A Gripen-saga a ködbe vész

2008. 02. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar Gripen-program sorsa meglehetősen jól tükrözi az országban zajló folyamatokat. Magyarán szólva azt az ámokfutást, amit a szociálliberális kormányzat 2002-es hatalomra kerülése óta művel


Fegyverrendszer lévén kevesen példálóznának vele, pedig a magyar Gripen-program sorsa meglehetősen jól tükrözi az országban zajló folyamatokat. Magyarán szólva azt az ámokfutást, amit a szociálliberális kormányzat 2002-es hatalomra kerülése óta művel, legyen szó az oktatásról, az egészségügyről, a külügyről vagy jelen esetben a honvédelemről. Koncepciótlan, de azért mindent jól felforgató változtatások és szándékolt rombolás áll szemben azzal a megfontolt, az ország jólétét mindenek elé helyező, stratégiai távlatú gondolkodással és cselekvéssel, amely a jó kormányzás alapja kellene hogy legyen.
2001-ben az Orbán-kormány hozott egy döntést, amelynek a lényege az volt, hogy a legösszetettebb, legérzékenyebb haditechnikai eszköz kategóriában, azaz a vadászrepülőgépek terén az orosz relációt lecseréli nyugatira. Tette ezt két és fél évvel azután, hogy az ország a NATO tagja lett (Moszkva nem volt és soha nem lesz a szövetség barátja), és egy nappal azelőtt, hogy szeptember 11-én új – ma már tudjuk, összességében hibás – fordulatot vett volna az Egyesült Államok dominálta nyugati világ sorsa. Lehet, hogy a végső döntésben „megérzésszerű” elemek is szerepet játszottak, sőt bizonyos, hogy sok részlet hibádzott a megvalósításban, mindenesetre a svéd (de sok amerikai részegységet tartalmazó) Gripen kiválasztása stratégiai iránymutatással ért fel, és ezt az azóta bekövetkezett világpolitikai események és lendületet nyert folyamatok igazolták. Bár a döntés (különös tekintettel a korlátozott magyar szakmai infrastruktúrára) jóval magasabb technológiai kockázatot hordozott magában, mint amit a tömegesen gyártott és kipróbált, a világ legjobb vadászgépének méltán nevezhető F–16-os választása jelentett volna, magyar szempontból nem biztos, hogy ennek volt (van) a legnagyobb jelentősége. A Bush-kormány által egyoldalú kalandorpolitikába fordított terror elleni háború előestéjén – visszatekintve – szerencsésnek bizonyuló döntés volt, hogy a magyar kormány nem egy eredetileg expedíciós hadviselésre tervezett, egy az egyben NATO-szabvány vadászgépet választott. Ezt alapos átgondolás után érdemes elismernie minden megfigyelőnek – köztük e sorok írójának is –, aki a szakmai részletek előtérbe helyezése miatt korábban nem kezelte kellő súllyal egy ilyen döntés vélhető távlati következményeit. Érdemes elismerniük atlantista barátainknak is, mert hosszú távon a Gripen-program aligha terhelte meg a magyar–amerikai kapcsolatokat, ha a 2001-es döntés mikrokörnyezetében (beleértve a 2002-es választásokat) nem bizonyult is szerencsésnek a magyar jobboldal washingtoni kapcsolataira nézve.
A kormányfői megrendelésre lezajló, Vadai Ágnes vezette belső vizsgálat mindezeket az aspektusokat nem kezelte súlyuknak megfelelően, annak ellenére, hogy a Honvédelmi Minisztérium államtitkárát szakmai háttere (biztonságpolitika) erre predesztinálta volna. Persze az is nyilvánvaló, hogy ezt elvárni illúzió lett volna, hiszen a megrendelő legfontosabb politikai célja az Orbán-kormány 2001-es döntésének korrupciós gyanúban tartása volt, kihasználva a Gripen-ügyletek körüli nemzetközi találgatások „konjunktúráját”.
