Már csak a Magyar Bálint vezette liberális oktatáspolitikusok és az általuk sakkban tartott oktatási tárca nem látja be, hogy kudarcot vallott az integrált oktatási program. Ennek lényege: a roma és a nem roma gyerekeket, illetve a sajátos nevelési igényű diákokat együtt nevelik, oktatják a többiekkel. A programot még az SZDSZ-es Magyar Bálint indította el, és több milliárdot költött rá. Az iskolák magasabb fejkvótát kapnak az államtól, ha vállalják, hogy együtt nevelik a diákokat. Magyar szerint a roma gyerekek így jobban szocializálódnak, és jobb tanulmányi eredményeket érnek el.
A szülők azonban másképp látják a helyzetet: a jó képességű gyerekeket nem szívesen járatják integrált nevelést folytató iskolába, mert attól tartanak, hogy a hátrányos helyzetű fiatalok viszszafogják őket a fejlődésben. Sok gyereket ezért naponta több tíz kilométert utaztatnak.
Egy 2006 végén publikált kutatás rámutatott, hogy már nemcsak a szülők, de az integrált nevelést folytató iskolák és tanáraik sem hisznek az oktatási tárca által erőltetett programban. Az Országos Közoktatási Intézet (új nevén Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) megbízásából végzett felmérés szerint jó néhány olyan intézmény van, ahol csak azért folyik „integrált oktatás”, mert így megkapják a gyerekek után járó magasabb fejkvótát, amely jelenleg fejenként 61 500 forint többletpénzt jelent.
A speciális nevelést végző pedagógusok jó része nem tudott válaszolni a kutatók kérdésére, mit is jelent az integrációs oktatás, holott a legtöbbjük előtte felkészítő képzésen vett részt. A legmegdöbbentőbb az volt, a tanárok egyáltalán nem hittek az általuk oktatott program sikerességében. Előfordul, hogy az integrált oktatásban részt vevő iskolák pedagógusai saját gyerekeiket inkább hurcolják több kilométerrel odébb, a „jobb” iskolába, mert félnek attól, visszafogják gyerekeiket a fejlődésben.
Olyan integráltként finanszírozott iskola is akad, ahol a valóságban elkülönítve tanultak a romák. Az integrált nevelést folytató intézmények úgy viselkednek, mintha csak szégyellnék, mi folyik náluk. A kutatók találkoztak olyan iskolával, ahol nem merték kiírni a kapura, hogy integrált bázisintézmény, mert tudták, akkor a nem roma szülők elviszik a gyerekeiket. Emlékezetes: az MSZP-s oktatáspolitikusok megpróbáltak szembeszállni az erőszakos integrációval, ám az SZDSZ-es oktatási lobbi ismét erősebbnek bizonyult náluk. Ősszel Tatai Tóth András, az MSZP oktatási munkacsoportjának vezetője az integrált oktatás buktatói ellen emelt szót, és osztályon belüli csoportbontást kezdeményezett. A politikus szerint sok esetben maga az erőszakos integráció szüli a szegregációt, hiszen a jó képességű gyerekeket szüleik elviszik abból az iskolából, ahol alacsonyabb tudású társaik gátolják őket a gyorsabb fejlődésben.
Az SZDSZ akkor azonnal elhatárolódott a szocialista állásponttól, és erre szólította fel Hiller István oktatási minisztert is. Az oktatási tárca hetekig hallgatásba burkolózott, végül azonban a szabad demokraták mellé állt.
Arató Gergely, az oktatási tárca politikai államtitkára bejelentette, iskolai integrációra újabb 1,7 milliárd forintot, óvodai fejlesztésre 650 millió forintot különítenek el, és 15 ezer pedagógust képeznek ki integrált nevelésre uniós forrásból, mert a roma gyerekek nem romákkal való iskolai együtt nevelése jól működik. Az SZDSZ-es lobbi győzelmének hátterében sokak szerint az áll, hogy ma Magyar Bálint dönt – fejlesztéspolitikai államtitkárként – az uniós pénzek felhasználásának mikéntjéről, így az oktatásra szánt milliárdokról is.
Publicisztika a 7. oldalon
Botrányos viselkedése miatt több mint 14 millióra büntették Gyurcsányt