(a hülyék jó reklámhordozók-e )

Kristóf Attila
2008. 02. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy az a közismert, már-már szállóigévé vált reklámszlogen, miszerint „Hülye azért nem vagyok!”, kifejezi-e korunk emberének mentalitását. Az tény, hogy senki nem szereti, ha hülyének nézik, az idézett felkiáltás pedig épp erre vonatkozik, és erre apellál: jobb hülyének lenni, mint annak látszani.
Másrészt viszont a magyar kereskedelmi reklámköltészetben egyre több olyan hős tűnik fel, aki nem észlényként tündököl, hanem kedélyes bugyutaságával vonja magára az olvasók, nézők, hallgatók figyelmét. Nyilván arról van szó, hogy a tökéletes, szeplőtelen hülyeség tulajdonképpen kedves és mulatságos, s miközben felébreszti az emberben az alapérzést, hogy ennyire hülye azért én nem vagyok, jóindulatra hangol, s a fület nyitottá teszi az adott reklámszöveg befogadására. A fül és a szív között pedig gyakran egyenes az út. De mellékesen nekem van egy olyan érzésem is, hogy a humortól teljesen függetlenül jó néhány reklám éppenséggel a kisebb szellemi kapacitású potenciális vevőket és ügyfeleket veszi célba oly módon, hogy közvetve arra apellál, aminek azok hiányát érezni nem szeretnék.
Mondok egy példát. Az egyik jelentős bank tévéreklámjában egy – magyar viszonylatban – ideálisnak nevezhető család tagjai szegezik nem éppen értelmes tekintetüket a tér egy bizonyos pontjára, ahol egy tyúk ül, jobban mondva: kotlik egy szép köteg pénzen. A család férfi tagja, a fő, a férj – általában ő szokott a legbambább lenni – amellett kardoskodik, hagyják még a kotlóst ülni a pénzen, hadd keltse ki. A feleség azonban – mintegy rátalálva a helyes és követendő útra – a legnagyobb határozottsággal úgy dönt, vigyék a bank keltetőjébe vagyonkájukat, ott talán nagyobb az esélye, hogy kikel és szaporodik. Ez kétségkívül igaz, s lám, a hülyeség fölött diadalmaskodik a józan ész. De azért a család a kotlósba vetett bizalmára tekintettel mint hülye marad meg emlékezetünkben, de a reklám szempontjából a lényeg az, hogy megmarad. S emlékezzünk arra a fiatalemberre, aki huszadik alkalommal is bizakodva oson be az óráshoz, hogy a szerkezetben benne kell lennie a nyereménynek, hiszen a szerencsejáték-reklám előzőleg azt hirdette, hogy „Minden órában nyeremény”.
Végső soron ha minden reklám csak egyszer szerepelne a televíziónk képernyőjén, mi magunk, akik hülyék azért nem vagyunk, elviselnénk, sőt esetenként mosolyognánk is rajta. Miként tettük ezt a UPC reklámfolyamának kezdetén, amikor a „Kapitány” és társa először tűnt fel, s két kiváló színész mulattatott bennünket már-már klasszikusan irodalmi hülyeséggel, ötlettel és leleménnyel. A két idétlen figura valódi, kellemes meglepetés volt, őszintén szólva nagy kár, hogy a reklám alkotói nem bírták, nem tudták a kezdeti magas intellektuális színvonalon tartani az orbitális hülyeséget.
A reklámra nyilván nemcsak – és talán nem is elsősorban – az ügyfelekre, vevőkre vadászó cégeknek van szükségük, hanem a teljes médiának is. A jelenlegi helyzetben a „reklámtorta” az, ami az újságokat, a rádió- és a tévéadókat frappírozza, nélküle hamvába holna a tájékoztatás és a szórakoztatás. A reklámszakemberek pedig jól-rosszul nyilván azt a fogyasztóközönséget veszik célba, amelyik „hülye azért nem vagyok” alapon vásárlói aktivitással kecsegtet. Félő azonban, hogy a politikai marketing is ugyanerre az útra tévedt a „magyar pumával” és a „bennünk lévő országgal”.
Hogy meddig néznek hülyének bennünket, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.