel, ők adják a teret, mi biztosítjuk a műsort. Debrecen például mostanra a stand up egyik fellegvárává vált. Havonta van előadás, és hét–nyolcszáz ember ül a nézőtéren.
– Folyamatosan kutatják a tehetséges fiatalokat?
– A műfaj az ember ősi természetéből fakad. A közönség szereti, mert azonosulni tud a beszélővel, tetszik neki az önmegmutatás, az, hogy valaki föláll, és mondja a történeteit, amin nevetni lehet. Ebből következően nagyon sok a jelentkező, sokan gondolják, hogy erre ők is képesek. Meg lehetne tenni, hogy végighallgatjuk, és ha rossz, rögtön elküldjük, de a tehetséggondozásnak nálunk nem ez a lényege. Mindenki számára adott a fejlődés és a visszatérés lehetősége. Mindenkivel foglalkozunk, folyik az ízlésformálás, tanulnak poéntechnikát, és a közösség is befolyásolja, hogy mit hogyan csináljanak. Tehát fokozatos beavatás zajlik. A dumaszínház 2003 óta működik, a rádió humorfesztiválján feltűnt fiatalok kilencven százaléka már innen érkezett. Most is jó partner a rádió, a szombaton ebédidőben és hétfőn kora délutánonként jelentkező Kabaréklub, bár pocsék az adásideje, bemutatkozási lehetőséget biztosít ezeknek a produkcióknak. Mióta a stand up vidéken is megjelent, már nem kell mindenkinek Pestre jönnie egy-egy fellépésért, sőt jelentkeztek humoristák a Felvidékről és Erdélyből is. Általuk tudjuk integrálni ebbe a világba a határon túli magyarokat.
– Vége a pesti humornak?
– Kőhalmi Zoltán a Min nevetünk ma? című kerekasztal-beszélgetésen megjegyezte: ma már értelmetlen a „pestiesen szólva” kifejezés vagy a pesti vicc fogalma. A stand up műfajban elsősorban az emberi és nem a politikai vagy a felsőbb ízlésbeli attitűd nyilvánul meg.
– Kit, kiket tekint ez a generáció a tanítómesterének?
– Nem beszélhetünk egy generációról, hiszen van tizennyolc és negyvenéves tagja is a csapatnak. Mindenkinek más a szemlélete, máshonnan merít. Éppúgy ismerik a magyar humortörténetet, mint Woody Allent vagy a Monty Pythont, de a kemény mag kétségkívül a Showderből nőtt ki. Sokunk még ma is munkatársa a műsornak. Fábry Sándortól tanultuk meg, hogyan lehet ezt a műfajt magas színvonalon művelni, hogyan lehet közösen dolgozni, milyen eredményes, ha egy műhely, egy szűkebb kör egy irányba húz. A Kabaréklubot a rádióban most négy csapat készíti, számukra nem az a fontos, hogy kitűnjenek, fontosabb, hogy jól érzik magukat együtt, vannak ötletpartik, és szükség esetén ki is segítik egymást. Így készül el az az alap, amelyet azután a csapat vezetője megszerkeszt, Sinkó Péter pedig adáskészre vág.
– Kijelenthetjük, hogy a stand up, a dumaszínház a jövő magyar kabaréja is?
– Az egyik műfaja biztosan. De fontosabbnak gondolom, hogy nálunk is legyen olyan kabaréélet, mint más országokban. Magyarországon évtizedeken keresztül a Mikroszkóp Színpad volt az egyetlen fix játszóhely, amelyet évente több mint százmillió forinttal támogat a fővárosi önkormányzat. A humornak azonban el kell tudnia tartani magát. Másképp működik egy önfenntartó színház, mint az, amelyik langyos vízben, kegyelemkenyéren él. A stand up műfaja most piacosítva lett, és életképesnek látszik. Jó lenne, ha nyílnának kabarészínházak is. Nem drága műfaj ez. Berlinben a programfüzet tanúsága szerint tizennyolc kabaré működik, és meg is él.
– Lezajlott a generációváltás a közönség soraiban is?
– Nem igaz, hogy a stand upot csak a fiatalok szeretik. Az egyetemeken tartott előadásokon persze ők a többség, de van, ahol ez már átfordult, jönnek középkorúak és idősek egyaránt.

Fábry Sándor – Ördögfiókák
– Miközben az élet egyéb területén a rendszerváltás csak részleges volt, a kabaréban legalább megtörtént. Ebben nekem csak áttételes szerepem van, a nagyobb érdem Litkai Gergelyé és Ardai Tamásé, akik létrehozták a Godot Dumaszínházat, és ez a kedvező csillagzat alatt született intézmény mindehhez fórumot teremtett. A külön-külön működő stand up csoportok így egybesodródtak, együtt terveznek, dolgoznak, sőt valamiféle érdekvédelem is kialakult. Manapság nem ritka, hogy egy megrendelés úgy szól: küldjétek valamelyik dumaszínházast vagy showderest. A Rádiókabaré, majd a nagyobb nyilvánosságot jelentő Esti showder pedig az igaz bemutatkozás lehetőségét teremtette meg számukra.
– Mennyiben más ez a generáció?
– Mindannyian diplomások, tanult emberek. A magyar kabarét korábban egyfajta sutyerákság jellemezte, az idősebbek műveltsége egyenetlenebb volt. Változást jelent az is, hogy a fiatalok többsége vidéki, hozta magával a saját fotóit, figuráit, mikrokörnyezetét, ebből gazdálkodik. A stand up sajátossága a szabad beszéd, az improvizáció, amelyik a színpadon mindig erősebb, mint a leírt szöveg felmondása. A magyar kabaréban most egymás mellett él ez a két forma, de úgy látom, hogy az „öregek” is próbálnak kitörni az írott szöveg kötöttségéből. Maksa Zoltán például egyre gyakrabban és egyre sikeresebben próbálkozik a stand up-féle műfajjal.
– Mi lesz a politikai kabaré sorsa?
– Ezek a fiatalok nincsenek megmérgezve a kádárizmus szellemével és a rendszerváltozás körüli hajcihővel, az odamondogatós, összekacsintós kabarénak tehát vége. Nincsenek bennük görcsök, tacitusi módon, szabadon nyúlnak a dolgokhoz. Őket inkább a közéletiség jellemzi, nem járnak politikai rendezvényekre, nem teszik nyilvánvalóvá a politikai rokonszenvüket sem. Ebben az állapotban kell őket meghagyni. Az oldalaknak készülő kabaré csapda. Két olyan dolog van, amit, ha akar, sem tud a hatalmába keríteni a politika: a pornó és a nevetés. A nemi vágy és a vidámság nem váltható ki kancsukával, veréssel. A humor ösztönös, zsigeri műfaj, ha ezt külső politikai szempontok szövik át, akkor rossz pályára kerül. A közönség tudja, hogy mennyi egy poén értéke. A humoristának egy dolga van, a nevettetés. Ha egy poént a politikai áthallás miatt túlnevetnek, az könynyen tévútra vezetheti a humoristát. Ezért én is egyre kevésbé vállalok alkalmi felkérést, olyan helyekre járok, ahol az emberek megveszik a jegyet. És ha ebben a sanyarú gazdasági helyzetben kiadnak érte háromezer forintot, akkor nekem kötelességem a tőlem telhető legjobb színvonalat nyújtani. Azt kell szórakoztatni, aki jegyet vesz, az ingyenközönségnek elvárásai vannak, és ez veszélyes.
– Nem tart attól, hogy túlnőnek a tanítványok a mesteren?
– Sőt szeretném, ha a trónusomon már legalább három ördögfióka ugrálna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.