Klaus Barbie – Amerika szolgálatában

A néhány hete már a mozikban futó Jacques Verges-portré, a Terror ügyvédje után újra megdőlnek a XX. századi tabuk: Ellenségem ellensége címmel látható a lyoni hóhér, Klaus Barbie Gestapo-rém élettörténetének részletes dokuja, amelyből többek között az is kiderül, hogy a második világháború után Amerika nemcsak rejtegette a náci háborús bűnösöket, de magas fizetéssel foglalkoztatta is őket.

Muray Gábor
2008. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A holokausztot és a hitleri rémtetteket taglaló tantörténetek általában ott hallgatnak el, ahol az ügy kezd kényelmetlenné válni a nyárspolgári Amerika számára. Nem szívesen beszélnek arról, hogy ’45 után az Egyesült Államok kémelhárítása miként szervezte be és honorálta szolgálati lakással, luxusfizetéssel a náci tiszteket, csak mert a precizitást és szakértelmet megbecsülték. Az utolsó skót királyt is jegyző Kevin MacDonald filmjének témája nem kifejezetten spielbergi, azt taglalja, hogy a világháború nyertesei miként használták fel saját céljaikra az ellenségeiket.
Klaus Barbie, a német birodalmi eszme hűvös eleganciába csomagolt Alienje kapta meg azt a feladatot, hogy kitakarítsa a francia ellenállók fészkét, Lyont. Mint „kitűnő” katona, a helyi biztonsági rendőrség vezetője, szerette a rendet, erején felül teljesített: saját kezűleg kínozott meg százakat, pakolta a vonatra a lyoni zsidókat, ítélt halálra gyermekeket. Utóbbi tette egészen elképesztő: minden ok, magyarázat nélkül egy gyermekotthonnyi óvodás likvidálása mellett döntött. Így hát Klaus Barbie-t nem szeretik Franciaországban – normális ember nem is szeretheti. Kivéve Amerikát. Barbie-t ugyanis – miután több ízben elfogták a háború után, s ő David Merlini módjára szabadult – az Egyesült Államok kémelhárítása vette szárnyai alá, annak ellenére, hogy korábbi szövetségesük, Franciaország nyomatékosan a kiadatását kérte.
Szerették. Tisztelték. Képességeitől el voltak ragadtatva. Előadója és alkalmazottja lett a az amerikai titkosszolgálatnak (a C. I. C.-nek), hallgatói példaképként tisztelték kitartásáért és meg nem alkuvásáért (s mint az a filmből világosan kiderül: szadizmusáért).
Az Ellenségem ellensége erről beszél. Kimondja, akár a Verges-film, hogy a történetírást uraló közhelyek hamisak, s hogy a kettős mérce mindennapi gyakorlat a múlt feltárásában. Ahogy a rendező vallja, „a nyugati államok fasizmushoz fűződő viszonyának igazi szimbóluma Klaus Barbie – a náci gyilkos, amerikai kém, elnyomó jobboldali rezsimek eszköze – története.”
A film második fele Barbie bolíviai évtizedeit vázolja fel: mivel Barbie már túl sokat tudott az amerikai kémelhárításról, Washington sohasem adta ki Franciaországnak: amikor az ügy már tarthatatlanná vált, Barbie-t eltüntették Dél-Amerikában. Kapott új nevet, papírokat. Életet. Ő pedig elvehetett újakat. Amerika tudtával. A Dél-Amerikában piknikező náci háborús bűnösökkel hálózatot épített ki, összejártak, közösen álmodták meg a dél-amerikai náci birodalom ideáját. Amerika erről is tudott, de nem lépett közbe. Csak akkor mondtak le róla, amikor Bolívia kábítószerügyletei már kellemetlenné vált: Franciaország megkapta. Színpadias tárgyalást (kirakatpert) rendeztek neki, a média bevonásával, ezernyi tanúval, hallgatóval, ügyészek flottájával. Védelmét egyetlen ember vállalta el: Jaques Verges, az ördög és a terror ügyvédje.
És a kör bezárult. Míg az eszme nevében gyilkoló tiszt, s azok védője nyíltan vállalja nézeteit, addig a kettős mérce erkölcscsőszei titokban folytatták a kegyetlenkedést, tömegmészárlást, elnyomást a XX. század második felében.
Jacques Verges ügyvéd kéjesen mutat rá gyenge pontjaikra, valahogy így: önök most, uraim, kiemeltek egy arcot a tömegből, kerestek egy bűnbakot maguknak, hogy rákenjék a második világháború összes szennyét. De tudják meg, Franciaország éppen olyan bűnös, mint ez az ember, nemcsak megtűrte a nácik jelenlétét, de közre is működött a felsorolt bűnesetekben, mégsem vontak senki mást felelősségre, Amerika napalmmal szórja meg falvak ártatlan lakóit, mégsem rendeznek utána ilyen látványos pereket, és a sort még folytathatnám. Barbie-t életfogytiglanira ítélik, ami nyilván messze kevés ahhoz képest, amit az emberiség, a humánum ellen élete és működése során elkövetett. De előveszik-e, és elítélik-e azokat, akik közvetve ezeket a szörnyeket nemcsak bújtatták, de még kényeztették is hosszú éveken át? Előveszi-e valaki a történelem erkölcscsőszeit? A második világháború – és a XX. század második fele – ugyanis nem a szépek és jók győzelmével végződő hollywoodi szappanopera volt.
(Az ellenségem ellensége – színes, feliratos, francia–angol–spanyol dokumentumfilm, 87 perc. Rendezte Kevin MacDonald. Forgalmazza a Best Hollywood.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.