Kortársak és klasszikusok

2008. 03. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiányt pótol Szenvedély című balettestjével a Magyar Nemzeti Balett – fogalmazott Keveházi Gábor balettigazgató. A három felvonásból álló kortárs est három koreográfusa ugyanis Bozsik Yvette, Fodor Antal és Markó Iván. – Bozsik Yvette a magyar táncművészet egyik kiemelkedő alakja, Fodor Antal a Magyar Nemzeti Balettnek és a saját pályafutásomnak is meghatározó alakja volt, Markó Ivánt pedig nem kell bemutatni. A nemzeti balettnek ilyen alkotóktól játszani kell műveket – tette hozzá. Markó Ivánnal egyébként szintén nem először dolgoznak együtt, a Beethoven IX. szimfóniájára készített közös Markó–Keveházi-koreográfiát, az Emberi himnuszt nagy sikerrel mutatták be a Művészetek Palotájában és Sanghajban is, ezáltal Markó a társulat jelentős részét személyesen is ismeri. A kortárs balettestet, amely különös színfolt lesz az együttes repertoárjában, március 8-án és 9-én mutatják be, és a hónap folyamán többször is eltáncolják.
A Szenvedély című est első darabját, a Sztravinszkij-műre készített Menyegzőt Bozsik Yvette jegyzi, aki elmondta: megtiszteltetés számára, hogy itt lehet, hiszen innen indult. – Minden művészet volt már egyszer kortárs, így jó kortárs művészet nem létezhet klasszikus alapok nélkül – mondta a Kossuth-díjas művésznő, a nemzetközileg is elismert táncegyüttes, a Bozsik Yvette Társulat alapítója, művészeti vezetője. Koreográfiájáról azt vallotta: próbálja muzikálisan megfogni a művet, ahogy a táncosok testén keresztül megszólal a zene. A főszerepet Boros Ildikó és Kun Attila, illetve Pap Adrienn és Kerényi Miklós Dávid táncolják.
A nő hétszer című második koreográfia, Fodor Antal munkája Márta István zenei montázsára készült, és amint azt Keveházi Gábor elmondta, iszonyatos technikai igénye az Operaház színpadának korlátait feszegeti. Ebben a darabban még Harley Davidsonokon robogó motorosokat is látunk, a zenei szövet is rendkívül sokrétű, Muszorgszkij, Csajkovszkij, Mendelssohn egyaránt helyet kapott, ezt dolgozta össze és egészítette ki Márta István. Ez az előadás videoklipszerűen építkezik majd, és leginkább táncszínháznak lehetne nevezni – tudtuk meg az alkotótól. Fodor Antal koreográfiája egyébként azt feszegeti, „lehet-e igaz szerelem nő és férfi között, és ha igen, miért nem”. Az első szereposztás Férfi szerepében Liebich Rolandot, a másodikban Csonka Rolandot láthatjuk.
A szintén Kossuth-díjas Markó Iván nem hozott új koreográfiát, hanem a Győri Balett és a Magyar Fesztivál Balett sikerdarabját, a Carmina Buranára készített A Nap szerettei című művét tanította be a Magyar Nemzeti Balettnek. Ezt az alkotást annak idején egy görögországi nyaralás alatt, tűző napon, a háztetőn készítette, és elsőként éppen az Operaház színpadán a végzős balettnövendékek mutatták be. Azóta több mint ötszáz alkalommal aratott sikert szerte a világon. Most az első szereposztásban Keveházi Krisztina, Bajári Levente, Barabás Marianna, Szigeti Gábor és Hommer Csaba, a másodikban pedig Castillo Dolores, Apáti Bence, Szeregnyi Zsófia, Hajdú Péter, valamint Medvecz József táncolják a szólószerepeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.