Senki nem tudja, mikor indul az Atlantis

Valószínû, hogy január 10-én sem indulhat el az európai Columbus laboratóriummal a Nemzetközi Ûrállomásra az amerikai Atlantis ûrrepülõgép, amelynek útját az üzemanyagszintet megbízhatatlanul jelzõ mûszerek miatt már többször elhalasztották. Egyelõre az ûrbázis személyzete sem tudott úrrá lenni a napelemtáblákat forgató mûszerek hibáin, amelyek miatt a szükségesnél kevesebb áram termelõdik. Mind több a kétség, felépülhet-e 2010-ig az ûrállomás.

MN-összeállítás
2008. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudja a NASA, mennyi idõt vesz igénybe az Atlantis üzemanyagszintjét megbízhatatlanul jelzõ szenzorok hibáinak kijavítása, ezért nem jelölt meg újabb dátumot az ûrrepülõgép indítására – adta hírül az AP. Wayne Hal programigazgató szerint még korai volna megmondani, hogy január 10-én, február 10-én vagy csak március 10-én indulhat el a floridai Cape Canaveralbõl a Nemzetközi Ûrállomásra (ISS) az ûrjármû az európai ûrkutatási ügynökség (ESA) 880 millió euró (222 milliárd forint) értékû szállítmányával: az európai Columbus laboratóriummal. A legutóbbi teszt alkalmával a négy mérõmûszer közül három még mindig nem mûködött megfelelõen, s ha emiatt a gépet visszaviszik a szerelõcsarnokba, az több hónappal is hátráltathatja a missziót.
Az Atlantis startját már többször lefújták, mert rendetlenkedtek az érzékelõk. Az amerikai ûrkutatási hivatal kényszerítõ körülmények híján aligha halogatná a missziót, mert már most is kérdéses, hogy 2010-ig, amikorra az ûrállomás építését be kell fejezni, megjárhatják-e annyiszor a Föld és az ISS közötti utat az ûrrepülõk, amennyi szükséges a határidõ betartásához. A NASA azért kénytelen 2010-ig eleget tenni az ISS-en vállalt kötelezettségeinek, mert akkor kivonják a forgalomból az elaggott siklókat, és az ûrjármûvek új generációja már nem az ûrállomást, hanem a Holdat és a Marsot veszi majd célba. Az ûrsiklóprogramot azonban évekre visszavetette a Columbia 2003-as katasztrófája. Majd 2005-ben, amikor elsõként a Discovery újra startengedélyt kapott, kiderült, hogy a Columbia végzetét okozó hõszigetelési gondokon nem sikerült egészen úrrá lenni.
A Föld körül átlagosan 400 kilométeres magasságban keringõ ISS az egyik legdrágább eszköz az ûrkutatás történetében. Létrehozását 1984-ben, Ronald Reagan elnöksége alatt határozták el, hogy tanulmányozhassák, miként hat az ember szervezetére a súlytalanság. Fontos szempont volt az is, hogy elvégezhessenek olyan kísérleteket, amelyekre a földi gravitáció hatása alatt nincs lehetõség. Reagen nyolcmilliárd dollárt szánt a bázis felépítésére, és 1992-re ígérte elkészültét. Ez az összeg azonban nem tartalmazta a szállítások költségeit, ezért át kellett dolgozni a tervezetet. Végül a kilencvenes évek elején a Clinton-kabinet úgy döntött, bevonja a programba az oroszokat is. A két ûrnagyhatalom mellett az ISS építéséhez késõbb még 14 ország csatlakozott: Japán, Kanada, Brazília és az ESA 11 tagállama. Szívesen bekapcsolódna Kína is, de az amerikaiak gyanakvása miatt ez még várat magára. Nincs azonban kizárva, hogy végül a kihagyott Kína jár a legjobban, a többiek pedig futhatnak a pénzük után.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.