Vámpírok fogságában

2008. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nálunk, ha valami a körön kívülről érkezik és jó, a szakma kibucként összezár és kiközösíti. Mert felháborító, hogy a válogatás során nem a szereposztó díványé volt
a főszerep, nem vették figyelembe a színházi megmondóemberek javaslatait
és a ki tudja, hogyan megszerzett előjogokat…


Néha – sajnos meglehetősen ritkán – vannak pillanatok, amikor a csicsás díszlet alól kivillan a meztelen igazság. Ha egy ilyenre kíváncsi az olvasó, lapozzon vissza hétvégi magazinunk induló riportjához, olvashat ott egy meghökkentő történetet a magyar színházi világból. Egy olyan klikkről, ahol elmaradt a rendszerváltás: évtizedek óta megcsontosodott struktúrák termelik újra és újra önmagukat. Itt a legfontosabb a brancshoz tartozás, a sógorság-komaság, a tehetség és a rátermettség elsikkad a másfajta kritériumok dzsungelében.
Akinek vannak színházi ismerősei, az rémtörténeteket hallhat arról, hogyan működik a rendszer. Látszólag minden rendben – ez a műfaj különben is a látszatról szól –, de a kulisszák mögött előre lejátszott partik lapulnak. Te főszerepet adsz az én feleségemnek a te színházadban, én főszerepet adok a lányodnak az enyémben – szól a soha le nem írt, de annál erősebb megállapodás, és a közönség kénytelen-boldogan tapsol annak, hogy a tizenéves hajadont egy negyedik ikszhez közelítő, elefántlábú „kisasszony” alakítja, vagy éppen repedthangú matróna vív reménytelen küzdelmet a magas cével az áriában. Néha kiborul a bili, egy-egy hajmeresztő döntésnél halvány kritika is megjelenhet, aztán minden marad a régiben. Bennfentesek már a darabválasztásnál tudják, hogy kit kínálnak meg kötelező módon a főszereppel – arra is van példa, hogy szereplőhöz választanak darabot. Ha jók a kapcsolataid, az egész rendszer olyan, mint az „Önök kérték!” – fogalmazott valaki, arra utalva, hogy az adóforintokból fenntartott teátrumok egyesek hitbizományaként üzemelnek, és elsősorban a vezetők és kedvenc színészeik egyéni érdekeinek, hiúságának kielégítésére hivatottak.
Néha néhány megszállott ember megpróbálja feszegetni ennek a megkövesedett rendszernek a korlátjait. Néha elkészül valami egészen mást, új és tiszta levegőt hozó produkció, amit aztán a régiek megpróbálnak a sárba taposni. Az egyik legismertebb magyar kritikus, Koltai Tamás ezt így fogalmazta meg nemrégiben az Élet és Irodalom hasábjain: „Nálunk, ahol a kedélyes amatörizmusnak van a legnagyobb sikere, ahol a rendező arról panaszkodik, hogy nem volt elég idő próbálni, és ezt nem átallja a közönségnek is bejelenteni (ahelyett, hogy röstellné, vagy visszaadná a megbízatását, hiszen előre tudta, hogy így lesz), ahol azt értékelik a legmagasabbra, hogy a főszereplő táncoskomikus inaszakadtan nem táncol, mégis főszerepel (ahelyett, hogy az szerepelne helyette, aki azonos színvonalon készenlétben áll), ahol kiérdemesült színpadi nagymamáknak negyven éve ismételt olcsó poénokért tombol a nézőtéri tapsoncok által vezényelt, de már nélkülük is tombolásra idomított publikum, ahol a szakma és a közönség egyaránt a privát poénokkal, az aranyos pongyolasággal, a véletlen bakikból szórakoztató rutint gyártó viccelődéssel azonosul – nos, ott kockázatos dolog olyan szenzációs vérprofi musical-előadást csinálni, mint amilyen a Vámpírok bálja.”