Sokkal nagyobb baj viszont – igaz, ez sem okozhat meglepetést –, hogy a vizsgálati anyag súlyos szakadásra világít rá a magyar biztonságpolitikai gondolkodáson belül, a parlamenti szakbizottságban uralkodó (viszonylag) nyugodt légkör ellenére. Azzal ugyanis, hogy feleslegesnek nevezi a MiG–29-esek leváltásáról hozott döntést, egyben nem tartja aggályosnak az orosz függőség (ez irányú) fenntartását. Ha a 2001 óta történt világpolitikai folyamatok óvatossá is kell hogy tegyék a magyar biztonságpolitikát a feltétlen amerikai elkötelezettség tekintetében (ha kútba ugranak, mint azt Irakban tették, nem feltétlenül kell utánuk ugranunk), NATO-tagságunk a legérzékenyebb haditechnikai kategóriákban egyértelmű nyugati váltást követel. Oroszország – főként a magas olajárak, az ázsiai fegyvereladások készpénzbevétele miatt – egyre kevésbé van rászorulva a közép-európaiak szovjet örökségfegyverzetének fenntartásából fakadó dollárokra. Ez annyit tesz, hogy az alkatrészellátás, a terméktámogatás mindig gyeplő lehet Moszkva kezében, ami megengedhetetlen korlátozás egy NATO-ország számára, még akkor is, ha a szövetség és Oroszország közvetlen háborújára a putyini heves retorika ellenére jóformán nulla az esély. Ám éppen itt kell figyelembe venni, hogy mit jelent a legérzékenyebb haditechnikai eszköz kategória fogalma. A vadászrepülőgép-fegyverrendszer hatékonyságának egyik pillére a békekiképzés folytonossága. Ez pedig a gépek üzemképessége, a flotta magas szintű hadrafoghatósága nélkül elképzelhetetlen. Sok-sok év munkája előzi meg azt a néhány másodpercet, amikor a harctéren a legvégső eszközként érvényesül a légierő gyilkos csapása – ez nem úgy megy, hogy „üljél bele, aztán lőjed őket!”, amint azt sok politikus elképzeli. Mindez egyet jelent a zavartalan logisztikai infrastruktúrával, amelyről a NATO és Oroszország permanens érdekellentétei közepette a MiG-ek esetében nem beszélhetünk. Az orosz üzleti valóság ráadásul távol esik a korrekt nyugati terméktámogatás színvonalától. Bármit követtek is el a Gripen-program ellen 2003, az irreális szerződésmódosítás óta, ma Kecskeméten a svéd gépre átképzett pilóták legalább kétszer, ha nem háromszor annyit tölthetnek a levegőben, mint tehették azt a MiG–29-esekkel. Bármennyire döngette is a mellét a szociálliberális kormányzat, nevesül Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az orosz kapcsolatok helyreállításával, a kecskeméti Jurassic Park (így nevezik az üzemképtelen MiG-ekkel telt állóhelyeket) csak bővült 2002 óta, s az orosz gépek pilótái minden repülésbiztonsági norma alatti repülési időt kapnak. Az ebből biztosított „jártasságukkal” védik az ország légterét. Még így is felesleges volt az Orbán-kormánynak a MiG-ek korai leváltását célzó, a Gripent előnyben részesítő döntése?
Most, hogy Szekeres Imre honvédelmi miniszter immár hivatalosan is átvette a teljes, 14 gépes új vadászrepülő-flottát a svédektől, itt az ideje, hogy a jelenlegi feltételrendszerekkel összhangban lévő feladatrendszert alkossanak a Gripeneknek. Nemcsak Magyarország hosszú távú védelmi érdekeibe nem illik bele a vadászgépekkel folytatott expedíciós hadviselés, hanem objektív okok miatt (a honvédelmi költségvetés jelenlegi volumene) nem is valósítható meg a kellő színvonalon. Szakmai körökből számtalanszor jelezték a HM vezetésének, hogy 14 gépből nem lehet kigazdálkodni azt a négyet, amelyet a 2003-as szerződésmódosítás után felajánlhatónak gondoltak nemzetközi többfeladatú műveletekre. A pilótákat a 2001-es szerződéshez képest csökkentett kiképzési keretből nem lehet erre az összetett feladatra felkészíteni, és nem lehet jártasságukat fenntartani. Összességében el kell felejteni ezt az álmot, bár a szerződésmódosítás nyomán beérkezett magyar Gripenek alkalmasak lennének rá – nagyobb flotta, több repült óra esetén, amire viszont nincs pénz. Ezek helyett a hazai légtér nem kis feladatot jelentő védelmére kell koncentrálni, esetleg abban gondolkodni, hogy – ellenszolgáltatásért – a kecskemétiek átvegyék a vadászgépekkel nem rendelkező Szlovénia légterének biztosítását is, esetleg Európán belül néhány hónapra hasonló feladatot lássanak el, például a Baltikumban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.