Térj vissza győztesen!

Ókovács Szilveszter
2008. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Aidáról a múlt héten írtunk. Most a Puritánok lesz soron, amelynek szövege fércmű, ha gálaszereposztással nem tudják kiállítani, ellenáll minden próbálkozásnak. Vincenzo Bellini szólamai brutálisak: Elvira többször megőrül a műben, ráadásul egyik rohama mintegy félórás. Régi korok operaszerzői csendes elmeháborodottaknak sose komponáltak, az eszement nőnek énekelhetetlenül magas hangokat, fürge figurákat írtak, s általában a fuvolistát, az őrület hagyományos hangszerének kezelőjét is kiborították. Rubini személyében ráadásul olyan tenor állt 1835 januárjában a párizsi Nagyopera színpadán, akinek kétvonalas F-je volt – ez már annyira nyüszítős terület, hogy akinek ma egyáltalán kijön, azok közül is csak párat lehet közönség elé engedni.
Egyszóval nehézség van bőven, de a Metropolitan nem jön zavarba. A legdivatosabb szoprán, a krasznodari Anna Nyetrebko kedvéért felújítják 1976-os produkciójukat (rendezés nulla, kosztümös képeskönyv az egész), és az intézmény tehetséggondozó programjában kinevelt Eric Cutlerre bízzák a légtornász tenorszerepet. Ő becsülettel helytáll, és bár lyukacsos matériája nem idézheti fel a múlt század legjelentősebb Arthuróját, néhai Luciano Pavarottit, a faltól falig vezetett dallamívek és a rettegett csúcsok lemezminőségben jönnek.
Ami pedig Nyetrebkót illeti, nem először következik himnikus szöveg. (Pedig a legjobb úton pörgeti afelé menedzsmentje és a média, ami Callas számára is végzetesnek bizonyult.) Amikor a Puritánok második jelenetében színpadra fut a modell alakú lány, a New York-iak elragadtatva tapsolnak bele a recitativóba, mintha kabaréban volnának. Elvira szólama par excellence nem Annáé, ám a legextrémebb magasságokat is kipréseli magából, rafináltan megüti a hangot, a tökéletes érzékelés minimumáig kapaszkodik belé, aztán szép pofilját oldalt vágva elnyírja a szálat. A népek tombolnak, pedig ami tényleg különleges Nyetrebkóban, az a normál szoprántartomány puha mivolta: nem macskás-üveges, mint a szerepet még ma, hatvanasan is éneklő Gruberováé, hanem sötétes-nőies.
És él az arca, tágra nyílt nagy szemek képernyőin át reagál apró zenei vagy érzelmi nüanszokra. S ne tagadjuk, velünk született esztétikai elfogultságunk révén ez a pozitívumhalom megsokszorozódik, ha szépségből szól kifelé. Mert szerettük a nagydarab, jeges és boszorkányállú Sutherlandet, a húsos, anyai Caballét is, de Anna a rajongás optimalizált tárgya. Még egyszer leírom Callas nevét: törékeny alkata, stílusokon átívelő zeneisége és énektechnikája, valamint az azonosulás ritka operai képessége rokon bennük. S a maga különös módján a nagy előd is megborzongatta a férfiakat.
Amiben Nyetrebko máris lepipálja a dívák többségét: babát vár. Tavaly január 7-én, lám, végleg bevette a Metet, és harminchat évesen ki mer szállni a mókuskerékből egy opera feletti csodáért. Bravó, Anna! Ritorna vincitor, térj vissza győztesen, remélem Aida szavaival – akár Aidaként.
(Bellini: I puritani – Deutsche Grammophon, 2 DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.