Négy évvel ezelõtt, ünnepélyes keretek között, Csillag István akkori gazdasági miniszter jelenlétében szállította le a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a három garnitúra, német hadseregtõl kapott, NDK-gyártmányú vasúti katonai hidat Szécsényre. A cél az volt, hogy e szerkezetek felhasználásával épüljön újjá a Nógrád megyei városban, valamint Ráróspusztán és Hugyagon a közúti Ipoly-híd, amelyek egykor még álltak, késõbb azonban lebontották õket. Az átadási ceremónia, majd a 2004-es szécsényi alapkõletétel óta mindeddig nem sok minden történt, a hídelemek ötödik esztendeje egy Tüzép-telepen pihennek. Minden jel szerint azonban már nem sokáig, a GKM alá tartozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) ugyanis elárverezi a pontonhidakat.
Mint azt Sitku László, a KKK hídépítési fõmérnöke elismerte, a hídelemek ünnepélyes leszállítása és az alapkõletétel is elhamarkodott volt, mivel késõbb kiderült, hogy a pontonhidak valójában nem alkalmasak az újjáépítésre a drága átalakítás, valamint a késõbbi költséges fenntartási díjak miatt. A szakember szerint a hídelemek tárolása tavaly nyár végéig nem került pénzbe, mivel az egykori nógrádszakáli polgármester, Kovács József addig ingyen biztosított helyet a szécsényi Tüzép telepén. A tárolásért 2007 augusztusa óta fizet évi 720 ezer forintot a KKK. – A katonai célra kifejlesztett ideiglenes hidak állapota az elmúlt évek során jelentõsen nem romlott, mivel nem igényelnek különleges tárolást. A hídszerkezet ócskavasáron mintegy 20 millió forintot ér, de annak örülnénk, ha lenne olyan pályázó, aki hasznosítaná. Több önkormányzatnak is jeleztük, ha nagyobb folyók áthidalására nem is, de árkok, vízelvezetõk vagy patakok átívelésére alkalmasak lehetnek ezek a szerkezetek. – Nagy érdeklõdést azonban eddig nem tapasztaltunk, aminek fõ oka a tõkehiány lehet – fogalmazott Sitku László, aki beszámolt arról, hogy hagyományos technológia alkalmazásával tizenegy híd építését tervezik Szlovákia és Magyarország között, ezekbõl kettõre már megszületett az államközi egyezmény is. Sitku szerint a hidaknak nincs olyan része, amit a már meglévõ vasúti vagy közúti Ipoly-hidaknál karbantartási célokra lehetne felhasználni.
Nincs új a nap alatt: Von der Leyen nem vállalja a felelősséget
