Majka
Majka-botrány: némaságba burkolóztak a baloldali művészek

A háttérben pedig minden jel szerint a titkosszolgálatok tevékenysége áll. Mert mi mással magyarázhatnánk, hogy hónapok óta zavartalanul küldözgethetik ismeretlen személyek a sós lisztet tartalmazó leveleiket közéleti szereplőknek? S miért nem derült ki: ki lövöldözött tavaly február 13-án, a nemzeti ünnep sajátságos előkészítéseképpen a Teve utcai rendőrpalotára?
Egy hónappal a március 9-i referendum előtt, az elmúlt napokban az állami ellenkampány a maga teljességében megmutatkozott. A Gyurcsány-kormány egyrészt csaknem minden olyan elemet bevetett, amelyekkel korábban már találkozhattunk. A folyamat ugyanakkor különbözik is az eddigiektől, hiszen azt a társadalombiztosítás privatizálása körüli hercehurca és a március 15-i nemzeti ünnep közelsége is színezi.
Az SZDSZ most is adócsökkentéssel kecsegteti az agónia jeleit mutató gazdaságot. Azt ígéri a vállalkozóknak, hogy a Gyurcsány Ferenc által említett 200 milliárd forint helyett 600 milliárdos tételben van mód a közterhek csökkentésére. A Gyurcsány választotta volt gazdasági miniszter, az SZDSZ bábelnöke önfeledten beszél a ránk váró szép jövőről, a gazdaság élénkítéséről, a polgárok boldogításáról. Azt nyilatkozza: tesznek róla például, hogy mi valamennyien az egészségügyi szolgáltatók ügyfeleivé váljunk. Úgy tünteti fel, hogy ez valami pozitív státus. Nem az. Nem szeretnénk az egészségügy ügyfelei lenni. Az ügyfél a felettes állami hatalom, a hatóság alárendeltje. Kiszolgáltatottja. Vele a hivatal úgy packázik, ahogy akar. Mellérendelt személyként partneri viszonyra törekszünk: üzletfélként szeretnénk részt venni az egészségügyi ellátásnak nevezett közszolgáltatásban. Ezért nem fogadhatjuk el az újratárgyalásra beterjesztett jogszabályt. A szabad demokraták kívánalmai szerint megfogalmazott törvény jogi, üzleti diktátum, a biztosítónak és a szolgáltatónak alárendelt ügyfél szerepét osztja ránk, mi viszont a polgár, a megrendelő egyenrangú státusára tartunk igényt. Különben ugyanis bármikor úgy járhatnánk, ahogyan a Horváth Ágnes által dirigált egészségügy nem egy résztvevője járt az utóbbi hónapokban. Ebben a szisztémában bármikor, bárkivel előfordulhat, hogy műtéti előkészítés közben hagyják leesni a műtőasztalról, eszméletlen állapotban naphosszat hurcolják a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező gyógyítókhoz, egészen a halálig. A törvény szelleme azt is lehetővé teszi, hogy a nővér kereken kijelentse: az idős beteg, akit az ápoló a keleténél nagyobb határozottsággal helyezett el a vizsgálóasztalon, csak azért nem halt meg, mert még nem jött el az ideje.
A társadalombiztosítás részleges, erőszakos privatizálását elvégző kormánypártok helyett a köztársasági elnökkel értünk egyet. Úgy véljük: az a terápia, amit ez a törvény tartalmaz, nem alkalmas a gyógyításra. Csupán az 1500 milliárdos tb-kassza átjátszásáról, a profitérdek szolgálatáról van szó. Miként Sólyom László tavaly augusztus 20-án, Székesfehérváron megfogalmazta: a korrupt állam és a rablótőke egy pár. Most egymásra találtak. Normális viszonyok között az erős állam és az erős, tiszta versenygazdaság tartozik össze. Ahogyan a szolgáltató és a vele egyenrangú megrendelő: a polgár.
