A határok nélküli Európa a mai naptól Ausztria és Magyarország között sem csupán eszmény, hanem naponta megélhető valóság. Ennek elérése pedig történelmi jelentőségű siker – áll a tavaly decemberben kiadott schengeni osztrák– magyar nyilatkozatban. Az eltelt két hónap gyakorlata azonban másról árulkodik. A Fertő tó környékén az osztrák „sógorok” behajtani tilos táblákat helyeztek ki számos helyen, vagy egyszerűen mázsás kövekkel torlaszolták el a bekötőutakat.
A kópházai határátkelő előtt a gázra taposok, és nyolcvan kilométeres óránkénti sebességgel robogok át Ausztriába. E cselekményt húsz éve golyózápor kísérte volna, s még néhány hónapja is elképzelhetetlen lett volna az Európai Unión belüli útlevélkezelés miatt. Tavaly december 21-től viszont megváltozott minden, az unió belső határán akkor nyargalászunk át, amikor csak jólesik nekünk. De csak itt, mert az osztrákok máshogy gondolják.
– Döbbenten tapasztaltuk, hogy a decemberi határnyitási ünnepség előtt egy-két nappal az osztrákok kihelyezték a behajtani tilos táblákat – szögezte le Palkovits János, Fertőrákos polgármestere. – Próbáltuk megtudni, mit jelent ez, hogyan képzelik ezt, aztán az ünnepség végén futottam össze a margitbányai polgármesterrel, aki közölte, erről nem ők tehetnek, mert ez tartományi út, s az útfenntartó tetette ki a táblákat. A rendezvényünkön megjelenő Benita Ferrero-Waldner asszonnyal, az Európai Bizottság tagjával beszéltük is, hogy Schengen szándéka, az átjárható határok nem éppen erről szólnak.
Pénzről van szó
– Érdekes módon a faluba költözött osztrákok kezdeményezték az aláírásgyűjtést, az íveket eddig már több mint hatszázan látták el kézjegyükkel. Két lehetőség kihasználatlanságáról van szó, az egyiknél a kihelyezett táblákat most igazából nem is vitatjuk – világosított fel a polgármester. – A Fertőmeggyesre (Mörbischre) vezető gyalog- és kerékpárút valóban igen keskeny, igazából itt nincs kifogásunk. Ráadásul 1997–98-ban autósok is elmehettek a határig. Sok panasz érkezett hozzánk a lovas kocsit hajtó helybéliektől, hogy az autósok türelmetlenek, nem tartják be a 20 kilométeres sebességkorlátozást, tülkölnek, és belehajtanak a tömegbe. Azt mondta egy közlekedési szakember, hogy mivel ez önkormányzati út, baleset esetén egy életre elássuk magunkat, így a kedvezményt megszüntettük. Viszont a Szentmargitbányára (St. Margarethenre) vezető aszfaltozott út alkalmas a kétoldali autóközlekedésre. Ott található a páneurópai piknik emlékműve, és a tizedik évfordulóra felújították az útszakaszt is. Így viszont csak negyven kilométeres kerülővel közlekedhetünk.
– A petíciót a napokban nyújtjuk át a margitbányai polgármesternek. Az aláírók egy része az osztrák településen él. Meggyőződésem, hogy a forgalomnövekedés nem érintené a települések életét, de nagy segítséget jelentene az osztrák gazdáknál dolgozó magyar ingázóknak, és az idegenforgalmat is élénkítené – vélte a polgármester. A térképen elkalandozva hasonló problémákra hívta fel a figyelmet. Úgy tudja, Zsiránál nincs kompromisszumkészség, máshol talán van miről beszélni, s van olyan település is, ahol közös út építésén gondolkodnak.
A polgármester szerint a pénzről, a bevételről van szó. Az osztrákok a vendégeiket féltik, hogy kevesebb turista érkezik majd hozzájuk, illetve átruccannak majd hozzánk néhány napra. Ő optimista. Szerinte a margitbányaiakkal lesz miről tárgyalniuk, míg a mörbischiekkel a közös pályázatban kellene megállapodniuk. Az ellentétek ára mindenesetre nyáron kiderül. A nemzetközi rangú fertőrákosi, illetve a mörbischi és a St. Margarethenben rendezendő hangversenyekre, kulturális rendezvényekre érkezők száma megcsappanhat, s nem töltenek el majd hosszú hétvégéket a környéken. Az igazsághoz tartozik: osztrák oldalon tízezrek keresik fel a hangversenyeket, míg a fertőrákosi szolidabb produkciókra ennél jóval kevesebben kíváncsiak. A magyarok az idén Pavarotti-emlékestet tartanának, de még nem tudják, hogy kik lesznek a fellépők.
Osztrákok a „magyar drágaságról”
Egy fertőrákosi italkimérésben egy nyolcvanéves bácsika arról humorizál, hogy kénytelen volt bemenni a soproni kórházba az asszony kontrollvizsgálata miatt. De nem is bánja, mert addig felment a büfébe, és egy „sírós szemű”, „márványbőrű” fiatalasszony szolgálta ki, és valami nagyon finom sajtos rólót adott neki.
