A tandíj sorompó a felemelkedés előtt

Pokorni Zoltán
2008. 03. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi a március 9-i népszavazás tétje, túl azon, hogy amennyiben győz a „három igen”, nem lesz vizitdíj, kórházi napidíj és tandíj? A legfontosabb kérdés az, hogy meg lehet-e mindent csinálni a magyar emberekkel. Meg lehet-e azt csinálni, hogy a választások előtt adót csökkentenek, ingyendiplomát ígérnek, tagadják, hogy vizitdíjat vezetnének be, majd megemelik az adót, tandíjat és vizitdíjat iktatnak törvénybe. Ezt a hazug korszakot zárhatja le a referendum, amelynek jelentősége tehát az, hogy végre megtisztulhat a közélet. A manipulatív, propagandával és hirdetésekkel mindent megmagyarázó marketingpolitika időszaka helyett őszintébb, hitelesebb, tisztább korszak kezdődhet, amelyben az adott szónak súlya, a tetteknek pedig ismét következménye lesz.
A tandíj magyarországi története
A tandíj története mindenki előtt ismert: a Horn-kormány idején – Bokros Lajos mellett – Magyar Bálint kultuszminiszter és Draskovics Tibor pénzügyminisztériumi államtitkár bábáskodott megszületésénél, amelyet a Világbankkal kötött szerződéssel is megpróbáltak szentesíteni. Az 1998-as kormányváltást követően a polgári kormány – ígéretéhez híven – eltörölte az általános tandíj-kötelezettséget. A 2002-es kormányváltás után ismét felvetődött a tandíj bevezetésének ügye, ám a 2006-os országgyűlési választás előtt valamennyi parlamenti párt úgy nyilatkozott, nem vezet be tandíjat. Sőt a baloldali kormányzó erők még ezen is túlléptek, amikor a felsőoktatási törvényt módosítva nemcsak az első diplomát, hanem – függetlenül attól, hogy az hányadik végzettség – általánosságban egy diplomát tettek ingyenessé. Aztán a győztes választás után visszavonták ezt az ígéretüket is, s általánossá tették a tandíjfizetést.
A tandíj mostani bevezetése kapcsán az az érzésünk támad, ez egyszer már megtörtént velünk. Ugyanezektől az emberektől, ugyanezeket az érveket már hallottuk egyszer. S ahogyan tíz évvel ezelőtt, úgy most is egyértelmű, hogy a magyar családok, a magyar fiatalok nem kérnek a tandíjból.
Nézzük, mivel is érvel a kormány a képzési hozzájárulás mellett. Álláspontjuk szerint a tandíj bevezetése azért igazságos, mert így azok fizetik meg a tanulás költségeit, akiknek abból hasznuk származik. A második érv, hogy a tandíjjal a hallgatók megrendelői pozícióba kerülnek, ezáltal javulni fog az oktatás minősége. Gyakran hangoztatják azt is – különösen a felvételi jelentkezések idején ijesztgetik azzal a fiatalokat –, hogy a magyar felsőoktatás tömegesen képez diplomás munkanélkülieket. A mostani vita során elhangzott az is, hogy a tandíj nem a szegényebbeket sújtja, nem őket szorítja ki az egyetemekről, főiskolákról, mert az államilag finanszírozott, támogatott helyekre úgyis a gazdagabb, jobb helyzetből induló családok gyermekei jutnak be. Végül meg szokták említeni, hogy – szerintük – mindenütt van tandíj, és Magyarországon túl sokat költünk a felsőoktatásra.
Igazságos a tandíjmentesség biztosítása
Azt, hogy létezik közjó, léteznek közszolgáltatások, talán senki sem vitatja. Senkinek nem jut eszébe azt firtatni, miért nem csak az fizet a közvilágításért, aki igénybe veszi, s az sem, hogy a rendőrség fenntartásának költségét ne közösen álljuk, hanem csak azok, akiket kiraboltak, vagy akiknek ellopták az autóját. Ugyanígy közjó az ingyenes közoktatás, s meggyőződésünk szerint a részben tandíjmentes felsőoktatás is.
