Bubó doktor

A pestis maradandóan befolyásolta az európaiak immunrendszerét, a gyors lefolyású, kivédhetetlen betegségtől való rettegés új irányt szabott a gondolkodásnak, így érthető, hogy nem csupán a társadalom demográfiai helyzetét és szerkezetét változtatta meg, hanem a művészetek alakulásának is irányt szabott. A betegség művelődéstörténeti vonatkozásairól Démoni ragály: a pestis címmel nemrég nyílt időszakos kiállítás a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban.

Molnár Csaba
2008. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harapások

M. Cs.

A higiéniás és közegészségügyi rendszabályok fejlődése – leginkább az eredményes rágcsálóirtás – okán a pestis a világ nagy részén ma már nem okoz az 1347–1351-es „fekete halálhoz” fogható méretű pusztítást, amikor is a 450 milliósra becsült emberiség 350–375 milliósra csökkent.
– Ez azonban nem jelenti azt, hogy a pestisbaktérium eltűnt volna bolygónkról – tájékoztatta lapunkat Mende Balázs Gusztáv, a Magyar Tudományos Akadémia Régészeti Intézetének tudományos főmunkatársa. Elszigetelt, sőt kisebb járványos megbetegedések újra és újra előfordulnak, és – talán meglepő módon – nem csak a harmadik világban. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) három úgynevezett endémiás pestisgócot tart nyilván a világon, amelyek Belső-Ázsia sivatagos vidékein, Fekete-Afrikában, illetve az Egyesült Államok Új-Mexikó és Colorado államaiban találhatók. Közép-Európából az 1850-es évekre eltűnt a járványos pestis. A világon manapság évente mintegy négyezer megbetegedést regisztrálnak. Magyarországon százötven éve egyetlen hitelesen dokumentált pestises megbetegedés sem fordult elő. Az utolsó nagyobb járvány 1829-ben pusztított, de Erdély és a Délvidék határterületein a szabadságharcig még elő-előfordultak elszórt esetek.
Egy pálcika alakú baktérium, a Yersinia pestis okozza a betegséget. E kórokozó, sok más társához hasonlóan, közvetítő gazdaszervezeteket, úgynevezett vektorokat bír rá önnön terjesztésére. A bolhák, különösen a patkánybolha bizonyult legjobb közvetítőjének. Amikor a bolha megcsíp egy pestissel fertőzött patkányt, vérével a pestisbaktériumok is a bolha szervezetébe jutnak. Ott elszaporodva összetömörülnek, és elzárják a garat nyílását, így a vér nem juthat a bolha gyomrába. Minthogy nem csillapodik az éhségérzete, folyamatos táplálkozásba kezd, újabb és újabb állatokat (és embereket) fertőzve meg pestissel. A pestisbaktérium tehát úgy módosítja a bolha viselkedését, hogy elősegítse saját terjedését.
Amikor megcsípi az embert, a bolha által felöklendezett vérrel a baktériumok is a sebbe kerülnek, majd csakhamar belépnek a nyirokkeringésbe. A nyirokereken keresztül elérik a nyirokcsomókat, ahol vérzéses gyulladást okoznak, a nyirokcsomók pedig megduzzadnak, jellemzően a hónaljakban és az ágyékban „bubókat” képeznek, innen a pestis e klinikai formájának neve, a bubópestis. A duzzanatok gyakran elérik a tojásnyi méretet, belőlük fekete, bűzös váladék ürül. A bubópestises beteg bőrén és beleiben vérzések támadnak, a baktérium ekkor már a teljes szervezetet megtámadja, mérgező anyagcseretermékei végzetesen károsítják a szöveteket. A tüdőbe jutott kórokozók gyulladást okoznak, kialakul a tüdőpestis, a felköhögött váladékban lévő baktériumok pedig cseppfertőzés útján könnyedén átjuthatnak a fertőzött beteg környezetében tartózkodó emberekbe. A pestis harmadik megjelenési formája, a szeptikus pestis általában a fertőzött patkány harapása következtében kialakult fertőzés után jelenik meg. A kezeletlen pestis szinte kivétel nélkül halálos kimenetelű, drasztikus antibiotikumok alkalmazásával viszont a betegek 90–95 százaléka megmenthető.


