Adócsomagból nem lesz munkahely

Nem teremt új munkahelyeket a személyi jövedelemadó mérséklése és a járulékok csökkentése – állítja Németh György közgazdász. A nagyvállalatok számára elérhető tehercsökkentés csak a nyereséget növeli, a többletprofit a multiknál ráadásul külföldre vándorolhat. Mindhárom terv bonyolultabbá tenné a már így is túlkomplikált magyar adórendszert.

Csécsi László
2008. 03. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tévedés, hogy a személyi jövedelemadó (szja) mérséklése és a járulékcsökkentés a munkahelyek számának gyarapodását vonja maga után – nyilatkozta lapunknak a miniszterelnök által felvázolt adócsomaggal kapcsolatban Németh György közgazdász. A szakember szerint nem állja meg a helyét az az állítás, hogy ha néhány százalékkal többet hagyunk a kisvállalkozások zsebében, akkor ők majd terjeszkedésbe kezdenek, és újabb munkahelyeket teremtenek. – Ha a vállalkozók zsebébe tesszük a pénzt, akkor legfeljebb jobban élnek, az új befektetések serkentéséhez azonban ez nem elég. Ha pedig a multik nyereségét is növeljük a munka olcsóbbá tételével, akkor szembe kell néznünk azzal, hogy az erre szánt pénzek jelentős része a vállalatok egyéb profitjával együtt kivándorolhat az országból.
A járulékok csökkentése egyébként első lépésben csak a kisvállalkozásokra vonatkozna, és nem olyan mértékű, amellyel nemzetközi vállalatokat lehetne becsalogatni az országba – vélekedik a szakember. – A komolyabb multiknál a bérköltségek sokadrangú szempontot jelentenek, egy komoly nemzetközi cég számos más tényező alapján választja meg, hogy hová telepszik. Azzal, ha olcsóbbá teszszük a munkaerőnket, legfeljebb azokat a vállalatokat tudjuk idecsalogatni, amelyeknek a legegyszerűbb betanított munkára van szükségük, és ezek a cégek, ha úgy tetszik nekik, néhány hónap alatt felszámolják a telephelyüket, majd néhány ezer kilométerrel keletebbre telepednek. Nekünk viszont komolyabb, képzett munkaerőt igénylő vállalatokra lenne szükségünk – állítja Németh György.
A közgazdász a miniszterelnök három elképzelése – személyi jövedelemadó csökkentése, járulékcsökkentés, és az úgynevezett szuperbruttósítás – közül bizonyos módosításokkal a legutóbbit tartja járható útnak. Ez egyébként nem új megoldás, már évekkel ezelőtt, az Orbán-kormány ideje alatt is napirenden volt. Jelenleg a bruttó bér a nettó jövedelem, valamint a munkavállaló által fizetendő adók és járulékok összege. Ebbe azonban nem számít bele az az összeg, amit a munkaadó különböző hozzájárulásként még kifizet a foglalkoztatott után az államnak. A szuperbruttó viszont a munkavállaló és munkaadó által fizetett összes adót és járulékot magában foglalja.
A GKI Gazdaságkutató is a szuperbruttósítás mellett teszi le a voksát. – Ez átláthatóvá és egyszerűvé teszi a foglalkoztatás utáni közteherviselést – áll az intézet közleményében. Ugyanakkor a gazdaságkutató egy külön adójavaslatot is kidolgozott, amely 400 milliárd forintból valósítható meg, és a GDP-arányos adóterhelést 1-1,5 százalékkal csökkentené. A lapunk által megkérdezett szakemberek szerint a járulékcsökkentés az alacsony jövedelműek zsebében hagyna több pénzt, a szuperbruttósítás az átlagosnál nagyobb jövedelműeknek kedvezne, míg az szja-csökkentéssel az átlagos vagy annál magasabb keresetűek járnának jól. Zara László, a Magyar Adótanácsadók Egyesületének elnöke szerint az elképzelések nem járulnak hozzá az egyszerűbb adórendszer kialakításához, sőt még bonyolultabbá teszik az adminisztrációt. Az elnök úgy véli, jelenlegi formájában a járulékcsökkentés sem eredményez munkahelybővülést, hiszen csak a vállalkozások nagyon kis részét, a maximum tíz főt foglalkoztatókat érinti. A szakember úgy véli, az az öszszeg, amit a néhány fővel dolgozó cégek megtakarítanak, nem fedezné új beruházásaikat. A kisvállalkozások munkahelyteremtése elsősorban attól függ, milyen a gazdasági környezet, találnak-e megfelelő piacot – nyilatkozta az elnök.
A járulékcsökkentés alkalmazottak számához kötése az Indexnek nyilatkozó Vámosi Nagy Szabolcs, az Ernst & Young adószakértője szerint azt eredményezheti, hogy a közepes cégek a járulékkedvezmény miatt több kis cégre darabolják magukat, hogy jogosulttá váljanak a tehercsökkentésre. Az Index hírportálnak nyilatkozó adószakértők szerint a mozgástér, vagyis tehercsökkentés mértéke minimális. 2006 és 2007 között hatszázalékos tehernövekedés következett be, ezzel szemben a miniszterelnök javaslata csupán ennek egyharmadával, két százalékkal könnyítene az adóterheken. Vámosi Nagy Szabolcs hozzátette: ilyen csekély könnyítés esetén eleve kétséges, hogy megéri-e egyáltalán felforgatni az adórendszert.

Vita a vitáról. Az adócsomag társadalmi vitája várhatóan március 6-án kezdődik – közölte a távirati irodával Tukacs István, az MSZP országgyűlési képviselője. Négy nagy régióban a kamarák, a vállalkozások, az önkormányzatok, az érdekképviseletek és a civil szervezetek képviselőivel folynak majd tárgyalások a kormányfő három javaslatáról, amelyek közül az MSZP a járulékközpontú adóváltozást támogatja. Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője szerint nem lehet összeszámolni, hányszor beszéltek már adócsökkentésről a kormánypártok, mégsem lett az egészből semmi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.