Az az érv, hogy igazságtalan, ha olyanok pénzéből is finanszírozzuk a felsőoktatást, akiknek nincs diplomájuk, sőt, gyermekük se tanul majd egyetemen, már akkor megdől, ha a felsőoktatásra a közjó részeként tekintünk. Ebben az esetben az eddigi közmegegyezés (vagy társadalmi szolidaritás) érvényesül, amely arról szól, hogy a közkiadásokhoz való hozzájárulás lehetőségeinkkel (jövedelem, vagyon, fogyasztás) arányos módon történik, míg a közszolgáltatások igénybevétele a szükségletek alapján valósul meg. Akinek van gyereke, az tanulhat, aki beteg, az igénybe veszi az egészségügyi ellátást, a metrójegyben nem kell kifizetni a teljes beruházás ránk eső részét.
Kétségtelen, aki diplomát szerez, magasabb jövedelemre számíthat élete során. Az azonban már nem igaz, hogy a diploma megszerzése csak az egyén számára jár haszonnal. Egy felsőfokú végzettséggel rendelkező ember ugyanis többet is adózik majd, lényegesen kisebb a kockázata, hogy munkanélküli lesz, vagy más okból szorul segélyre, kedvezményre, magasabb értéket hoz létre, egészségesebb, s a sort lehetne folytatni. Összességében azt mondhatjuk, hogy egy diplomával rendelkező fiatal kétszer-háromszor viszszafizeti élete során taníttatásának költségeit. Egyértelmű tehát, hogy az egész társadalom és a gazdaság is jól jár azzal, ha az állam egy-egy korosztály legtehetségesebb fiataljainak oktatási költségét magára vállalja.
A tandíjtól nem lesz jobb a minőség
Alapvető különbség van a vásárló és a megrendelő között. A vásárló bemegy a boltba, és abból választ, ami van. A befolyásoló képessége közvetett, bizonyos esetekben nem is létezik. A tandíjjal a hallgató nem kerül megrendelő pozícióba, éppen úgy, ahogyan a vonaton vagy a BKV-val utazó, jegyet, bérletet váltónak sincs befolyása a menetrendre, a tisztaságra. A megrendelő ezzel szemben az, aki bemegy az úri szabóhoz, rendel egy öltönyt, kiválasztja az anyagot, a fazont, amit a méretére szabnak, varrnak.
A tandíj fizetésétől a felsőoktatásban sem válik megrendelővé a hallgató, legfeljebb vásárlóvá. Az intézmények bevételének túlnyomó részét a tandíj bevezetése után is az állam állja majd. Így a megrendelő továbbra is az állam lesz.
A tandíjpártiak unalomig ismételt érve, hogy a fizetős képzés jobb minőségű lesz, mint az ingyenes. A tapasztalatok nem ezt igazolják. Magyarországon több mint tíz éve van fizetős képzés, s azt látjuk, hogy minőségi problémák elsősorban ezen a területen vannak, és nem az államilag finanszírozott képzések esetében. A tandíjat fizető diákok élete annyiban változik, hogy mostantól fizetniük kell azért, amiért eddig nem kellett. A felsőoktatás minőségének garantálása kiemelt feladat, de erre a tandíj alkalmatlan eszköz. Sokkal inkább az akkreditációs és minőségfejlesztési eljárások megerősítésével, vagy éppen a felvételi rendszerének korrekciójával javítható a színvonal.
Magyarországon megéri tanulni
Magyarországon a diplomások között a munkanélküliség aránya lényegesen kisebb, mint a középfokú vagy alapfokú végzettséggel rendelkezők között. Ezt nemzetközi összehasonlító vizsgálatok (pl. OECD) eredményei és a magyar kutatások is kiemelik. A KSH szerint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők között a munkanélküliség 2,9 százalékos, míg a középfokú végzettségűek között ez az arány 6,6 százalék, az alapfokú végzettséggel rendelkezők esetében pedig 17,5 százalék.