Soha a betegség kultúrtörténeti szerepe rendkívül jelentős, magával a pestissel kapcsolatban rengeteg kérdőjel maradt mind a mai napig. A közelmúltban ausztrál genetikusok harminckét országból származó házi patkány örökítőanyagának vizsgálata alapján hat csoportot különböztettek meg. E csoportok ősei Indiából, Kelet-Ázsiából, a Himalája vidékéről, Thaiföldről, a Mekong folyó deltavidékéről és Indonéziából származnak. A patkányok elterjedése révén rekonstruálni lehet e térségek nagy ókori kereskedelmi útvonalait is. A felfedezés egyik jelentősége, hogy a különféle patkányvérvonalak képviselőinek elterjedése más-más betegségek, járványok felerősödését eredményezte. Ezek közül a legjelentősebb a patkányok bundájában megbúvó bolhákkal terjesztett pestis volt. Amint Horányi Ildikó, a Démoni ragály: a pestis című kiállítás rendezője kérdésünkre elmondta, a járvány XIX. századi visszaszorulása is a patkányalfajok megváltozásának volt köszönhető: a pestist terjesztő bolhák elsősorban a házi patkány (Rattus rattus) bundájában tenyésztek, ám ezt az alfajt kiszorította az agresszívabb vándorpatkány (Rattus norvegicus), amelyik azonban már kevésbé alkalmas gazdaállat a pestisbolhák számára.
A járványokért felelős baktérium, amelyet Yersin és Kitasato fedezett fel 1894-ben, rendkívül ellenálló, csupán a napfényre, hőre és bizonyos fertőtlenítőszerekre érzékeny. Könnyen elszaporodik a rágcsálók vérében, majd elpusztítja a gazdaállatot is.
Bár számtalan kérdés van még a betegséggel kapcsolatban, a feljegyzések alapján úgy tűnik, három nagy hullámban pusztított a ragály. Az ismert adatok szerint a pestis először 542-ben érte el Európát, és a lakosság negyede esett áldozatul a járványnak. Sokkal nagyobb veszteséget követelt a XIV. századi fekete halál, s valószínűleg ennek a hullámnak lett a legtöbb maradandó következménye. Már a kór terjedése is legendákba vész, de a történetben a bosszú motívuma erkölcsi tanulságokat tartogat. A baktérium évszázadokon keresztül zavartalanul és meglehetősen izoláltan tenyészett a Közép-Ázsia ritkán lakott vidékein, elsősorban a nagy tavak környékén élő rágcsálókban. Valamilyen környezeti katasztrófa – egyesek szerint rendkívüli szárazság, mások úgy vélik, földrengés – miatt a patkányok 1338-ban vándorolni kezdtek, és a betegség hamarosan Kínában, Indiában, Egyiptomban és Kis-Ázsiában is megjelent, néhány év leforgása alatt már a Krím félszigeten szedte áldozatait.
A betegség Gabriel de Mussis krónikája szerint szabályos biológiai fegyverként érte el Európát. A Krím félszigeten ugyanis élénk kereskedelem zajlott, ám az itáliai kalmárok és a helyi mozlimok között előbb nézeteltérés támadt, majd ennek nyomán kisebb-nagyobb csetepaték törtek ki. A mozlimok elmenekültek ugyan, de nem adták fel pozícióikat, hanem segítséget kértek a mongol fejedelemtől. A tatár seregek körülfogták Kaffa városát, és szabályos ostromba kezdtek, amikor kitört a pestis. A járvány a zsúfoltság és a rossz higiéné miatt rendkívül gyors lefolyású volt, és a betegségtől elgyengült ostromlók kénytelenek voltak dolgavégezetlenül visszavonulni. Mielőtt azonban elvontatták volna a faltöréshez felállított ostromgépeket, bosszúból nem köveket, hanem a pestisben meghalt tatár katonák tetemeit lőtték át a falakon, így a védők egész hullahegyeket találtak falaikon belül. A betegség azonnal megfertőzte Kaffa védőit, és a kereskedők minél gyorsabban igyekeztek elmenekülni a szörnyűségek elől. Szicíliában állítólag csak a kötelet vetették ki, a fertőzöttek itt sem szállhattak partra, ám a patkányok a szárazföldre másztak a hajóköteleken. Gabriel de Mussis leírásának hitelességét néhányan kétségbe vonják, ugyanis más források szerint Genovából és Velencéből indult el az európai pandémia. A lakosság harmada, körülbelül 30 millió ember esett áldozatul.
