A közüzemi díjakkal tartozók csoportjai

Kocsis B. Mihály
2008. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az infláció mértékét meghaladó közüzemi szolgáltatási díjak emelése, reálbércsökkenés, infláció, tovább mélyülő szociális válság: ez vár ránk 2008-ban. Valamint a közüzemidíj-hátralékok mértékének és a hátralékos háztartások számának további drasztikus növekedése. Egyre súlyosabb és már-már kezelhetetlen, a magyar lakosság harmadát-negyedét érintő szociális problémaként jellemezhetjük a közüzemidíj-hátralékok megállíthatatlannak látszó növekedését. Pontos adatok nincsenek a közüzemi szolgáltatóknak tartozók számáról és a tartozások teljes összegéről, de becslések szerint országosan a háztartások 25-35 százaléka tartozik valamely szolgáltatónak, a hátralékok nagyságrendje pedig százmilliárdos. A már a rendszerváltozás első éveiben láthatóvá vált jelenség intézményes szintű, a szociális ellátórendszeren belüli kezelése a kilencvenes évek közepétől kormányzati szintű, szociális törvényben szabályozott intézkedésekre pedig 2003-tól került sor.
A hátralékba kerülés okainak számbavételekor három megközelítési módot javasolnék:
A díjhátralékosság ma a szegénység (nincstelenség, nyomor, depriváltság) egyik legjelentősebb indikátora, hiszen akik már a közüzemi számlákat sem képesek fizetni, bizton besorolhatók az underclass, a lecsúszottak milliós magyarországi csoportjába. Megnevezhetők olyan strukturális tényezők, melyek egyértelműen a rendszerváltozással és a piacgazdaságra való áttéréssel vannak összefüggésben, azután olyan tényezők, amelyek a család (háztartás) vagy a családban élő személy működési zavaraira vezethetők vissza, és előfordulhatnak váratlan krízishelyzetek, a háztartás struktúráját és gazdálkodását felborító események is. A fentieken kívül érdemes számba venni azokat a mélyebb gazdaságpolitikai összefüggéseket is, amelyeket a közüzemi szolgáltatók működése felvet. Ebben a megközelítésben a szolgáltatónak fizetett díj (túl azon, hogy ezzel a szolgáltatás árát fizetjük meg) annak a legitim erőszaknak a megtestesülése, amellyel a multinacionális cégek kifosztják a társadalom legrosszabb helyzetben lévő tagjait. Magyarországon az áram- és gázszolgáltatás többségében külföldi tulajdonban van (pl. E.ON- csoport), így a szolgáltatásért fizetett ellenérték és a cégek nyeresége a multinacionális vállalatokon keresztül kikerül az országból.
A díjhátralék-probléma jelenlegi kezelése elsősorban a szociális törvényben szabályozott adósságkezelési szolgáltatás működtetésével történik. A szolgáltatást az a hátralékos háztartás veheti igénybe, melynek hátraléka meghaladja az 50 ezer forintot, a hátralék legalább hat hónapja fennáll, az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a törvényben meghatározott szintet (ennek mértékét a helyi önkormányzatok állapíthatják meg, általában a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj 150 százalékában, ez jelenleg kerekítve 41 ezer forint). Az igénybe vehető támogatás a hátralék 75 százaléka, 25 százalékát pedig az adós háztartás fizeti, az önrész fizetése azonban történhet maximum 18 havi részletfizetéssel is. A támogatás összegének felső határa 300 ezer forint, és csak ott vehető igénybe, ahol erről az önkormányzat helyi rendeletet alkot. A szolgáltatás bevezetésének eddigi tapasztalatai azt bizonyítják, hogy a Magyarországon közüzemi hátralékkal rendelkezőknek csak igen kis hányada tudja igénybe venni a szolgáltatást. A Miskolci Családsegítő Központban a 2003 és 2005 között megfordult 3000 ügyfél adatainak feldolgozásából például láthatóvá vált a program működtetésének igen csekély (10 százalék alatti) hatékonysága. A 3200 önkormányzat közül pedig jelenleg mindössze száz körül van azon települések száma, ahol bevezették a szolgáltatást. Maga a törvény is tartalmaz számtalan olyan korlátozást, mely a hátralékosok többségét kizárja a szolgáltatásból. Nem titkoltan ez is volt a törvényalkotási szándék, vagyis hogy a még fizetőképes háztartások helyzetén segítsen (valójában azonban a szolgáltatóknak tett gesztusról van szó).