Mindenképpen ajánlatos volna, ha a tb-vagyonra pályázó biztosítótársaságok figyelembe vennék, miként nyílt meg az út a 49 százalékos részesedésük megszerzése előtt. Az államfő politikai vétójának indokait tartalmazó, az Országgyűléshez címzett levél egyértelműen megfogalmazta, hogy a törvényt a társadalom és a szakma teljes kirekesztésével fogalmazták meg. Mielőtt – egyébként szinte ingyen, mindössze 120 milliárd forintért – belépnének az üzletbe, a cégeknek emlékezniük kell arra is, hogy az ellenzék törvénymegerősítő népszavazást kezdeményezve próbálta elejét venni a későbbi, súlyos következményeknek. S ha ez sem lenne elég, a befektetőknek gondolniuk kell az Albert házaspár népszavazási kezdeményezésére is. Ennek nyomán az év végén ebben az ügyben is sor kerülhet a referendumra.
Mindezen tényeket nem szabadna egy legyintéssel elintézni. Azt mondani: lárifári! Vagy azt: lehet tüntetni a Parlament előtt, de a tüntetők majd megunják, és hazamennek. A társadalom rokonszenve nem szerezhető meg. Azok a biztosítók, amelyek a tb ügyében hajlandók lesznek a kormánypártokkal üzletelni, tisztességtelen szerződést kötnek. Jóhiszeműségük megkérdőjelezhető lesz. Az ugyancsak rosszhiszemű kormányzattal kötendő megállapodásuk a jó erkölcsbe ütközik. Emiatt pedig semmisé nyilváníthatják az ügyletet. Nem remélhetik, hogy a magyar állam később többszörös áron vásárolja vissza üzletrészüket.
Most mindenesetre zajlik a kampány a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj ügyében. Csakúgy, mint a 2004. december 5-i referendum előtt, Gyurcsány Ferenc tűzzel-vassal megpróbálja megakadályozni a közvetlen demokrácia érvényesülését. Teszi ezt annak ellenére, hogy az Alkotmánybíróság 1997. október 13-án máig ható érvénnyel kifejtette: a képviseleti demokrácia elsődleges ugyan, ám amennyiben a népszavazási kezdeményezést jóváhagyják, a közvetlen demokrácia elsőbbséget élvez. Ez nemcsak azt jelenti, hogy az Országgyűlésnek és a kormánynak teljesítenie kell a nép döntését, hanem azt is, hogy a választott testületek kötelesek elősegíteni a referendum szabályszerű lebonyolítását, a fontos politikai alapjog érvényesülését. Tartózkodniuk kell az alkotmányos folyamat megzavarásától. Az intelem annak idején a Horn-kormánynak szólt. A kabinet a földtörvényről népszavazást kezdeményezett egy olyan időpontban, amikor a kisgazdák már megkezdték az aláírásgyűjtést ugyanabban a tárgykörben.
Gyurcsány is szabálytalanul előzne. Pártja és kormánya bevallottan azért kampányol, ígérget és fenyegetőzik, hogy meghiúsítsa a március 9-re kitűzött népszavazást. Ennek egyik egzotikus eleme, hogy az SZDSZ az 1989-es négyigenes metódustól eljutott a három nemig. A szabad demokraták úgy vélik, ha akkor bejött az antikommunista propaganda, most, a kommunista utódpárttal, a pártvagyon örökösével az oldalán sikert érhet el, ha a Kádár-rendszert tagadja. Az MSZP közben megszavazza a koalíciós partner embertelen ötleteit. Gyurcsány Ferenc a liberális felvetésekhez emellett garantálja a közhatalom, az erőszakapparátus teljes arzenálját. A kormányzati kampányt a kardcsörtetés jellemzi. A háttérben pedig minden jel szerint a titkosszolgálatok tevékenysége áll. Mert mi mással magyarázhatnánk, hogy hónapok óta zavartalanul küldözgethetik ismeretlen személyek a sós lisztet tartalmazó leveleiket közéleti szereplőknek? S miért nem derült ki: ki lövöldözött Kalasnyikovból tavaly február 13-án, a nemzeti ünnep sajátságos előkészítéseképpen a Teve utcai rendőrpalotára? A tévészékház ostromának körülményei sem tárultak még fel. Kinek állhatott érdekében az akkori brutalitás az önkormányzati választások előtt? Minderre nincs válasz, csupán azt tudjuk, hogy – bár ehhez nem volt joga – a Nemzetbiztonsági Hivatal a 2006-os őszi események idején figyelmeztetett: ne merészkedjünk ki az utcára, mert mindannyian bűnsegédek lehetünk. Ez az állítás mellesleg teljességgel hazug volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.