MÍG MÁTÉ ÉS LUKÁCS RÉSZLETESEN,
párbeszédes formában számol be Jézus pusztai megkísértéséről, addig Márk szűkszavúan, lényegre törően. Pár szóval tudósít csak e fontos jelenetről, de – mint látni fogjuk – gazdag tartalmú utalásokkal.
EZZEL KEZDI AZ EVANGÉLIUMNAK EZT A PASSZUSÁT:
(Mk 1,12–15) „A Lélek kivitte Jézust a pusztába.”
TEHÁT JÉZUS NEM ÖNSZÁNTÁBÓL,
mintegy aszketikus gyakorlatot elvégzendő megy a kietlenségbe, hanem a Lélek ragadja el. („Perdöntőnek” érzem Tarjányi Zoltánnak ezt a megállapítását. Is!) Ugyanis így kerítette hatalmába a Lélek a prófétákat is az Ószövetség idején (Kir 18, 12; Ez 3, 14).
ÁM LÉNYEGES A KÜLÖNBSÉG
– Az Úr Lelke itt Jézust nem a veszélyek elől menekíti, hanem épp a m e g p r ó b á l t a t á s helyzetébe űzi – ezzel sem vitatkozom T. Z.-vel. (Semmiben sem.) Így szól a Márk-szöveg: „Negyven napig kinn volt a pusztában, és megkísértette a sátán.”
AZ ISTENELLENES SZEMÉLYES ERŐNEK
nyilvánvalóan az volt a célja, hogy eltérítse a Megváltót az Atya akaratától. (Ezt próbálom hangsúlyossá tenni, némi – alapos – segítséggel. Ezt próbáltam kiemelni már múlt héten is, hogy ö n a k a r a t b ó l el lehet jutni…, de csak valameddig. „Segíts magadon s az Isten is…” Ez utóbbit kellene – nemcsak megérteni – elfogadni.)
KIS KITÉRŐVEL
Jankovics Marcell mondta nekem jó pár éve – vagy húsz év után, mikor találkoztunk: korábban olyan képe alakult ki rólam, hogy túlságosan elöl hordozom az egóm. Talán most már, mint csiga a szarvát… talán nem csak taktikázva-okulva be-be húzom… De azért ma is ritkábban mondok hálás köszönetet, és gyakrabban teszek szemrehányást „felfele”: – Istenem, mért teremtettél ilyen hülyének! Ez zömében egy-egy hihetetlen ügyetlenségem megtapasztalásakor jut előtérbe (amikor például az agyam nem közvetíti a kezemnek, hogy a cipőpertlit jól kössem meg. Igaz, a növekvő hasam némileg akadályozza a teljes lehajolást).
VISSZA AZ EVANGÉLIUMI PASSZUS „ELEMZÉSÉHEZ”
Ott hagytuk abba – illetve csak én –, hogy… (Lásd az ISTENELLENES SZEMÉLYES ERŐNEK, vagyis a sátánnak a nyilvánvaló célját, két bekezdéssel följebb.)
HOGY – JÉZUS – GONDOLJON CSAK ÖNMAGÁRA
Tehát ne másokért föláldozva önmagát töltse az életét. Követelje ki, csikarja ki Istentől a földi értelemben sikeresnek minősíthető életutat.
MÁRK KÖVETKEZŐ MONDATÁNÁL ÉRDEMES MEGÁLLNI
„Vadállatokkal volt együtt, és az angyalok szolgáltak neki.” A vadállatok szerepeltetése arra a korabeli felfogásra támaszkodik, hogy a bűnbeesés óta ők az ember ellenségei (azaz a sátán eszközei), s csak Isten tudja megoltalmazni tőlük a földi képmását. De arra is utal e gondolat, hogy a bűnbeesés előtt az első emberek harmóniában éltek a természettel, benne minden állattal; s hogy a messiási jövendölés szerint (Iz 11, 6) majd a Megváltóval érkezik el újra az ember és a vadállatok közötti békesség.
S MIKÖZBEN A VADÁLLATOK EMLEGETÉSE MÉGISCSAK
A TESTI VESZÉLYRE MUTAT
Az angyalok szolgálata a t e r m é s z e t f e l e t t i védettségre teszi a hangsúlyt. Mindenesetre itt (a pusztában) méri föl Jézus az e g é s z kozmoszt (kiemelés tőlem és beemelés a saját szövegrészembe, komolyabb a „téma”, ezt a zárójelest felejtsük el). A kozmoszon kívül Jézus felméri itt az egész t e r e m t é s t. Itt tudatosítja, hogy neki kell elvezetnie a mindenséget Istenhez, mégpedig az atyai terv szerint.
A PUSZTÁBAN EMBERILEG TELJESEN KIÜRESEDIK
S ugyanakkor lelkileg feltöltődik. S amikor lelkében negyven nap múltán teljesen uralkodik az éggel és a földdel kapcsolatos harmónia (nagyon nehéz ezt szavakkal), akkor teljes személyiségével kilép a visszavonultságból. Odaadja magát – és ez a lényeg!!! – az i s t e n i a k a r a t beteljesítésének, s elkezdi hirdetni: „Betelt az idő.”
(Itt a sátán fölötti győzelem ideje.)
Nem csak a kánikulának, a napsütésnek is búcsút inthetünk