A szolgáltatáshoz való hozzájutás feltétele, hogy az adós adósságkezelési tanácsadáson vegyen részt (havonta egy alkalommal kötelező megjelenni), ez a családsegítő központokban történik. Ezen intézmények azonban elsősorban foglalkoztatáspolitikai tömegfeladatokat kénytelenek ellátni, így sem megfelelő szakmai potenciál, sem szükséges számú adósságkezelési tanácsadó nem áll rendelkezésükre (a törvény nem biztosít többletforrást a feladat ellátásához). Többségük ráadásul olyan, szakmailag indokolatlan és törvénysértő szűrőket alkalmaz, melyek számos, a szolgáltatás igénybevételének törvényes feltételeit teljesíteni tudó háztartást törvényellenesen kizár a szolgáltatásból, a hátralékosokat – a szolgáltatók gyakran hangoztatott szólamait átvéve – eleve spekulánsoknak, lumpenelemeknek, ügyeskedőknek tekinti. Valamiféle misztikus, a törvényben meghatározottnál jóval szigorúbb „együttműködést” követelnek meg a klienstől (aki ráadásul túlfogyaszt, hedonizál, nem tudja beosztani a pénzét stb.), ami a segítő-segített viszony helyett hatalmi-alárendeltségi viszonyt eredményez.
A jelenlegi rendszer egyáltalán nem segíti a probléma megoldását, ezzel szemben vannak olyan hatalmi csoportok, melyek érdekeit messzemenően kielégíti, mint például Miskolcon, ahol a katasztrofális egészségügyi és szociális ellátással „büszkélkedő” miskolci szocialista vezetésű önkormányzat helyi rendeletében kizárólag azon közüzemi szolgáltatókat emelte be az adósságkezelési szolgáltatásba, amelyek (2003-ban) önkormányzati tulajdonban voltak (távhőszolgáltatás, ingatlankezelő, vízművek). A lépés okának megértését megkönnyíti, ha hozzátesszük, hogy a korábban önkormányzati tulajdonú cégek holdinggá alakítása éppen most fejeződött be, így a költségvetésből és a hátralékosoktól származó pénzek – a cégek ily módon történő részleges konszolidációjának köszönhetően – közvetve és közvetlenül immár akadálytalanul vándorolhatnak magánzsebekbe. (Miskolcon eddig több mint egymilliárd forint folyt be ezekhez a cégekhez adósságkezelésből és egyéb, ehhez kapcsolódó, Veres János-i magaslatokat is túlszárnyaló költségvetési trükkökből.)
A jelenlegi kísérletek a helyzet megoldására semmilyen kézzelfogható eredményt nem hoztak (igaz, nem is akarta eddig senki megoldani). Szakmai szempontból olyan független, kizárólag adósságkezelésre specializálódott szervezetek tudnák a legjobb eredményeket elérni, amelyek a helyi közösségek erőforrásainak felhasználásával, az egyházak, a civil szervezetek (vagyis a helyi társadalom közösségi erőinek) bevonásával kísérelnék meg e gond kezelését, mint ahogyan ez Írországban kiválóan működik. De a közüzemi díjhátralékok további emelkedése, az eladósodás következtében nyomorúságos életet élők, a kilakoltatott, otthonukat elvesztett családok számának növekedése prognosztizálható mindaddig, amíg milliókat kényszerítenek arra, hogy az 1978-as bérszintjükkel legyenek olyan szívesek megfizetni a közüzemi szolgáltatások 2008-as (2009-es stb.) piaci árát. Némi változásra, a díjhátralékos-problémának a közbeszédbe (és a médiába) kerülésére pedig akkor számíthatunk, ha a hátralékok (kintlevőségek) mértéke már komolyan veszélyeztetni fogja a közüzemi szolgáltatók működését.

A szerző szociális munkás, adósságkezelési tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.