Ugyanakkor – s ez is nemzetközi kutatási eredmény – Magyarországon (a más végzettségűek jövedelmével összevetve) a legmagasabb a diplomások kereseti előnye az OECD-országok között. Ha 100 egységnek vesszük a középfokú végzettséggel rendelkezők jövedelmét, akkor a felsőfokú végzettségűeké 235 egység, míg a középfokú végzettséggel sem rendelkezőké 80 egység. Azaz a felsőfokú végzettség közel két és félszeres, illetve háromszoros kereseti előnyt jelent az alacsonyabb végzettséghez képest. Ugyanez a mutató Németországban vagy az Egyesült Államokban csak valamivel több mint másfélszeres, illetve kétszeres előnyt ír le.
Magyarországon tehát megéri diplomát szerezni mind a várható jövedelem, mind az elhelyezkedési lehetőségek miatt. Diplomával ki lehet emelkedni. Ha nincs tandíj, akkor ez a lehetőség csak a tehetségtől és a szorgalomtól függ. Ha van, akkor a felemelkedés csak azok számára nyitott, akiknek a szülei ezt megengedhetik nekik.
Kinek árt a tandíj?
Nyilvánvaló, ha csökken az ingyenes keretszám – s ez tandíj nélkül is több mint 20 százalékkal lett kevesebb az elmúlt évek alatt a főiskolai és egyetemi diplomát adó képzések esetében –, az tovább csökkenti a szegényebb családok gyermekeinek esélyeit. A most bevezetett tandíjrendszer azt jelenti, hogy száz gyerekből mindössze hét tanulhat majd ingyen, szemben a korábbi ötvennel. Ha az a gond, hogy a tehetősebb családból származók nagyobb eséllyel szereznek többletpontokat a felvételin, akkor a megoldás nem a tandíj, hanem a közoktatási tehetséggondozási programok (például a sikeres Arany János-program, ahol a felsőoktatásba bejutók arány 80 százalék felett van) bővítése, illetve a felvételi rendszer finomítása.
Nincs mindenütt tandíj
A tandíj egyáltalán nem általános Európában. Nagyon sok országban nincs vagy csak jelképes összegű a tandíj, ahol azonban létezik, ott az állam nagyon komoly támogatásokat ad a felsőoktatási tanulmányokhoz ösztöndíjak, mentességek, kedvezmények révén. A tandíj bevezetését követően Magyarország azon országok közé kerül Európában, ahol a legtöbbe kerül a diploma megszerzése (s ez még inkább igaz, ha vásárlóértéken számolunk). Másrészt az is látható, hogy Magyarország GDP-arányos állami felsőoktatási ráfordítása megegyezik az OECD-országok átlagával, az egy fiatalra eső állami támogatás azonban lényegesen elmarad az OECD átlagától.
Mondjunk igent a tanulásra!
Az MSZP–SZDSZ-kormány kizárólagosságot ad a haszon-befektetés típusú elvnek. Ennek következménye az általános tandíjfizetési kötelezettség, ami a társadalom kettéosztottságát erősíti. Egy modern, stabil demokráciában a tanulás az egyetlen, nagy biztonsággal felemelkedést biztosító út. A tandíj erre az útra állít sorompót. A polgári kormány azért törölte el 1998-ban az általános tandíj-kötelezettséget, mert fontosnak tartottuk, hogy minden fiatal számára esélyt teremtsünk a felsőoktatásban való részvételre, függetlenül az egyén, illetve családja anyagi lehetőségeitől. A diákhitel bevezetésekor szintén ezt az elvet tartottuk követendőnek.
A véleményünk nem változott, mi ma sem mondunk mást! Igennel szavazunk március 9-én, hogy tanulhasson mindenki, aki tehetséges, és ne csak az, aki annak árát meg tudja fizetni.

A szerző országgyűlési képviselő (Fidesz),
volt oktatási miniszter

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.