Csupán toldozgatás-foldozgatás történik

A magyar kisvállalkozók, de még a multinacionális nagyvállalatok helyzetét sem befolyásolná érdemben a kormányzat által több hete lebegtetett „adóreform” – véli Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkaadók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára, akit az időközben szerény mértékű, a GDP egy százaléka alatt maradó csökkentéssé szelídült adóváltoztatások realitásáról kérdeztünk. A VOSZ szerint a fedezet hiánya mellett a jövő évi európai parlamenti, majd a 2010-es általános választások miatti időszűke is visszahúzó tényező.

2008. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legutóbbi elnökségi ülésükön Veres János pénzügyminiszter az eddigi 200 milliárd helyett már csak 100 milliárd forint közvetlenül adócsökkentésre fordítható összeget emlegetett „adóreform” gyanánt. A kormányzat ötéves adócsökkentési ígéreteit követő drasztikus adóemelések, majd a folyamatosan lebegtetett adóreform-tervezetek bizonytalan forrása miatt ön szerint mire lenne elegendő az említett összeg, ha egyáltalán megvalósul az elképzelésekből valami?
– Nehéz komolyan venni az utóbbi hetekben elhangzott különböző, egymásnak sokszor ellentmondó adócsökkentési számokat: nem tartom reformértékűnek, ha egy bizonyos összeg pusztán szétosztásra kerül, még akkor sem, ha az említett 200 milliárd forint példának okáért csak a munkaadók terheit csökkentené. Ez pontosan két és fél százalékos társadalombiztosítási járulékcsökkentést eredményezne – csak a munkáltatók oldalán. A magyar kisvállalkozások helyzetén ez különösebb mértékben nem könnyítene, az itthon tevékenykedő multinacionális cégeket pedig szintén nem érintené jelentősen. A foglalkoztatottsági arány növekedését mint legfontosabb célt ilyen arányú csökkentéssel szintén nem lehetne érdemben befolyásolni. A 2009-es európai parlamenti, illetve a 2010-es országgyűlésiképviselő-választások előtt csak az adószerkezet toldozgatására-foldozgatására látok reális esélyt, ennek pedig nem sok értelme van. Olyan rendszerértékű változást tartanánk kedvezőnek, amely hatásában erős, és legalább egy közös pontban találkozik a munkaadók, a munkavállalók és a költségvetés érdekeivel. A VOSZ álláspontja szerint a térségben kiugróan magas élőmunkatehernél (nyugdíjjárulék, egészségbiztosítási járulék stb.) lehetne úgy átrendezni az adózást, hogy valamennyi adóteher a munkavállalók munkabérének részét képezze. Ezzel tiszta képet lehetne adni az egyén számára munkabére tartalmáról, és érdekeltté tenni a járulékfizetési kötelezettség teljesítésében is. A ma nem adózó minimálbéresek bevonása a személyi jövedelemadó hatálya alá szintén szükséges lenne.
– Mit jelentene ez a munkavállalók szempontjából?
– A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a jelenlegi bruttó átlagbér havi 185 ezer forint, az öszszes bérköltséggel együtt 248 ezer forint, a munkavállaló számára kifizetett nettó átlagbér pedig 116 ezer forint, vagyis a kifizetett összeg aránya mindössze 47 százalékos. Az arányon úgy kellene változtatni a VOSZ szerint, hogy 55–60 százalékra emelkedhessen, 148 ezer forintos nettó bérrel. A lépés az egyéni felelősségvállalás szerepét is megerősítené, javulna a fizetési fegyelem is, valamint rálátásunk lehetne befizetett pénzeink felhasználására, vagyis pontosan tudhatnám, mennyi volt a nyugdíj- és tb-járulékom, illetve az egészségbiztosítási hozzájárulásom.
– Jelenleg több mint ötvenféle adót, járulékot és hozzájárulást fizetünk. Lát esélyt arra, hogy a rendszer egyszerűbb és átláthatóbb lehessen?
– Bátran kellene lépnünk. Nem támogatjuk az olyan félmegoldásokat, mint például a négy kisadó öszszevonásának tervezete, amely öszszességében adóemeléssel járt volna. Ezt elképesztően szakmaiatlan javaslatnak tartottuk. Mind a VOSZ, mind a kamarák tiltakoztak a törvényjavaslat elfogadása ellen.
– A költségvetési mozgástér bővülését sokan a feketegazdaság szürkítéséből, illetve kifehérítésétől várják? Mennyire valós az innen behajtható közteher-hozzájárulás tervezete?
– Érdekes, amikor a feketegazdasággal kapcsolatban konkrét számokkal állnak elő szakmai szervezetek, és ennek alapján próbálják megsaccolni a kiesett bevételeket. A feketegazdaság éppen attól láthatatlan, hogy nem tudni, valójában mekkora, de egy biztos: a költségvetés szempontjából nagyon nagy tételről van szó. Fontosnak tartom, hogy a költségvetési szférában az adóhatóság és az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség nagyobb létszámot kapott. A legális vállalkozók köre egyre nehezebben bírja ugyanis a versenyt ezekkel a maffiaszerű tevékenységekkel. Ebben a kérdésben elsősorban a helyi önkormányzatok szerepét emelném ki: a nagyvárosokat leszámítva egy-egy településen hozzávetőlegesen minden döntéshozó tisztában van azzal, hogy ki milyen illegális gazdasági tevékenységet végez, sokan mégis szemet hunynak a közterület-fenntartóktól kezdve egészen a helyi adóhatóságig.
– Mi lehet ennek az oka?
– Bizonyos összekacsintást lehet érzékelni. A teljesen illegális szférát ma már az sem igazolja, hogy szociálisan szükség lenne rá, hiszen olcsó és alacsony minőségű termékeket immár legális formában is be lehet szerezni. El kell távolítani a törvénytelen tevékenységet folytató csoportokat a társadalmi környezetből.
– Miért tekinthető ebből a szempontból állatorvosi lónak az ön által többször is emlegetett józsefvárosi piac esete, amelyet a VOSZ elnökségi ülésén ön maffiaszerű tevékenység színhelyének nevezett?
– A józsefvárosi piacon nem kamerákat működtetni és büntetni kell, hanem az egész helyet megszüntetni. Állami tulajdonban lévő, nagyon értékes területről van szó, amelyet a működtető bérel, az önkormányzat pedig szinte semmit nem tesz a működés megszüntetése ügyében. A tisztességes vállalkozók ellehetetlenítését is jelenti ennek a tevékenységnek az eltűrése, ugyanakkor nagyon rossz üzenetet is hordoz a következő nemzedék számára is. Kampányszerű ellenőrzésekkel, mint például a legutóbbi, egyébként sikeres Csillagszóró-hadművelet, nem lehet féken tartani ezt a gazdaságot. A nagy felindulásból szerveződő, időben korlátozott akciók másrészt sok esetben a tisztességes, de apróbb vétségeket elkövető vállalkozókat is sújtják, miközben a nagyhalak kicsúsznak a hálóból. Szimbolikusan: a hibájukat elismerő, „tisztességes gyorshajtók” ellenőrzésére fordított hosszú idő alatt ne engedjük elsuhanni a lopott autókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.