Természetesen Magyarországot is elérte a kór, méghozzá túlságosan gyorsan: 1347 májusában Nagy Lajos csapatokat küldött Itáliába, és novemberben maga a király is útra kelt Nápolyba, hogy bosszút álljon öccse, András herceg haláláért, és megszerezze a királyi címet. Vállalkozása nem eredményezett tartós sikert, bár rövid időre felvette a Szicília és Jeruzsálem királya címet. A katonák azonban behurcolták az országba a kórt, és ettől kezdve egészen a XIX. századig 30–50 éves rendszerességgel felütötte fejét a járvány, nem kímélve gazdagot és szegényt, szabad rendűt vagy szolgát.
Azazhogy talán ez a járványok idején kialakult képzet – amely bizonyos szempontból a demokratikus gondolkodás „előfutárának” tekinthető – mégsem egészen így van. Veszélyeztetettebbek voltak a túlzsúfolt városokban élők. Egy londoni pestistemető vizsgálata során Sharon DeWitte, az Albanyi Egyetem antropológusa és James Wood, a Pennsylvaniai Állami Egyetem professzora arra a következtetésre jutott, hogy a betegség nem sújtott mindenkit egyformán, a járványban elhunytak többsége a fertőződés előtt sem volt egészséges: a fogak és a csontok tulajdonságaiból alultápláltságra, hiánybetegségekre és korábbi fertőzésekre lehet következtetni. A túlélők közül sokan, a teljes elszigetelődésnek köszönhetően, vidéki, erdei magányban meghúzódva kerülték el a halált. Annak, aki megtehette, és hosszabb-rövidebb időre távol költözött embertársaitól, nagyobb esélye lett az életben maradásra. Ugyanakkor a járványügyi rendszabályok igyekeztek akadályozni a lakóhely elhagyását, hogy gátat vessenek a betegség terjedésének. A városokat lezárták, a betegséggel fertőzött házak ajtaját lepecsételték, elfalazták, hogy a falakon belül tartsák a ragályt. Így aki bent szorult, azt lényegében biztos halálra ítélték, de úgy gondolták, hogy a betegség is bent marad az épületben. Persze a patkányok szabadon vándorolhattak, és szállították a kórokozókat hordozó bolhákat. Eredmény tehát kevés volt, viszont aki egy lepecsételt pestises házban rekedt, tehetetlenül a betegséggel szemben, mindent elkövetett, hogy szabaduljon a végtől. Sokan az ablakokon ugráltak ki félelmükben, mások az őrök megvesztegetésével igyekeztek elmenekülni. Szörnyű tömegpszichózis uralkodott el a társadalmon, amely erős világvégevárással társult. Ekkor tűntek fel Európa útjain a flagellánsok, akik kemény böjttel, önostorozással akarták kiesdekelni az isteni irgalmat. Eleinte Róma is támogatta mozgalmukat, Itáliában püspökök, papok is a vezeklők közé álltak, ám nem sokkal a járvány kitörése után, 1349-ben olyan visszaélések történtek, amelyek miatt VI. Kelemen pápa elítélte a flagellánsok mozgalmát. A pápai ítélet, majd a konstanzi zsinat (1417) határozott tiltása ellenére a mozgalom még hosszú évszázadokon keresztül fel-felbukkant; Magyarországon még 1813-ban is előfordult, hogy Nagyboldogasszony ünnepének vigíliáján a hívek magukat korbácsolva vonultak a körmenetben.
