A karcagi Zádor-híd

Ludwig Emil
2008. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karcag huszonkétezer lakosával csak a negyedik legnépesebb város Jász-Nagykun-Szolnok megyében, 368 négyzet-kilométernyi területe azonban több mint kétszerese Szolnokénak, és jóval meghaladja Szeged városét. Hatalmas puszták veszik körül Karcagot, amely maga is füves pusztaság volt a középkorban. Neve 1506-ban szerepel először írásban – Karczaghwjzallasa alakban –, legelőin már a XIII. században kun törzsek szálláshelyei voltak. A karcag maga is kun-török szó, személynévként is használatos volt, jelentése pusztai róka. A táj képéhez hozzátartoznak a kunhalmok – a félnomád kunok kultikus temetkezőhelyei –, amelyekből huszonnégy található a város bel- és külterületén. Öt–tíz méterre kiemelkedő, 20–30 méter átmérőjű dombocskák ezek, egykor sírkamrákat rejtettek, de kifosztották őket az évszázadok alatt. Púpjaikra utóbb szélmalmokat építettek. Két kunhalmot védetté nyilvánítottak Karcag határában 1987-ben; műemléki védettséget kapott az egyetlen megmaradt, 1858-ban téglából épült Barna-féle szélmalom. Éppen arrafelé, a városszéli Vágóhíd utcán, majd a Tilalmas felé vezető úton közelíthetjük meg a Zádor-híd pusztáját, amely öt-hat kilométerre északkeletre fekszik Karcag központjától, a Hortobágyi Nemzeti Park határán, gyepes rónaságon.
„Aki a Zádor-hidat látni akarja, elég fáradságos útra vállalkozik” – figyelmeztet az 1970-ben kiadott Régi magyar hidak című könyv szerzője, Gáll Imre. Az alföldi vízszabályozások előtt a Debrecenbe vezető országút fontos átkelőhelye volt itt a Zádor-éren, amely a magas vízállások idején hetekig járhatatlanná vált. Először 1783-ban történt írott utalás erre a közlekedési problémára Jász-Kun kerület szeptember 1-jei gyűlésének latin nyelvű jegyzőkönyvében, amely szerint Góc István ácsmester renoválta a hidat a Zádor folyócskán. A II. József uralkodása alatt (1780–1790) készült katonai térkép három fahidat is feltüntet a Nádudvar felé vezető úton, ezek egyikének a helyén épült a ma is látható szilárd kőhíd.
A jászkunok gyűlése 1804. március 14-én határozott, hogy József főherceghez folyamodik a Zádorra tervezett híd engedélye és költsége céljából. Egy hónap sem telt el (!), és az illetékes nádori hivatalból megérkezett a válasz: „A Felséges Herczeg a Kardszagi határban a Zádoron építendő kőhídra a Nagy-Kun Parti Cassából 3486 F(orint) 33 és fél Kr(ajcár) kölcséget a […] projectum szerint megengedni méltóztatik…” (Ebből is látszik, mennyit „haladt előre” két évszázad elmúltával a pályázati rendszer.) A tervet és a költségvetést Bedekovich Lőrinc készítette. A munkálatokhoz az engedély birtokában tüstént nekiláttak. Jellemző a kor viszonyaira, hogy az építkezést felügyelő Illési János kapitány a kőanyag tengelyen történő szállításának lehetetlensége miatt 2000 szál fenyőt kérelmezett utólag tutajok készítésére, hogy azokon úsztassák le a követ Tokajból Karcagig. A nehézségek miatt a kivitelezés öt esztendeig elhúzódott. Elkészültekor 40 ölnyi (mintegy 80 méter) hosszával az akkori Magyarország leghosszabb hídja vezetett át a Zádoron. Szerkezete faragott kőből, boltozása téglából készült. Eredetileg éppúgy kilenc nyílása volt, mint a később – 1827 és 1833 között – megépült hortobágyi hídnak.
A Zádor-híd 1809-től huszonegy esztendeig szolgálta a Pestről Szolnokon át Debrecenbe vezető országos főút forgalmát, dacolva a Tisza és mellékvizei évenkénti áradásaival. Az 1830-as év rendkívüli árvizének azonban nem bírt ellenállni, a hatalmas víztömeg alámosta a hídfők alapjait, beomlott a két-két szélső ív. 1833-ban javították ki, a forgalom azonban addigra elkerülte, majd áttevődött a Hortobágyon átvezető új útra. 1847-re megépült a Dob alatti tiszai védőgát, a Nagykunság mentesült az árvizektől, a Zádor folyása örökre elapadt. Másfél évszázada értelmét és célját elveszítve, csonkaságában is megkapó látványként áll a puszta közepén az ötnyílású építmény. Köveibe, tégláiba megszámlálhatatlanul sok betűjelet, dátumot, emléksort, üzenetet karcoltak-véstek az erre járók. Az 1960-as évek óta műemléki védelem alatt áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.