Zongorista védjegy nélkül

Több mint ezer melódiát népszerűsített, repertoárjával új romantikus stílust teremtett, 267 arany- és 70 platinalemeze ismert, és nevével értékesítették szerte a világon a legtöbb lemezt: több mint 80 milliót. A szerény, csendes művész, aki igazán csak a színpadon érzi biztosan magát, mindössze barátoknak idézi mosolyogva egy német újságíró szavait: „Clayderman többet tett a zongora népszerűsítéséért, mint Beethoven óta bárki.” A népszerű zongorista a Budapesti Operabál díszvendége lesz.

Reviczky Katalin
2008. 02. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredetileg Philippe Pagés-nak hívták. Miért változtatta meg a nevét?
– 1976-ban éppen volt egy divathullám, amikor sok művész vett fel a sajátjánál jobban csengő nevet. A Clayderman mégsem fantázianév, hanem egyik nagyapám valós neve. Producerem és barátom, Olivier Toussaint véleménye szerint a Clayderman elegánsabban mutat a plakáton. A Richard már szinte magától adódott.
– Mit jelent önnek a zene, milyen szerepet kap az életében?
– Zenészcsaládba hozott a gólya, lehettem-e volna más?
– Mi az ars poeticája?
– Körülírnám. Zenei gyökereim a klasszikus műfajból eredtek. Amikor tanulni kezdtem a zenét, klasszikus kompozíciókat gyakoroltam. De mindig is vágytam valami eredetire, amit más nem művel, vagy legalábbis nem sokan. Imádom Chopint, Debussyt és sok más zeneszerzőt, főképp a romantikusokat. Hosszú lenne mindet felsorolni. Nemcsak szeretem őket, de inspirálnak is, hogy más úton közelítsek hozzájuk, eljátszadozzam velük, miközben szórakozom és a publikumot is szórakoztatom.
– Hogyan következett be e fordulat?
– 1976-ban telefonhívást kaptam a neves francia lemezgyártótól, a Toussaint–Senneville cégtől. Zongoristát kerestek egy elegáns ballada előadásához. Paul de Senneville szerzeményéhez, amelyet kislánya születése ihletett. Húsz jelentkező közül rám esett a választás. Olivier Toussaint tízezer lemez eladását remélte. Senki sem gondolta, hogy világsiker következik: 38 országban 22 millió eladott CD.
– Egyéni zongorastílust teremtett, és világsztárrá vált. Hogyan nevezné sajátos stílusát?
– Én talán még soha nem gondoltam ilyen kereskedelmi védjegy megfogalmazására, annál sokkal emocionálisabb ember és természetesebb művész vagyok. Egyszerűen jól érzem magam, ha kellemes órákat szerezhetek a publikumnak. Mindegy, hogy saját zenészeimmel játszom vagy nagyzenekarral. Szívesen keverem a különféle tempót, ritmust és stílust egymással, úgy érzem, mindenkihez szólok. Jó néhány szót is szólni a hallgatósághoz, felkonferálni egy számot, tapsra ösztönözni.
– Mennyi időt tölt naponta zongorázással?
– Átlagosan két órát gyakorolok, ha azonban éppen új lemezen dolgozom, sokkal többet. Kínosan precíz vagyok; egy koncert technikai erősítésével, a hangszer ápolásával kapcsolatban magammal, de mással szemben is abszolút elvárásaim vannak. Valamikor három zongora volt a lakásomban. Ma csupán egy van a szalonban, de minden szobában áll egy elektromos zongora. Hangerősségük szabályozható, ha éjszaka dolgozni szeretnék, nem zavarok senkit.
– Rengeteg művésszel találkozott hosszú pályafutása során. Melyik találkozás jelentett maradandó élményt?
– Egy néhány évvel ezelőtt született barátság Paul McCartney-val. Közös tévéshow-ban léptünk fel. Olyan kedves és humoros, azonnal összebarátkoztunk.
Mit üzen az operabál vendégeinek a „Ballade pour Adeline” dallamaival?
– Ami a zenében írva van és a szívem is motiválja: békét, boldogságot, jó szórakozást kívánok!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.