VI. Kelemen pápa (1291–1352) Avignonból hasztalan igyekezett megfékezni a járványt. Orvosai előre jelezték, hogy közeledik a fekete halál, ám megoldást nem sikerült találniuk a kór elkerülésére. Maga a pápa orvosa is megbetegedett, ám csodával határos módon, önmagát gyógyítva túlélte a kórt. Eljárásának lényege a köpölyözés volt: forróra hevített kupákat rakott a kelésekre, hogy kihúzzák belőle a bajt. A pápa állítólag úgy menekült meg a pusztulástól, hogy orvosai tanácsára hatalmas tüzet raktak köré, és napokig táplálták a lángokat. Ha így volt, a bolhák bizonyára elkerülték a nagy hőséget.
Hatékony gyógyszeres megoldás nem volt az antibiotikumok felfedezéséig, ugyanakkor az orvosok évszázadokon keresztül alkalmaztak különféle eljárásokat, többnyire sikertelenül. A gyógyszerek gyakran költségesek voltak, a segíteni akarók sok mindent ajánlottak az arany- és gyémántportól kezdve az egyszarvú reszelt szarváig. Kérdéses persze, hogy a feljegyzésekben szereplő nagy járványok minden esetben pestist jelentettek-e.
A Liverpooli Egyetem két járványkutatója néhány évvel ezelőtt publikálta azt a feltételezését, hogy a betegség terjedési mintája inkább emlékeztet az ebolavíruséra, mint a pestisére. Ez persze feltételezés. Ami biztos, hogy a betegségtől való félelem átformálta az európai emberek gondolkodását. Nemcsak a hit megerősödése volt jellemző, hanem megjelent az egyháztól való elfordulás és a fennálló társadalmi rend mind hangosabb bírálata is. Sokan irracionális megoldásokat kerestek a járvány leküzdésére, Európa-szerte felerősödött az antiszemitizmus, mivel a zsidókat tették felelőssé a pusztulásért.
Különleges helyi megnyilvánulási formája volt a pestissel kapcsolatos hiedelmeknek az elsősorban szlavóniai, bánáti és dél-erdélyi falvakban elterjedt s a XVIII. század elején erőteljesebben fellángoló szláv és román vámpírhit, amelyet Augustin Calmet francia bencés szerzetes értekezéséből Nyugat-Európában is jól ismertek. Az eredetileg a kór terjesztésével nem feltétlenül összekapcsolódó hiedelem szerint a sírjukból éjszaka felkelő és az elevenek vérét szívó halottak felelősek a betegségért, ám garázdálkodásuk ellen tenni nemigen lehet. A babonás megoldási javaslat viszont épphogy nem segítette a járvány izolálását, hiszen a halottak kiásása és szívük átszúrása további súlyos fertőzésveszéllyel járt.
Nagyobb baj, hogy évszázadokon keresztül nemcsak a babonás félelem szülte elgondolások, hanem maga az orvostudomány is csak sötétben tapogatózott. Igaz, az egyik korabeli megelőzési módszer, a füstölés, különösen, ha nagy tűzrakással járt együtt, elpusztíthatta a bolhákat, viszont meggyorsíthatta a tüdőpestissel fertőzöttek halálát is. Hasonló a helyzet a járványorvosok csőrszerű maszkjába tett erős illatszerekkel is: talán a bolhák egy része csakugyan idegenkedik az erős illatoktól, ez azonban önmagában kevés a fertőzéstől való megmenekedéshez. Nem beszélve arról a tényről, hogy a baktérium a hordozó bolhák nélkül is képes életben maradni a fertőzött területeken, illetve emberről emberre is terjed.
Viszont a járványnak alighanem szerepe volt a nemzeti nyelvű felvilágosító orvosi irodalom kialakulásában. A sok száz fennmaradt pestistanulmány közül számos íródott nemzeti nyelven, és jó néhány latinul született munkát fordítottak le, hogy minél több ember nyerjen védelmet a könyvek, tanulmányok tanácsai által. Noha a tanácsok jelentős része hatástalan volt, a népnevelő munkák révén az anyanyelvi orvosi nyelv kialakulásában tagadhatatlanul jelentős szerepet játszott az évszázadokon keresztül rettegett, mind a mai napig pusztító betegség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.