Magyar–orosz gázalku

Moszkvában még a héten megállapodást köt a magyar és az orosz kormány a Déli Áramlat gázvezeték magyarországi szakaszának megépítéséről. Erről egyezett meg tegnap Gyurcsány Ferenc kormányfő a belgrádi látogatása után Budapesten is megálló Dmitrij Medvegyevvel, az Oroszországi Föderáció első miniszterelnök-helyettesével, az államfői cím várományosával.

Munkatársunktól
2008. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Határozottan felgyorsult a Déli Áramlat tervezése, s Magyarország nem akar ebből a szállítási útvonalakban alternatívát jelentő projektből kimaradni. Erre utaltak Veres János pénzügyminiszter gyakori moszkvai tárgyalásai is.
Dmitrij Medvegyev tegnap elmondta, egy közös vállalat üzemeltetné a vezetéket, amelyben 50-50 százalékban venne részt a két állam. Az orosz felet a Gazprom képviselné. Gyurcsány Ferenc közölte, a magyarországi szakaszhoz kapcsolódna egy 1 milliárd köbméteres gáztároló. Szerinte a Déli Áramlat nem veszélyeztetné a Nabucco-projekt megvalósítását. Németh Zsolt, a külügyi bizottság fideszes elnöke ugyanakkor úgy véli, a kormány különutas politikája növeli Magyarország egyoldalú függőségét, a Déli Áramlat pedig pénzügyileg ellehetetleníti az uniós Nabucco-projektet.
Ezt megelőzően az orosz küldöttség Belgrádban megállapodást írt alá arról, hogy Szerbián keresztül halad az Oroszországot Nyugat-Európával összekötő gázvezeték. A Fekete-tengeren és Bulgárián keresztül érkező vezeték szerbiai szakaszán a megállapodás szerint évente 10 milliárd köbméter gáz halad végig – tehát ennél több gáz hozzánk sem érkezik –, s Belgrád csak az erre kivetett adóból 200 millió dolláros (135 millió eurós) éves bevételre számíthat.
*
A Déli Áramlat a világ egyik legnagyobb gázipari beruházása, költségét 5,4 milliárd dollárra (3,65 milliárd euróra) teszik. A tervek szerint 2013-ra készül el, s a Nabuccóhoz hasonlóan évente harmincmilliárd köbméter földgázt juttatna el Európába. Élénken érdeklődik a terv iránt a Nabuccót elhagyó Gaz de France is.
Ahogy a Nabucco, úgy a Déli Áramlat terve is több dilemmát vet fel. Ilyen például, hogy az olasz ENI-vel építendő, mélyen és hoszszan húzódó tengeri szakasz technikailag megvalósítható-e. Problémát okozhat az is, hogy jelenleg nem tisztázott a Fekete-tenger jogi státusa. Egyelőre csak a török zóna van kijelölve, s Ankarának vagy Kijevnek mindenképpen bele kellene majd egyeznie a vezeték lefektetésébe. Kérdéses még a vezeték útvonala, hogy lesz-e az északi mellett például déli ág is. Szakértők szerint nem egyértelmű az sem, hogy 2013-ig, az Északi és a Déli Áramlat tervezett elkészültéig Oroszország ki tud-e termelni évente plusz nyolcvanmilliárd köbméter gázt. Ebből mintegy 16 milliárdot kiválthatna a jelenleg még szárazföldön Oroszországtól Ukrajnán, Románián és Bulgárián át futó vezeték kapacitása, s át lehetne valamennyi gázt csoportosítani más Ukrajnán át futó csőből is.
Az elmúlt másfél hónap diplomáciai mozgása, a Bulgáriával, Szerbiával és Ausztriával a Déli Áramlat kapcsán született megállapodások jelezték, hogy felgyorsult a tervezés, s ésszerű hasonlót kötni Magyarországgal is. A tervezési sor végére maradt Budapest alkupozíciói megfigyelők szerint kedvezőek, s jó tárgyalási taktikával jó kondíciókat vívhat ki. Kérdés persze még van bőven. A Mol és a Gazprom 50-50 százalékban részesül-e majd a vezeték magyar szakaszából, avagy külön cég jön létre, amelybe a magyar olajtársaság csőhálózatának egy részét viheti apportként. Ideje lenne már meghosszabbítani a 2014 végén lejáró szerződést is a Gazprommal. Megtette már ezt a Nabucco összes támogatója, így Lengyelország vagy Csehország is. Alku kérdése még, hogy mennyire engedi be a kormány a belső piacra az Emfesz révén már egyébként ott lévő Gazpromot, vagy milyen ellentételezést kap majd a Mol.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.