A Vámpírok bálja mégis elkészült, magánprodukcióban, egyetlen fillér állami támogatás nélkül. Több mint kétszázmillió forintba került, és nem lett szegényszagú produkció: a hazai szokásokkal ellentétben nem lézerfényekkel próbálták a közönséget elvakítani, nem fölösleges színpadi robbantásokkal keltették a monumentalitás látszatát. A premier után sok hónapba telt, amíg áttörte a mesterségesen köré vont színházi omerta falát, de most már nem lehet jegyet kapni rá, pedig nem tartozik az olcsó előadások közé. A darab mégis vasárnap volt látható utoljára, mert júniusig már nincs hol játszaniuk Budapesten! Vannak olyan feltörekvő és kultúraéhes országok, amelyek egy ilyen kaliberű-minőségű produkcióra vadonatúj teátrumot építenének, hogy minden este elő tudják adni. Nálunk, ha valami a körön kívülről érkezik és jó, a szakma kibucként összezár és kiközösíti. Mert felháborító, hogy a válogatás során nem a szereposztó díványé volt a főszerep, nem vették figyelembe a színházi megmondóemberek javaslatait és a ki tudja, hogyan megszerzett előjogokat, mindössze arra szorítkoztak, ki alkalmas a feladatra és ki nem. Úgy tudom, nagy nevek mérettek meg és találtattak könnyűnek a válogatáson, ahol hétszáz jelentkező (!) közül választották ki a fellépőket. A főszerepet például egy olyan férfi kapta, aki nem sokkal ezelőtt még daloló pincérként dolgozott egy belvárosi étteremben.
A koncepció érdekes: a „sztárokat alkalmazunk” módszer helyett a „sztárokat csinálunk” elv mellett döntöttek. Nem volt egyszerű feladat, mert ezeket a színészeket érdekes módon nem láthatjuk minden este a kereskedelmi tévékben, és nem nyalogatják körbe reggelenként a közszolgálat szervilis katonái. A Vámpírok báljának dalait nem játsszák kereskedelmi rádiók, a főszereplők privát életének nem ismerjük minden lényeges és lényegtelen pillanatát, a varázslat mégis működik, mert a színpadon – stílusosan szólva – vérprofin teszik a dolgukat, és nem a máshonnan összekapart hírnevükből akarnak megélni.
Ha önök nem hallottak a darabról, ne csodálkozzanak. Valakik nem akarták, hogy halljanak róla. Más darabok a fontosak: ha a középszer maffiája ma létrehoz valami harmatgyengét Budapesten, azt a neki elkötelezett média kutya kötelességből megdicséri. Ha netán közepesen sikerült a produkció, akkor azt az egekig magasztalja, s ha valami véletlen folytán jó előadás sül ki a belterjes akolból, máris világszínvonalról, az alkotók zsenialitásáról hallhattunk hozsannákat minden csatornán. Közben pedig fű alatt itt a valódi világszínvonal: egykori pincérek, bátor producerek, bizonyítani akaró fiatalok produkálnák, ha engednék őket szóhoz jutni.
És ne értsenek félre, nem azt mondom, hogy vonuljon ki az állam a színházak finanszírozásából, mert lám, magánpénzből is lehet világszínvonalat produkálni. De az adóforintokat használják arra, amire azt adták: értékteremtésre, kultúramentésre, ne a haverok, rokonok és brancsbeliek érdemtelen jutalmazására. Ez nem politikai, ez csupán színházszakmai kérdés – de hogy van benne jó adag politika is, mi sem bizonyítja jobban, mint az álságos hisztéria és sivalkodás, amely Balázs Péter kinevezését kísérte a szolnoki Szigligeti Színház élére. És ne gondoljuk, hogy mindez csak ebben a zárt világban van így. Az élet többi területén nagyjából hasonló a helyzet. Ez a belterjes elit folyamatosan újratermeli önmagát, hiszen ők jutnak ösztöndíjakhoz, tanulási lehetőséghez, majd ők kapják meg a legjobb állásokat. A Magyar Nemzet nemrégiben, egy másik ügy farvizén írta meg, hogy a Salgótarjánban luxusingatlant építő egykori MSZP-pénztáros, Boldvai László gyereke Svájcban tanul évi több millió forintért. Aztán majd hazajön, mondjuk a Világbank jól megfizetett szakértőjeként – teszem hozzá –, és elmondja a mi gyerekeinkről, hogy azok nem versenyképesek, mert alulképzettek és kevéssé mobilisak, ezért vesztésre vannak ítélve. Mi pedig bólogatunk majd, hiszen ő tudja, ő a magasan képzett szakember, és elfogadjuk, hogy megint meg kell húzni a nadrágszíjat, hogy aztán valamikor a távoli, ködös jövőben esetleg jobb legyen nekünk.
„Rengeteg a tanulság a színházi életre nézve, ha a felét kimondanám, az is elég lenne, hogy a fejemet vegyék” – írta le Koltai Tamás. Én kicsit tovább lépnék, és azt kérem, legalább gondolkodjunk el azon, hol találunk elegendő fokhagymát és keresztet egy jövőbeli nagy vámpírmentesítéshez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.