Tóth Jenő, a csapos szerint felháborító az, amit az osztrákok megengednek maguknak. Féltik a turistáikat a balfi fürdő, az olcsó kiskocsmák és a magyaros éttermek szolgáltatásaitól. – Higgye el, ellenpropagandát folytatnak. Látom az ide betévedő osztrákokat. Félve jönnek be, és egyből az árlapot figyelik, aztán csodálkoznak azon, hogy minden sokkal olcsóbb, mint amire számítottak, amiről hallottak – panaszolta Tóth Jenő.
A Páneurópai piknik emlékparknál vezet az az aszfaltút, ahol könnyedén át lehetne jutni Ausztriába, ám az osztrákok behajtani tilos táblákat helyeztek ki. Ottjártunkkor éppen osztrák karbantartók járták a környéket, és megtisztogatták a táblákat. Az Sz–100-as típusú, 246 kilométer hosszú jelzőberendezést – a „vasfüggönyt” – az MSZMP 1965-ös döntése alapján építették fel 1965 és 1971 között. Nos, az emlékoszlop szerint Horn Gyula és Alois Mock 1989. június 27-én itt vágta át a vasfüggönyt, „amely évtizedeken át megosztotta Európát”. „Európa ezzel békében egyesült” – olvasható még a kövön.
– A túlsó oldal Ausztria világvégéje, itt pedig jelentős városok és települések vannak. És most ők nem engednek át minket, száz behajtani tilos táblát helyeztek el a legkisebb dűlőúton is. Mindenki elítéli, de valahogy mégis kikerültek az útra a táblák. Az egész arról szól, hogy megfélemlítsék az embereket, és a turisták ne tudjanak akadály nélkül közlekedni – vélekedett a határon járó Horváth József, akinek keresett étterme és borászata van Fertőrákoson. A környéket jól ismerő férfi autós terepnézőre invitált, s néhány bekötőutat is megtekintettünk, ahol szintén táblákkal és hatalmas kövekkel torlaszolták el az utat.
A külügyminiszter tájékozatlan
Decemberben Alfred Gusenbauer osztrák kancellár a nyitás hihetetlen szimbolikus jelentőségéről beszélt. Elmondta, hogy a schengeni bővítés biztonságosabbá teszi Ausztriát, és még inkább Európa szívébe kerül az ország. Az osztrák átlagpolgár azonban közel sem néz ilyen lelkesen a határok nélküli európai jövőbe. Egy felmérés szerint a lakosság csaknem 60 százaléka elutasítja a schengeni bővülést, 75 százalékuk pedig attól fél, hogy a határellenőrzések elhagyásával nő a bűnözés.
Hétfőn Firtl Mátyás a határ osztrák oldalán kitett behajtani tilos táblákkal kapcsolatban interpellálta az Országgyűlésben a külügyminisztert. A KDNP képviselője, a Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzat alelnöke kijelentette: valamennyi uniós polgár szabad mozgáshoz való jogát sértik a táblákkal. – Lehetséges-e egy nemzetközi szerződés hatályát közlekedési táblákkal felülírni? – kérdezte. Göncz Kinga úgy vélte, hogy csak néhány településről van szó, és elfogadható magyarázatot kaptak az osztrák féltől. Felhívta a figyelmet arra, hogy a szabad határátlépés nem jelenti azt, hogy a jogszabályokban tiltott, például magántulajdonban lévő területeken is át lehet lépni a határt. Két példát említett. Fertőrákos osztrák szomszédja, Mörbisch a gyalogos- és a kerékpárforgalomnak nyitotta meg a lehetőségét a Fertő tó természetvédelmi területén. A szintén Győr-Moson-Sopron megyei Zsira és osztrák szomszédja, Lutzmannsburg között is csak gyalogos- és kerékpárforgalom lehetséges. – Az osztrák település a forgalom korlátozását a falu turisztikai vonzerejének megóvásával indokolta – közölte a miniszter. Göncz Kinga nem tudott vagy inkább nem akart tudni arról sem, hogy Dobolyi Alexandra szocialista EP-képviselő kezdeményezésére már az Európai Parlament is vizsgálódik a határátlépést megtiltó osztrák határozatok ügyében. Brüsszelben külön uniós munkabizottságot hoztak létre, hogy minél előbb kinyissák az egyébként december 21. óta nyitott határokat. A bizottság február 20-ig várta a bejelentéseket magánszemélyektől, civil szervezetektől és polgármesterektől. „Az eddigi adatok szerint az osztrák fél ok nélkül a forgalom növekedésétől, a környezet károsításától tartva hozta meg intézkedéseit” – áll a képviselőnő korábbi közleményében.
Magyar érdekekről van szó, és megint több malomban őrölünk – legyintenének minderre a határnyitásban érdekelt emberek.
Schiffer András egyetértett Szijjártó Péterrel az USA–EU vámmegállapodásról, majd keményen ölre ment Fodor Gáborral
